Välkommen - Welcome

Känn dig varmt välkommen hit. Om du vill får du gärna lämna en kommentar. Jag hoppas att du kommer att trivas här.
Om du vill använda någon av mina bilder, var vänlig kontakta mig.

You are very welcome to my blog. Feel free to leave a comment. I hope you will enjoy your visit.
If you want to use any of my photos, please contact me.

söndag 16 mars 2008

BEST and PEST

Lily of the Valley har utmanat mig till att visa vad jag tycker är BÄST hemma och vad som är PEST.

BÄST är vårt vardagsrum, eller biblioteket som vi kallar det för eftersom det är det i huvudsak är ett rum för läsning, musiklyssning och mysiga samtal. TV har vi inte här fast vi funderar på det ibland.

Varför tycker jag då detta är BÄST? Jo, för har vi på något sätt lyckas att sätta samman våra tankar och idéer om heminredning utan att någon har fått göra alltför stora kompromisser. Det är en blandning av ljust och mörkt, färgrikedom och enkelhet, nytt och gammalt, stramt och mjukt, engelsk stil och Carl Larsson. Det är helt enkelt VI som finns i det här rummet, en bild av oss och vår gemenskap. Och jag tycker själv att det är ett hemtrevligt rum.

Stoppade möbler och textilier är tidig Designers Guild, låga bokhyllan är Akrobat från IKEA (väldigt användbar), bokhyllan och brickbordet från Grange.
Lily of the Valley has challenged me to show what is the BEST and the PEST in my home.
The BEST is our livingroom, or the library as we call it since it is a room for reading, listening to music or long conversations. We do not have any telly here even if we talked about getting one.

Why to I think this is the BEST? Well, here we somehow have succeeded to mix all our ideas about home decorating without the need to compromise. It is a blend of light and darkness, bright colours and simplicity, new and old, severe and softness, English style and Swedish Carl Larsson. It is simply how WE are. And I think it is a cosy room.


Soft furnitures and textiles from early Designers Guild, the low bookshelf from IKEA, the bookshelves and the tray from Grange.

Vad är då PEST? Vårt badrum! Ja, hemskt är det väl inte men jag saknar ett fönster i rummet. Utan fönster känns det som ett mörkt hål. Och det vill jag inte visa på bild, ni får tro mig på mitt ord...

What is the PEST? Our bathroom! Well, it is not that awful but I do miss a window there. Without a window it feels like a dark hole. And I do not want to show that in a picture so you just have to believe my words...

Nu vill jag veta vad följande damer anser vara BÄST respektive PEST hemma hos dem:
Terri på Wind lost, Annie på Annalunda, Monica på M&Co around the house, Lusthuset och Gunn på Solkatter och dammråttor.
Nu tror jag ju inte att ni har något som är PEST... eller har ni något skelett i garderoben? ;)

Reglerna är enkla: Länka till den som utmanat. Visa Bäst och Pest. Utmana 5 personer.

Now I would like to know what these ladies think is the BEST and the PEST in their houses: Terri on Wind lost, Annie on Annalunda, Monica on M&Co around the house, Lusthuset and Gunn on Solkatter och dammråttor.
I do not think that you have anything that is a PEST... or maybe you do have some skeletons in the closet? ;)


The rules are simple: Link to the person who has challenged you. Show Best and Pest. Challenge 5 persons.

16 kommentarer:

Älfgärdet sa...

Skulle också så gärna vilja ha ett rum för läsning och förtroliga samtal...

Solkatter & dammråttor sa...

Tack för det du =)Vad svårt....eller kanske inte förresten....jag ska försöka få in ett inlägg om det i morgon.
Ditt bibliotek/vardagsrum verkar jättemysigt och hemtrevligt.Och du vilka fina påskdekorationer du har gjort till påskriset.
Ha en skön vecka!
Kram/Gunn

M&Co sa...

Oj da! Hihi dette blir gøy .-) Jeg må bare få tatt noen bilder her hjemme først, så skal jeg ta utfordringen! Og du; Det er mye Pest steder i mitt hus ;-) Og de er nok langt verre enn dine, med tanke på at noen ikke er pusset opp siden 1950! Så koselig bibliotek, og så deilig å ha et sånt sted! Jeg liker godt den engelske stilen du har fått til her, vakre stoffer! Ps! Takk for Flickr tipset! Nydelig!

Terri sa...

Poppins, great post! Thanks for inviting me! I will try to work on it this week. I have some bests and a lot of pests I would love to share! Will try to do it this week or weekend..
Thanks!!! Have a great week, love Terri xoxo

Zaga sa...

Åh vilket fint bibliotek!! Jag vill genast sjunka ner i någon av fåtöljerna med en bra bok! och en kopp the.
Visst är det så att man har något rum eller ställe i hemmet som man inte är nöjd med och som är PEST.

Ha en skön måndag!
Kram Eva-Lis

SEASIDE LIVING sa...

Vilket kul inlägg! Jag tror de flesta av oss har både bäst- och pestrum... Håller med dig om att ert bibliotek/vardagsrum verkligen känns hemtrevligt och mysigt!

Önskar dig en härlig vecka!
Kramar Jenny

Fru A sa...

Så häftigt med ett eget bibliotek hemma! Det drömmer jag om att ha någon dag i livet istället för att ha alla böcker nerpackade i kartonger...

Trolda sa...

Förstår om du/ni trivs i det riktigt hemtrevliga o mysiga vardagsrummet! Kan riktigt se dig sitta där med en rykande kopp thé djupt försjunken i en bok...Härligt! Och visst är det trist med rum som saknar fönster...men riktigt SÅÅÅÅÅ hemskt tror jag nu inte det är...;-)

Trolda - kramar!

Lena Kristina sa...

Härligt att ha ett läsrum, och böcker är såå härliga både att ha runt sig och läsa förstås.
Jag känner igen textilerna från Tricia Guild hade de som köksgardiner för många år sedan
Ha en bra vecka
Kram Lena

Trollmor sa...

Lyckliga du som har ett eget bibliotek hemma!
Jag har sagt det förut, skulle gärna krypa upp i en av fåtöljerna där och bara njuta :-)
Det andas hemtrivsel.
Önskar dig en skön kväll.
Kramar

Karin A sa...

Fantastiskt vackert och personligt! Böcker och fina tyger gör verkligen sitt till. Just nu är jag inne i en färgfas, är nog vårlängtan kan jag tro. Jag håller med dig om att en blandning av gammal och nytt, färger, ljust och mörkt osv. är trevligast. Jag fick precis utmaningen av Lusthuset och återkommer med best och pest snart. Ha en fin påskvecka!

Kramar

Annalunda sa...

Tackar så mycket... ;) Visst är det härligt med ett bibliotek...ditt är ju jättemysigt, personligt, fräscht och det bästa av allt...utrustat med MÅNGA böcker!!!!
Jag ska försöka få till mitt inlägg i morgon...

Kram Annie

Tingeltangel sa...

Jag förstår att du tycker om ert bibliotek. Det ser både vackert och ombonat ut. Jag gillar verkligen dina Designers Guild-tyger. De är så ljuvliga... Roligt att ni kallar ert rum för bibliotek. Det gör ju vi också och ibland kan jag tycka att det är lite pretentiöst. I mitt barndomshem hade biblioteket röda väggar så vi kallade det Röda rummet.

Randi sa...

Förstår att du gillar ditt bibliotek. Fåtöljerna ser så underbart mjuka och sköna ut. Risken är bara att man blir sittande och inte kommer upp igen ...*ler*.
Kram Randi

Vanilladreams and humblebees sa...

Hihi... oj vad många som antigit utmaningen! Roligt att läsa allas inlägg! Hihi... :)

Vilken påskinspiration man får här hos dig! Massor av fint påskpynt!

Kramar från Jenny!
---<-@

Yolanda Elizabet sa...

Love that gorgeous library of yours it is so cozy and I love the colours and textiles you've used there.

A bathroom without a window is indeed a pest. My previous one had a very narrow window, but still it was a window. My current bathroom has a nice big window and I love it!