Välkommen - Welcome

Känn dig varmt välkommen hit. Om du vill får du gärna lämna en kommentar. Jag hoppas att du kommer att trivas här.
Om du vill använda någon av mina bilder, var vänlig kontakta mig.

You are very welcome to my blog. Feel free to leave a comment. I hope you will enjoy your visit.
If you want to use any of my photos, please contact me.

onsdag 23 januari 2008

Tate Britain

I London gick vi också på flera museer. Ett av dem var Tate Britain som ligger söder om Westminister. På andra sidan Themsen finns ju det nya Tate Modern men vi ville se "omodern" konst och åkte till det gamla museet. Det som lockade var pre-rafaeliterna - som jag skrev om i ett av mina första inlägg på bloggen. :)
Har valt ut några av mina favoriter - så titta och njut!
(Clara och Piggy - vet att ni älskar det här)

All photos: Tate Britain
Waterhouse: The Lady of Shalott

G F Watts: Hope

In London we visited some museums. One of them was Tate Britain, located south of Westminister. On the other side of the Thames are Tate Modern, but we decided to look at "unmodern" art, tempted by the pictures of the Pre-Rafaelites - who I wrote about when my blog was new, ages ago. :)
I have chosen my favourites - look and enjoy
!

Burne-Jones: King Cophetua and the Beggar Maid

Rosetti: Proserpine

Rosetti: The Bride

Rosetti: The Annunciation

27 kommentarer:

M&Co sa...

Jeg elsker og Rosetti! Veldig svak for Pre-Raphaelite bilder :-) Aldri vært på Tate, men så mange av Rosettis bilder i Birmingham.

chatrine sa...

Heisann!
Så masse flotte bilder fra London! Det er jo min favoritt by, har vært der mange ganger:) Der finner man jo alt!
Ha en super dag!
Klem:)

Guldkant På Livet sa...

Vacker konst.... den översta bilden var ljuvlig. Vilka fina shoppingbilder i inlägget under och den glasburken var ju bara för läcker! Mari,.

SEASIDE LIVING sa...

Har varit på Tate Modern och det var en fantastisk upplevelse. Nästa gång jag är i London måste jag gå till Tate Britain, underbar konst!!!

Kram till dig!

Fru A sa...

Helt fantastiska konstverk!!!

Trolda sa...

Lyckliga du...=D Så HÄRLIGT att få ta del av allt det vackra - både på plats och här...TACK!

Trolda - kramar!

åsa sa...

Såå fina... hmm jag som inte vågar flyga..hur ska jag ta mig.. med båt antar jag..=))/åsa

Ann-Catrin / finthemma sa...

Hej Poppins!!
vad härligt att få komma till dig...vilket lugn det råder här..jag har satt mig ner och njutit så av de vackra målningarna. Ja när man är i Londom måste man bara besöka något museum...annars blir det lite väl mycket spring i affärer.
den här veckan går verkligen i 180.. idag har jag gjort tonvis med fransk potatsallad med ruccola, bönröror, salsor, charkuterier, lantbaguetter, olivsmör, citrompajer, chokladtårtor..och lite annat smått och gott..jag ska inte klga..tycker det är så kul..men lite trött jst nu ..varit igång sen femtiden..och efter jag hälsat på dig och fått lite för själen och sinnet ska jag börja förbereda morgondagen!!
Glömde förresten att tacka för dina alltid så rara kommentarer inne hos mig... du är så snäll..kommenterat bakåt i tiden.. blev så glad så!!
Kramar A-C..en sak till..när vi var i london förra gången gick vi på musicalen "Mary poppins"..alltid så kul

Yolanda Elizabet sa...

What a lovely selection of art you have choosen for us. When I'm in London I always visit the Tate, my favourites are the Turners!

Annalunda sa...

Mary hej!

Tack för vackra bilder som jag tycker mycket om ... det finns något hos dem som slår an något hos mig... något i mitt förra liv kanske... ;) Nästa gång jag kommer till London ska jag titta på dem...
Tack för kameratipset...jag har tittat på likadan kamera som din fast den uppdaterade...det viktiga för mig är att det går snabbt.. (barn..djur) och att jag kan ta riktiga närbilder (blomster)... Men är du nöjd och din kompis så blir jag säkert det med...

