Välkommen - Welcome

Känn dig varmt välkommen hit. Om du vill får du gärna lämna en kommentar. Jag hoppas att du kommer att trivas här.
Om du vill använda någon av mina bilder, var vänlig kontakta mig.

You are very welcome to my blog. Feel free to leave a comment. I hope you will enjoy your visit.
If you want to use any of my photos, please contact me.

fredag 8 februari 2008

Sun and texture

Tack och lov för digitalkameror! Förr fick man ju framkalla varje foto så man kunde inte slösa med kort. Nu kan jag försjunka i föremålen jag fotograferar och knäppa foton ur olika vinklar och leka med motiven. Ibland blir jag helt tossig och så upptäcker jag att jag faktiskt har tagit 50 kort på en ros. Det är då man är tacksam över digitalkameran. För jag kastar ju alla misslyckade foton direkt utan någon extra kostnad. Sedan finns det många, många kvar att välja mellan och det finns hopp om att något blir bra.

När solen kastade in sina strålar på mitt köksbord härom dagen, tog jag fram kameran och fotograferade en zinkkruka. Jag blev hänförd över ljuset och skuggorna och över de olika materialen, både hårda och mjuka. Tyvärr är det svårt att fånga det man ser genom kameralinsen, men skam den som ger sig. Strax hade jag över 30 bilder bara på det här motivet...

Så mitt bästa fototips kanske är - fotografera, fotografera! Nöjd dig inte med någon enstaka bild av det du vill avbilda utan ta massvis av foton. Något av dem kommer att bli bra! Själv blev jag mest nöjd med bilden här nedan.

What would I do without my Digital camera? In the past you had to develop each photo so you could not be lavish with them. Now I can really enjoy taking photos. Sometimes I get lost in the things I am shooting and suddenly I realize that I have taken more than 50 pictures of one rose. That is the time when you are grateful to the Digital camera. It is easy (and to none expense) to get rid of the failured ones. Still there are many photos left and among these there must be one success.
The other day when the sunbeams hit my kitchen table, I was playing with my camera and a zink container. I got all excited over the light and the shadows and over the textures, both soft and hard. Unfortunately it is difficult to catch on photo what you see through the camera lens, but at least I tried. It did not take long before I hade over 30 pictures...
Maybe my best photo advice should be - shoot, shoot! Do not stop after one or two photos, keep shooting. I promise one of them are going to be a success! I was pleased with the photo above (in black and white).

25 kommentarer:

Karin A sa...

*Ler* Jag gör exakt likadant! Minneskortet brukar nästan vara fullt efter en fotosession för min del (får dock bara plats med 150 bilder). Att leka med ljus är bland det roligaste. Dina bilder är snygga och jag gillar speciellt den andra. Ha en fin helg! Kram

Randi sa...

Du är så klok...*ler* ... det är ju precis så proffsen gör.
National Geographic väljer ut en av 1.000 bilder. Så du får nog jobba lite hårdare ...*fniss*
Själv är lite dålig på det där. Jag tar nog bara tre bilder. En som jag hoppas är bra och en över- och en underexponerad. Får väl skärpa mig!
Men visst kan jag ibland sakna när man stod i mörkrummet och lekte fram bilden med lite trix.
Dina bilder är jätte-fina!
Kram Randi

Annalunda sa...

Jättefina bilder!! ...och jag gillar ju bilder i svart vit så den andra är bara så läcker tycker jag. Jag är också mycket tacksam för digitalkameran.... det blev väldigt dyrt förut...och nu kan man knäppa hur mycket som helst...härligt!
Ser att du också är "Elinor"... :)

Kram Annie

Trollmor sa...

Här har du en tacksam fototossa till över digitalkameran :-)
Känner igen det där med att upptäcka efteråt hur många bilder man tagit på samma motiv, ur alla möjliga och omöjliga vinklar.
Och sen när man kikar på bilderna så kommer man på ytterligare idéer och så är man i full fart igen...
Dina bilder är alltid så vackra och med en sådan känsla i.
Önskar dig en trevlig helg!
Kramar

Marina sa...

Jag tar också jättemånga bilder och har emellanåt undrat hur man egentligen klarade sig utan en digitalkamera. 120 bilder en dag i somras! Grannen såg ganska frågande ut när jag nämde det för henne. Kanske sånt man inte ska nämna för vem som?

Solkatter & dammråttor sa...

Ja, jag håller med dej....fota fota fota...så blir det bra till slut!
Jag gillar båda bilderna, men den sv/v är ett strå vassare.Tjusigt!
Ha en skön helg!
Kram/Gunn

kullervilla sa...

Känner så väl igen det med att ta många bilder, barnen här bara skakar på huvudet och skrattar. Det är tur att vi slipper framkalla alla bilder :=)
Så underbart vackert tyg kors du har, undra vad det har för historia

Kramiz //kullervilla.

