Välkommen - Welcome

Känn dig varmt välkommen hit. Om du vill får du gärna lämna en kommentar. Jag hoppas att du kommer att trivas här.
Om du vill använda någon av mina bilder, var vänlig kontakta mig.

You are very welcome to my blog. Feel free to leave a comment. I hope you will enjoy your visit.
If you want to use any of my photos, please contact me.

söndag 24 februari 2008

A spring report

I veckan promenerade jag i koloniområdet som ligger intill där jag bor. Här kunde man se lite vårtecken, t ex blommande vintergäck i stora grupper.
I have walked around in the area with allotment gardens nearby. I think that is a typical Scandinavian phenomen - small gardens with small cottages, not for living, just for growing and leisure. In these gardens there were some signs of spring, like Eranthis hyemalis.
Men annars fanns det många bänkar och stolar som väntade på människor som vill slå sig ner för att njuta av sol och värme. Det fanns många krukor som väntar på att växter att ta hand om och se växa och blomma.
There were a lot of benches and chairs waiting for people to sit down and enjoy some sun. There were also a lot of containers waiting for plants to take care of and make growing and flowering.

Kolonistugorna slumrade fortfarande i vinterdvala.
The cottages still slumbered in their winter sleep.

Julrosorna blommade ymnigt.
Helleborus niger flowered abundantly.

Men vart tog solen vägen? Någon väntar optimistiskt på den.
But where did the sun go? Someone is longing optimistic.

27 kommentarer:

Lea sa...

Först på plan! Där ser man.
Vilka underbara bilder du bjuder på, våren känns oändligt långt borta hos oss. Här rasar snöstormen utanför så att till och med fönstren är vita. Helt sjukt!
Det känns som att jag bor i helt fel ände av Sverige.
Men i samma stund vet jag att när de ljusa sommarnätterna kommer vill jag inte vara uan de heller.. man kan inte få allt.
Hoppas att ni får en riktigt solig och vårig söndag!
/Lea

Marina sa...

Så härliga och hoppfulla bilder. Idag blåser det så jag håller mig nog mest inomhus men längtan ut är stor.

Guldkant På Livet sa...

Vilket läckert inlägg med inbjudande och fina foton, du har verkligen öga för detta! Snygg röd stol med rostiga kannor på, vackert! Jag kan bara konstatera att jag bor på fel breddgrader, här har vi snö ännu, och så mycket is på den lilla vägen til huset att det går knappt göra bil där, med ens bra och nya dubbdäck! Längtar tills jag får se blommade vårblommor men njuter av dina så länge, ha en skön solig söndag och bra ny vecka! Mari.

Ninnie sa...

Underbara vårbilder! Behövs en grå, blåsig och mörk dag som denna...

Ann-Catrin / finthemma sa...

Oh vad vackra vårbilder... ja nu väntar ALLA... jag vårstädade mitt växthus i fredags...
jag njuter av dena redan nu!!
Bokrean ja... där ska jag verkligen försöka frossa.. lite kokböcker och annat smått och gott!!
ha det gott vännen
kramar A-C

Lusthuset sa...

Är inte julrosor helt fantastiska, ibland ser de nästa konstgjorda ut som gammeldags vaxblommor. Koloniområdet sover väl fortfarande sin vintersömn....men snart kör det igång. Härlig tid. Ha det bra. Kram!

Jes/Vita villa vila sa...

Ljuvliga bilder Poppins...as always! Blir så glad av att kika in här hos dig & din fina blogg!

Kram kram /Jes

Minnelita sa...

Så vakkert. Her er det litt vinter ennå, men både julerosen og snøklokkene har dukket opp av jorden. Ha en fin kveld.;D

kullervilla sa...

Härliga levande samtidigt sovande trädgårdsbilder. Lite sol behöver vi, så blir det rörelse i alla kolonier.

Kramiz //kullervilla

M&Co sa...

Så nydelige bilder!! Jeg vet ikke hva det er, men det er så vakkert med sånne litt forfallene hager og benker som står der å venter på at noen skal komme å stelle med de igjen... mulig det har noe med at min favoritt bok som liten var "Den Hemmelighetsfulle hagen" ;-) Forresten; Takk for at du ikke ga opp bloggen min i helgen ;-) Noe rart er det så jeg har sendt en hjelp ticket til typepad nå, for jeg klarer ikke finne ut av det! .-) Ha en koselig uke vennen!!

Karin A sa...

Jag har ju sett en del av bilderna inne på flickr. Ser dem dock gärna igen! Mycket stämningsfullt! Tänk så underbart med en vintergäckmatta. :) Ha en skön vecka! Kram Karin

Merja sa...

Det låter härligt med en promenad i koloniområdet. Det är nåt att tänka på..
Tack för alla vår bilder ,FINT !!
Ha en bra dag/Merja

birgitta sa...

Så härliga vårbilder, mina julrosor trycker under snön fortfarande, hoppas dom vill titta upp snart. Men solen skiner idag, skönt, nu ska jag gå en promenad. Kram och ha det gott.

Fru A sa...

Jag blir alldeles imponerad av alla vårtecken som dyker upp på alla bloggar - här är det alldeles för mycket vinter för att de ens ska fundera på att dyka upp....

SEASIDE LIVING sa...

Härliga vårbilder! Suger i mig alla vårtecken som en svamp... Längtar efter lite värme nu, varma solstrålar skulle INTE göra ont!

Kramar Jenny

tintins fru sa...

Gör nu ett nytt försök. Har av någon anledning inte kunnat lämna
kommentarer. Vet ej varför.
Så vackra vårvinterbilder.
Man längtar verkligen till vår och
värme nu. Det poppar upp nya
blommor i trädgården varje dag.
Härligt.
Vi har också förbeställt lite
böcker på bokrean. Kul.

Moa sa...

Härliga vårbilder.. vintergäcken som en matta, lite inbjudande skön =). Dina bilder visar hur naturen och sakerna i våra trädgårdar väntar på oss människor att vi ska vakna upp ur vår dvala.. kom kom.. lockar de när solen skiner. Ha det gott..Monica

Annalunda sa...

Så ljuvliga bilder Poppins...sa du "lite" vårtecken??? Vilka vintergäck...jag blir alldeles lyrisk... precis vad jag behövde!
Jag letar och letar efter mina vintergäck...men puts väck! däremot så såg jag idag (när jag skulle "vädra pälsen och baciluskerna" lite att scillan kommit upp... :)

Kram Annie

Kattfot sa...

Men vilka härliga vårbilder. En matta med vintergäck vore ju inte så dumt...eller de vackra julrosorna. Hoppas du får en fin vecka! Kram :)

Lily of the valley sa...

Ja, nu längtar man verkligen "ut".
Det blir ju "inte bättre" för att man ser dina underbara bilder ;)
Det kändes härligt nu ikväll, luften kändes lite ljum. Enligt meterologerna är det ju vår nu.
Härligt...
kram Lily

Britt sa...

Härliga vårbilder. Vad trevligt att ha ett koloniområde att strosa omkring i vet faktiskt inte ens om vi har något i närheten.//Britt

Trollmor sa...

Vilken vacker solgul blomstermatta!
Bilden med den röda stolen var också härlig, nu spred du spirande energi så det heter duga :-)
Glada kramar

Tilde sa...

Din kamera eller är det ditt öga..har fångat det lilla i det stora, du är duktig,du ser sån t många inte ser...
Avis på din vår här är det is.. is..
Kram tilde

SKATAN sa...

Men så härliga bilder! Vår!!! Det är vår...till och med uppe hos oss. Det är ljust ute och solen skiner! Underbart :)

Önskar dig en skön kväll.

Kram.

Mi sa...

Underbara bilder ur verkligheten. Lite realism.

Ha det bra!
Mi

Yolanda Elizabet sa...

How lovely to see spring arriving in Sweden! Those Hellebores are great and I love the winter aconites. I did a post on them recently and about Hellebores too.

Allotments with small cottages can be found in the Netherlands too. People grow flowers there and some veggies and fruit.

Lisa sa...

Ljuvliga, ljuvliga julrosor, vad jag önskar att dom kunde växa här uppe hos mig, dom är ju så vackra!