Välkommen - Welcome

Känn dig varmt välkommen hit. Om du vill får du gärna lämna en kommentar. Jag hoppas att du kommer att trivas här.
Om du vill använda någon av mina bilder, var vänlig kontakta mig.

You are very welcome to my blog. Feel free to leave a comment. I hope you will enjoy your visit.
If you want to use any of my photos, please contact me.

tisdag 19 februari 2008

Waiting for warmer weather

Medan jag väntar på varmare väder och drömmer om att rosorna blommar, så kan jag alltid bläddra i Rosenbladet och läsa om mina favoritblommor. Första numret för 2008 hamnade nyligen i brevlådan. Som rosälskare är jag förstås medlem i Svenska Rosensällskapet, dock ingen aktiv medlem men det finns många trevliga arrangemang, t ex föredrag, bussutflykter och tips om okulering.

Under tiden våren närmar sig, har jag lite vår inomhus att njuta av.
While I am waiting for warmer weather and for the roses to bloom, I can look in the little magazin Rosenbladet and read about my favourite flowers. This year's first issue just arrived. As a rose lover I am member of the Swedish Association of Roses.
Meanwhile the spring is coming closer, I still have some spring indoors on my table.

32 kommentarer:

Merja sa...

Ljuvliga rosor och färger..tur det finns tidningar och böcker man kan titta i medans man väntar!!

Karin A sa...

Ljuvliga bilder! Jag funderar på att gå med i förenigen (mest för att få tidningen faktiskt). :) Ha en fin tisdag! Kram Karin

Randi sa...

Ja visst får man ta sin tillflykt till rosbilder nu i avvaktan på rosfesten. Jag är också med i Rosensällskapet, men har aldrig deltagit i några aktiviteter.
Kram Randi

Styling a`la Anna sa...

Underbara rosor!! Är ju en pion fantast av stora mått, men har ju blivit rosälskare med..efter att ha upptäckt alla underbara varianter som finns. Uppvuxen med 70-talets ynkliga röda rosenrabatt med alltid sjuka blommor.Hua! Synd bara att man inte bor på dina breddgrader! :-) Ha det gott!

Annalunda sa...

Vilken vacker bild... precis vad man behöver en grå dag då man bara längtar... :) Kram Annie

Lotta sa...

Drömmar om rosor och sommar.... vackert! OM jag hade haft en inhägnad trädgård så hade jag haft många, många rosor..... men jag njuter av rosbilder på andras bloggar och köpta rosor i bukett :) Just nu har vi en bukett med tre stora röda rosor på köksbordet, dottern fick med bud en försenad alla-hjärtans-dag bukett av en bekant och de är så vackra! Jag stoppar näsa i så fort jag går förbi..... Vackra vårarrangemang du har på bordet, jag gillar verkligen krukan med Pärlhyacinter - tycker mig känna lite pysselinspiration i fingrarna... :) Ha det gott 8`)

Lotta sa...

Drömmar om rosor och sommar.... vackert! OM jag hade haft en inhägnad trädgård så hade jag haft många, många rosor..... men jag njuter av rosbilder på andras bloggar och köpta rosor i bukett :) Just nu har vi en bukett med tre stora röda rosor på köksbordet, dottern fick med bud en försenad alla-hjärtans-dag bukett av en bekant och de är så vackra! Jag stoppar näsa i så fort jag går förbi..... Vackra vårarrangemang du har på bordet, jag gillar verkligen krukan med Pärlhyacinter - tycker mig känna lite pysselinspiration i fingrarna... :) Ha det gott 8`)

Britt sa...

Det finns en rosträdgård inte många mil från mej. Kommer nu inte ihåg hur många rosor som finns där men det är värt ett besök.Villa sindoro i Nora.//Britt

chatrine sa...

Så nydelige roser!!
Våren ja... jeg venter jeg også, men her er det jo full vinter...
Å jeg måker snø 2-3 ganger om dagen. Nå syns jeg det begynner å bli nok for en stund.
Ha en kjempefin kveld!
Klem fra chatrine:)

Ninni sa...

Åh, vill doppa näsan i de där rosorna....

Jes/Vita villa vila sa...

Ljuvliga bilder...som alltid här hos dig :)

Kram /Jes

Kattfot sa...

Härliga saker att att se framemot. Dina rosor är ju så vackra. Kram

coolblondemother sa...

hi,

What a lovely blog you have! I have just discovered it, but I will certainly return!


Petra (The Netherlands)

Lusthuset sa...