Kram Annie

Karin A sa...

Så intressant med Tatebesöket! Själv har jag "bara" besökt Tate Modern men efter att ha sett bilderna och läst om pro-rafaeliterna inser jag ju att det måste bli besök även på Tate Britain någon gång. Ha en fin kväll! Kram Karin

Moa/Monica sa...

Så underbara konstverk..
Ha det gott.. Kram Monica

Moderncountry sa...

Velkommen tilbake Poppins!!
Så herlig med tur til England! Åh, det drømmer jeg om. En tur til Dorset, til Cornwall,Sussex eller Buckinghamshire. Er jo så glad i grønt og flere av disse plassene har utrolig flott natur. London virker som en litt støyete og støvete plass, men interessant allikevel. Kunst er jeg veldig svak for, så moro å få med seg! Vakre vakre bilder.

Vet du hvor jeg kunne tenkt meg å dra? Barcelona! Var ikke Karin en tur der tidligere? Eller var det Madrid...undrer..Det som er moro med slike gamle byer er arkitekturen. Kan gå i timesvis og bare ta bilder av bygninger, skilter og andre små interessante ting på veien.

Uff, kunne ha blitt lenge og snakket men jeg har litt tungt hode i dag. For lange kvelder med lite søvn er ikke bra for kroppen. Nå skal jeg straks hoppe i seng, så blir det en tidlig og travel dag i morgen. Sova godt Poppins!

Lusthuset sa...

Mycket vackert!! Speciellt tycker jag om G F Watts: Hope som är så vemodigt skön. Måste ha varit en upplevelse att se dessa tavlor i verkligheten. Ha en bra kväll. Kram

Tilde sa...

Oj, så kul har ni varit i London, ja du verkar veta vad du ska göra i den staden...spännande bilder du visar.Underbar konst..

Terri sa...

Oh so beautiful! That must have been a wonderful day! I love art galleries, especially of this calibre. My favorite is the Musee d'Orsay, but I have not been to London yet to see the Tate!! Thanks for the inside view...

Randi sa...

Åhhh - Tate var en av mina favvo-platser när jag bodde där.
Underbara bilder! Tack för att du delar med dig!
Kram Randi

Lotta sa...

Oj vad vackra tavlor!!! vilka konstverk - njuter.... Undra om jag inte skall ta reda på vilka museum det finns i Venedig och bara gå dit och njuta av vackra ting... Tack för titten :)

Hanneles paradis sa...

oj, en sån upplevelse du fått vara med, kul när man har tid att se så mycket vackert.

Filifjonkan 1 sa...

Åhh ja de är verkligen underbara önskar man kunnat gått på Tate Britain

Tidsmästarinnan sa...

lööövely paintings!
oh, London... *drömmande blick, halvöppen mun*
Kram på dig!
S.

Zaga sa...

Mycket vackra konstverk!!
Kram E

Tingeltangel sa...

Jag har varit så dålig på att läsa och kommentera den senaste tiden. Nu upptäcker jag att du varit i London. Lyckliga du! Så underbart ni verkar ha haft det. Helt underbart. Och dina bilder är förstås suveräna som alltid. Kram.

Linda Lunda sa...

Vilken härlig resa du målar upp. Men jag tyckte bäst om konstverken i slutet på inlägget. De tilltalar min fantsyådra.
Linda

Amoroso- Nu vill jag sjunga dig milda sånger sa...

Vilka otroligt vackra bilder! Förstår att det måste ha varit en upplevelse att vara där!

Ninni sa...

Åååå, vilka vackra tavlor! Måste varit underbart att ha sett dem "på riktigt". Dit ska jag gå nästa gång jag kommer till London, tack för tipset!

Clara sa...

åååååhhhh....tack kära poppins! det är så vackert så jag nästan gråter!
Jag tror jag stannar här hos dig hela kvällen...fattar inte varför jag blir så tagen av Pre-raphaeliterna...?!
Tack för din omtanke inne hos mitt ang min vurpa....jag har repat mig nästan helt nu....jag är tuffare än somliga tror ....som Mowgli i Djungelboken sa :)
Jag är också "avundssjuk" på din resa till London.....men som tur är så delar du med dig så nu känns det nästan som jag varit där också....kraaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaammmmmmm