Välkommen - Welcome

Känn dig varmt välkommen hit. Om du vill får du gärna lämna en kommentar. Jag hoppas att du kommer att trivas här.
Om du vill använda någon av mina bilder, var vänlig kontakta mig.

You are very welcome to my blog. Feel free to leave a comment. I hope you will enjoy your visit.
If you want to use any of my photos, please contact me.

måndag 4 februari 2008

More from the kitchen window

I helgen har solen skinit varje dag. Strålar har letat sig in genom köksfönstret och lockat ut mig på promenad. Tyvärr har den också avslöjat vad de senaste veckornas stormar har gjort med mina fönster. Putsning är ett måste inom kort. Och så lades ytterligare ett måste till andra måsten som utgör våra liv...

Samtidigt har planeringen startat för den tid då vi lever utan måsten - sommarsemestern - Ska vi åka någonstans i sommar? Vad vill vi se? Idag fick vi en resekatalog med posten... Eller vill vi ta bilen och köra någonstans? Leta upp några fina hotell på internet...

Planeringen är en del av det roliga för oss så det kommer att dröja innan vi har bestämt oss. :)

Vad planerar ni inför sommaren?

The sun has been shining every day this weekend. Sunbeams have found their way through the kitchen window and managed to get me out of the house. But they have also revealed what the bad weather has done to my windows during the last weeks. I must clean them. And immediately there was a new must to all the other musts we have in life...
Meanwhile the planning has started for the time when we live without musts - summer holiday - Shall we go somewhere? What do we want to see? Today we got a holiday brochure in the post... Or should we take the car and go on our own? Find some nice hotels on the internet...
Planning is a fun part of holiday so it will take some time before we decide what to do. :)
What are you planning for the summer?

27 kommentarer:

Karin A sa...

Så härligt med soliga bilder! Det inger verkligen hopp. :) Hur min sommar ser ut vet jag inte riktigt ännu men under våren eller sommaren hoppas jag kunna besöka bästa väninnan med sambo på Irland. Ha en skön måndagskväll och härlig vecka! Kramar Karin

Ann-Catrin / finthemma sa...

godkväll Poppins!!!
då drog ni vinstlotten i helgen.. underbart att få se lite av solen hemma hos dig!!
Här har det bara varit regn, snö och rusk!!
Sommaren känns långt borta..men vi har börjat prata om den ändå.. Landstället i Dalarna, Grekland till sensommaren, hösten. Vi har oxå en andelslägenhet på Gotland, Snäck.. trodde det var vår tur denna sommar..men snyft, nej.. det var nästa det. delar den nämligen med syskon!!
Ha det gott vännen!
Kram A-C

chatrine sa...

Så hærlige bilder!
Sommeren ja... jeg skal nok være hemme denne sommeren, og lage min aller første trägård:) Så det skal bli så gøy!!
Lykke til med din planlegging!
Ha en super kveld!
Klem:)

Marina sa...

I sommar vet jag inte vad vi ska göra. Förmodligen blir vi mycket hemma och gör små dagsutflykter. Det är det vi gillar bäst.
Så fin lykta! Det där med fönsterputsning är inte kul. Jag skulle behöva ta ett tag på de flesta rutorna här i huset.

Kattfot sa...

Vad härligt att ni fick sol, vi fick bara snö men det var jag glad för...den lilla stund det låg kvar på backen. Sommarplanerna lutar åt en vecka på Madeira och så packar vi såklart ryggsäckarna för några veckor i fjällen. Längtar!

Merja sa...

Det där med fönstren känner jag igen, särskilt när solen skinner:)men här lysser den med sin frånvaro.
Såg att du hade en fin krona i kruka.Har drabbats av "kronmani"(kanske varit prinssesa i mitt tidigare liv)??
Sommarsemerter låter härligt..!Men så långt har vi ej kommit.Kanske Danmark..det var ett tag sen.Ha det riktigt bra/Merja

Hanneles paradis sa...

Visst har det varit stormigt, maken sköter fönstertvätten, det blir några turer till huvudstaden och se på sonens spelningar, kanske Danmark, kanske nåt mer..

Randi sa...

Visst var den en underbar helg. Håller med om fönstren. De här stormarna har bidragit till att de är helt igengrodda från alla åkrar som är barjordade.
Sommarplaner? Ja-visst - jag vägrar lämna denna plats om sommaren. Har jag överlevt vintern, så ska jag också njuta av sommaren när den äntligen kommer. Men så har jag istället möjlighet att resa resten av året.
Kram Randi

Willewira sa...

Semester! Det känns långt borta, men åh, så härlig!

Vi är inne på att åka till Kroatien, men vi får se.
Jag hade hoppats på att kunna börja bygga till på huset, men det ser ut som om vi måste revidera vår ritning, så det blir nog inte så.

Putsa fönster... det är ett sorgebarn hos oss. Våra fönster är så jobbiga att tvätta - de blir inte rena.
I höstas tog det oss en helg att tvätta dem och då är de inte så många, men delbara...
Så det är ett problem vi vill lösa till "nästa" hus. Vilka fönster ska vi välja som är lätta att tvätta men ändå håller en stil med huset?

Lycka till med din fönstertvätt!
Jag känner med dig... :-)
Kram Willewira

Tingeltangel sa...

Nu har jag hängt med dåligt igen och missat flera fina inlägg. Jag håller med dig om det svarta skåpet. För några år sedan hade jag aldrig tänkt tanken men nu tycker jag att det är fantastiskt vackert... Skall bli spännande att höra vad ni bestämmer er för till sommaren. Själv känner jag definitivt för en resa till södra delen av Europa.

EVA AGNES sa...

Det låter så skönt att sitta hemma och planera inför sommarsemestern.
Tyvärr är allt sådant förbi för min del. En pesionär får hålla i börsen och inte ge sig ut på långresor....
Å andra sidan har jag rest mycket i min dag och sett de mesta. Jag känner mig nöjd med det.
Fast, en dröm har jag och det är Frankrike och loppmarknader där.
Kramar Eva Agnes

Lea sa...

Solstrålarna är ju verkligen livgivande!!!!
Vi älskar att vara på bilsemester, i somras körde vi från Piteå till Vimmerby med våra småänglar (4 och 1år) i bilen.
Det gick hur bra som helst vi var borta i 9 dagar, bodde mest på Scandic och sista två nätterna på hemvägen i mina föräldrars torp i Kattisavan, som ligger i Lycksele.
Vi hamnade än här än där, hittade gamla hus att titta på, loppisar, antikaffärer och Gysinge byggnadsvård på på både dit och hemresa.
För att inte tala om Astrid Lindgrens värld, vår stora flicka var helt flippad i två dagar.
Vi har tänkt ta oss ner i sommar också, men med annan vägrutt så att vi får nya härliga virrvägar i semesterminnen.
Vill man åka till utlandet är det ju underbart på Kreta, vi var där i september i Rethymon - UNDERBART!!

Ha en underbar tisdag och lycka till med semesterplaneringen.. det är ju halva nöjet.
/Lea

M&Co sa...

Den vinduskarmen din får meg til å ønske at jeg hadde en lekker vinduskarm på mitt eget kjøkken! Savner et sted å sette lekre små ting, og planter... Så deilig å sommerdrømme litt! Mannen nekter å reise fra hundene så vi skal fordele noen uker mellom fjellet, og kysten. Men kanskje jeg og min mamma skal på jentetur til Istanbul, vi driver å titter på broskjyrer ihvertfall :-) Gleder meg til å høre hva dere finner på :-)!

Fru A sa...

Det enda jag vet är att i sommar blir det iaf inte en bilsemester runt hela Sverige - utan något där vi kan åka till en plats och stanna där en vecka eller två och njuta av lugnet...

Tilde sa...

Oj vad jag tycker om den lilla ängeln i ditt förra inlägg...både hur hon ser ut o vad hon tänker....

Semester ja , visst är det härligt
att planera. vi åker varje sommar runt nere i skåne golfar o njuter av kultur o trädgårdar...jag börjar längta redan i påsk, vi har varit på konstrundan där nere flera gånger.Nu först blir det en tur med tåg till göteborg o några hotellnätter där, vi ska fira vår bröllopsdag.Sen blir det Tunisien o sen Paris..o så ska jag försöka övertyga maken att vi måste ta husbilen till Danmark..
Det blev visst mycket..
Ha en bra vecka vid ditt vackra köksfönster
Kram tilde

Moderncountry sa...