Vilka underbara rosor....det är helt otroligt vackert. Går och titta oroligt på de små skotten på mina nyplanterade rosor Glamis Castle och hoppas att de inte skall frysa. Har täckt den med granris, men det är väl mer för vårsolen än kylan (Vilken kyla förresten?). Har även stora förhoppningar runt Louise Bugnet som vi också planterade i höstas och det är liv i henne också. Vilken fin kruka till pärlhyacinten, den brukar ju mest streta åt alla håll. Jätte fint. Ha en fortsatt fin vecka. Kramis!!

Malin sa...

Vilka rosor! Ser nästan ut som Pioner...Jag älskar rosor men har inte direkt kommit så bra överrens med dem...Vilrosor verkar vara min melodi...nja..jag har några sorten som klarat sig hyfsat och vill egentligen ha fler...

Kram från Malin

Moa sa...

Ahh.. dina underbara rosor.. visst längtar man när man ser sina bilder från föregående sommar. Minns dina trillingrosor.. jag har suktat till den bilden ska du veta.. =). VIlken härlig kruka du har till dina pärlhyacinter inne.. den är jättesnygg.. Ha det gott Och Kram /Monica

Ann-Catrin / finthemma sa...

jag tänker alltid på england när jag tittar in till dig... det är någonting över bilderna som får mig på dom drömska tankarna... rosorna,färgerna.
Vilke ros underar jag nu är din favorit??
Jag är dålig på rosnamn jag och de trivs inte så där jttebra här för vi har lerjord..men vi har såna där gamla små söta rosor som växer som i små klasar... de trivs och frodas... och sen klätterrosorna.. men de andra blir så klena tycker jag
Hur många sorter har du idinträdgård..har du koll på det!!
Nu kom jag på Peace... den älskar jag!!!
kramar A-C

kullervilla sa...

Så helt underbara rosor, längtar efter att känna doften.
Våren har du verkligen inomhus, läcker kruka med pärlhyacinter

Kramiz//kullervilla

Lily of the valley sa...

Idag har vädret varit underbart! Nu är det vår, eller?
Jag blir helt lycklig när jag ser dina vackra rosor, tulpaner och pärlhyacinter. Väldigt tjusiga krukor...Och visst får vädret fortsätta såhär. Då går din längtan i uppfyllelse...
Många Lilykramar

Lily of the valley sa...

Allas vår längtan, ska det ju vara.

Smultronstället sa...

Vackra bilder! Nu börjar man längta till alla blommor!

M&Co sa...

Jeg gleder meg så til sommeren, og til dine vakre rosebilder!! Jeg elsker roser selv, engelske er mine favoritter.....me jeg har ikke så mange enda...men det flytter noen nye inn hvert år ;-)

Jill -Forever and Ever House sa...

Hello! Thank you for visiting my blog the other day (via Cottage Magpie's blog). I am from Canada and am also waiting for warmer weather! I keep reminding myself that Spring is just around the corner!! :o)

Guldkant På Livet sa...

Vilken lycka! Man kan nästan känna dotfen genom bilderna! Du kan inte bara tekniskt ta vackra bilder, de har en själ och en inrednings och donarlust som få! Sagolika! Mari.

Fru A sa...

Jag har funderat på att plantera en rosbuske - men har så liten rabatt att den liksom inte får plats.... Men nån gång kanske när jag har hus.....

EVA AGNES sa...

Vackert, vackert! Växter och blommor blir bara fint på foton och i verkligheten förstås.
Ser att du har gjort Jane Austen-testet och att du blev samma som jag. Intressant.
Kramar Eva Agnes

Hanneles paradis sa...

Fina bilder, klart man är medlem, på lörda är det fördrag om att ta sticklingar.

Mary sa...

Oh, I am longing for spring! The tulips and grape hyacinths on your table are lovely, and those roses are divine! I can almost smell them -- heavenly!
xoxo,
Mary

Designe sa...

Oj, va mycket fint jag har missat här! Underbara blombilder! Rosbilden var ju underbar och vilken fin duk du har under pärlhyacintkrukan! Kram :)

Trolda sa...

Och vem ANNARS skulle väl passa bättre än DU till att vara medlem i en sådan "celeber" förening...;) Förstår om du nu längtar efter dina fantastiska rosor i blom...Men tills dess får du ju nöja dig med de underbara Pärlhyacinterna - som bara är så söta! (och den krukan är HELT i min smak =D)

Trolda - kramar!

Ottilias Veranda sa...

Rosor är så ljuvliga! Älskar alla gammeldags sorter. Nu längtar kroppen verkligen efter våren och alla blommorna.
Fin blog du har!

Liisa

Cottage Magpie sa...

Such beautiful pictures! I wish I had forced some bulbs this year, because I am longing for warmer weather, too! Thank goodness I have this photo to look at, now. Thank you!
~Angela :-)