Lusthuset sa...

Håller med dig, det är just det som är det fina med digitalkameran, att kunna knäppa som bara den. Jag kan ta 50-60 bilder om vi är ute på en liten tur och vädret är ok (behöver inte vara sol, dimma som det var idag kan vara underbart). Sedan behåller jag kanske 10-15 om jag har tur. Tänk vilken lyx. Det är underbart för en fototokig person som jag. Härliga bilder av olika stukturer. Tror du att man hade tagit dessa bilder med en vanlig kamera, det tror inte jag. Ha en skön helg. Kram!!

Trolda sa...

Visst är det smidigt att man kan ta MASSOR av foton på samma sak för att sedan bara radera dem =D Och "skam den som ger sig"...Det mottot lyser igenom linser och bloggfönster så det "står härliga till" =D För du har ju ALLTID så fina bilder!!!

Trolda - önskar dig en fin helg,kram!

EVA AGNES sa...

Fina foton som vanligt. Och, det har jag lärt mig av dig och Clara att inte fota med blixt. Det blir vackrare utan eller utomhus.
Vad det gäller ljusstaken är den gjord i metallslöjden, trodde jag. Han sa så, min far. Men kanske det inte var sant eller jag har hört eller förstått alldeles fe.
Ska kanske ta bort det påståendet för visst är den avancerad.
Kramar Eva Agnes

Sussie sa...

hej o va mycket fina bilder...den högst upp till höger underbar..lämnar ett litet avtryck o återvänder gärna...Kram sussie

Clara sa...

Läckert...svart/vitt är klassiskt ..rent...vackert!
Här har du en som tog 300 bilder på ett dop förra sönadgen....nu återstår bara strax över 100 och när jag skeptiskt betraktat dem ännu en gång så tror jag det blir endast hälften kvar :)

Britt sa...

Det är det bästa med digitalkameran att det är bara att knäppa och radera. Du har helt säkert helt rätt när du säger att man skall ta många bilder av samma sak ur alla vinklar man kan.//Britt

Terri sa...

Good advice! The same is true about writing. They say to be a gret writer you must not only write, but also READ!

Signes Second Floor sa...

Det är så roligt att se dina vackra foton. Du ser motiv överallt och det har gjort att jag ser världen med nya ögon. Tittar mig runt och tänker här skulle Poppins tagit vackra motiv ;-)

SKATAN sa...

Häftiga kontraster!!!

Önskar dig en skön kväll.

Kram.

Mari sa...

Underbar blogg! Blir lite sugen att satsa lite på min egen...
Nu ska jag läsa vidare här...

/Mari

SEASIDE LIVING sa...

Ja, visst är det härligt med digitalkamran. Jag tar också mängder med bilder och det är verkligen en lyx att sedan kunna sitta på datorn och gå igenom bild efter bild och sedan kasta de som inte är bra!

Ha en skön söndag!

SEASIDE LIVING sa...

hmm... sitta VID datorn ska det ju stå!! Tror inte datorn skulle må så bra av att jag satt mig på den! *hihi*

Ann-Catrin / finthemma sa...

hej du gulliga!!!
Blev så glad för din kommentar inne hos mig... den värmde!!
Du skriver att du tar mycket kort... jag som är nybörjare på det här har märkt att det blir mer och mer av den varan...oj så många jag kan knäppa på ett och samma motiv!!!
du kan du... jäkligt bra blev det!!!
Oj t.om en svordom kom över mina läppar...men ibland så måste man ta till det!!
Kramar A-C

Moa sa...

Har aldrig framkallat själv.. och när inte gitalkameran fanns var jag sparsam, mycket sparsam med fotografering.. tyckte nog att det var lite svårt. Idag.. kan jag gladeligen knäppa 30 bilder eller mer på något jag tycker är fint.. utan vidare precis som du säger. Länge lev digitalkameran.. =). Vacker bild du tagit.. förstår att du är nöjd, är det tagit med sepia eller har du mixtrat själv efteråt.. ? Ha en skön söndag..Kram Monica

Sara sa...

Ja vad hade man gjort utan digitalkameran! jag kan som du fotografera massa bilder på en grej och sen kan man bara välja och vraka för fullt!

M&Co sa...

Så fint det bildet ble! Liker detalj bilder, former, lys, veldig spennende! Takk for tipset! Jeg har begynt med det i det siste jeg og ;-) Fyller opp kamera, i håp om at noe skal ha blitt riktig ;-)

Hanneles paradis sa...

Visst är digitalkamera helt underbar leksak, man lär sej också en hel del, när man tar 50 kort på en ros :)

Lella sa...

Ja det är härligt med digitlisar!
Vilken modell har du? Forskar lite eftersom jag ev. ska köpa en ny.
Kram