Så koselig det ser ut som du har det Poppins! Så solrikt og grønt hos deg :) Her prøver jeg å gjøre det beste ut av de få solrike dagene jeg har, og på et rart vis dukker alltid solen opp på Lørdag når vi begge har fri. Heldige oss :) I dag er det igjen grått, men det struntar jeg i, lys på bordet, deilig te og broderi gjør dagen min lys :)

Ha en herlig uke!
Klemmer

Sara sa...

Visst är det skönt med sol, men som sagt den avslöjar en hel del smutsiga fönster, fast ja jag väntar ett tag med putsningen ändå och låtsas som ingenting tror jag!

Monica/Moa sa...

Vilka vackra bilder med solen som lyser in.. här var det snöoväder men det var vackert på sitt sätt. Men nuuuu vill jag ha sol för här är det kallt, rått och mörkt inte alls kul för en soltörstande trädgårdsjäl. Ha en skön tisdag och har du sol fortfarande kan du väl pusta upp lite till mig..det skulle lätta upp allt det trista här.. Kram Monica

Monica/Moa sa...

Vilka vackra bilder med solen som lyser in.. här var det snöoväder men det var vackert på sitt sätt. Men nuuuu vill jag ha sol för här är det kallt, rått och mörkt inte alls kul för en soltörstande trädgårdsjäl. Ha en skön tisdag och har du sol fortfarande kan du väl pusta upp lite till mig..det skulle lätta upp allt det trista här.. Kram Monica

Monica/Moa sa...

Konstigt det blev Poppins... du får gärna ta bort en.. =)

Britt sa...

Den första sem är inplanerad till London Chelsea Flower Show.Sommar sem är inte inplanerad ännu.//Britt

Guldkant På Livet sa...

Ljuvliga foton och ting från ditt köksfönster! Tja, sommaren ja... sista åren har vi aldrig åkt iväg, jag ser fram emot att bara "göra ingenting" ngn vecka, dvs, dona lite hemma, plocka lite blommor, äta god mat, dricka gott vin, träffa lite vänner osv...men en resa till Prag har vi planerat länge men va fasen, inte ens det blir av, vi jobbar så konstiga tider och mycket...men visst är det mysigt att planera inför sommaren! Mari.

Ninni sa...

Visst är det så, planeringen av en semester eller en resa är halva nöjet! Men det är inte så lätt att bestämma sej. För det finns ju så mycket man vill se, resa till, göra, så semesterveckorna räcker knappast till...Vill åka till Grekland, vill ta bilen ut i Europa, kanske neråt Italien, eller Spanien kanske, vill åka till Öland, till Österlen, till Danmark, Mön kanske?, och mycket mycket mer...Ideér finns det iallafall!

Solkatter & dammråttor sa...

Vilka fina köksfönster-bilder.
Min sommarsemester.....blir väl stugan till största delen och kanske någon liten tur med bilen...fast det blir ju dyrt nu när bensinen kostar så mycket.
Ha det gott!
Kram/Gun

Annalunda sa...

Underbara bilder...!!! Sommar, sol och semester..att bara vara, trädgården!!!, havet.... Bohuslän...Österlen...

Jag längtar!!!

Kram Annie

Clara sa...

Vi sparar till en båt som vi kan ge oss iväg med....ankra upp i en lugn vik i vår fina skärgård och där kan vi bara vara........håll tummarna att vi hittar en bra bobåt :)
Jag upplever ofta sommaren som en ganska kravfylld och hektisk tid...jag föredrar våren och hösten...men ofta så är det ju bara jag själv som bestämmer kraven...och alla måsten...eller hur!? Kraaaaammmmm

Yolanda Elizabet sa...

We had sun last weekend too although it started to hail on Saturday evening. Lovely pics Mary Poppins and I'm glad you enjoyed the excellent weather you been having.

I'm going to Scotland (visiting many beautiful gardens) this year and I'm having several short holidays as well.