Välkommen - Welcome

Känn dig varmt välkommen hit. Om du vill får du gärna lämna en kommentar. Jag hoppas att du kommer att trivas här.
Om du vill använda någon av mina bilder, var vänlig kontakta mig.

You are very welcome to my blog. Feel free to leave a comment. I hope you will enjoy your visit.
If you want to use any of my photos, please contact me.

onsdag 26 mars 2008

A blend of books, flowers and plates

Jag skulle inte köpa fler böcker... Efter vi hade insett att vi inte hunnit läsa alla böcker från FÖRRA årets bokrea, beslutade vi oss för att dra ner på bokinköpen. Men det hindrade inte oss från att handla en hel del på bokrean, vilket ledde till att vi stod där hemma och funderade på VAR ska vi ställa alla böcker. Fler bokhyllor får vi inte plats med helt enkelt. NU ska vi absolut inte köpa fler böcker, lovade vi.

Men så fick jag se den här underbara boken Inred med blommor av Tricia Guild. Den kunde jag förstås inte motstå! Och när jag ändå beställde den, slank två deckare ner i paketet. Så nu ligger det tre böcker framför mig och bara väntar på att jag ska börja läsa. Jag har hunnit bläddra igenom Tricia Guilds bok och den är full av vackra bilder. Ger er några glimtar här.

I should not buy more books... We realized that we had not have time to read all books we bought on LAST year's sale and decided that we should not buy so many on this years sale. But that did not stop us from bying anyway and that led to problems about WHERE we should put all the books. There is no place for more book shelves at home. So we promised that from NOW on we won't buy any more books.

But then I got my eyes on the lovely book Tricia Guild Flower Sense: The Art of Decorating with Flowers. Of course I could not resist it! And while I order this book, two detective stories slipped along. So now there lay three books in front of me, waiting for me to start reading. I have had the time to look through Tricia Guild's book and it is full of lovely pictures and I give you some glimps here.

På tal om böcker så har jag läst ut D H Lawrence Söner och älskande som är nr 2 i Amorosos klassiker 2008. Jag har inte läst något av Lawrence tidigare fast jag har förstås hört talas om Lady Chatterleys älskare...
Söner och älskande var en positiv överraskning. Den utspelar sig omkring sekelskiftet 1800/1900 i gruvdistrikten i England. Gertrude Morel är en ung mor och gift med en gruvarbetare. Redan från början är äktenskapet och mannen en besvikelse för henne. I stället lägger hon sin kärlek på barnen, speciellt den äldste sonen William. Men William växer upp, flyttar till London och förlovar sig med en kvinna som modern inte kan relatera till. Och sedan dör William och lämnar modern förtvivlad. Kvar finns de andra barnen och av dessa blir det sonen Paul som tar Williams plats i moderns hjärta.

Vi får följa Pauls uppväxt och hur han möter den unga Miriam som han ser som ett slags helgon. Till sist kräver han att de ska ha ett sexuellt förhållande och Miriam går med på det för att behålla hans kärlek. Samtidigt inleder Paul ett förhållande med den lite äldre och betydligt mer sensuella Clara.
Modern tycker inte om Miriam som hon ser som en konkurrent gällande sonens tillgivenhet. Det är lite lättare för henne att acceptera Clara, kanske för att hon känner att det mer handlar om fysisk tillfredsställelse än kärlek.

Jag tyckte om boken även om jag till sist blir väldigt trött och irriterad på Paul och hans velande mellan de två kvinnorna och modern. Känslorna svallar och alla kastas mellan hat och kärlek. Det är två starka ord som används ofta i romanen, till sist slits orden ut, tycker jag. Men en sammanfattning: Boken var en positiv överraskning och med tanke på miljö och tid, ser jag gärna en dramatisering av BBC (det finns säkert).

This long text is about D H Lawrence's book Sons and lovers but I will not translate it. A brief summary is that I like the book. :)
Jag behöver inte fler böcker och jag behöver inte fler engelska tallrikar... Men hur skulle jag kunna motstå 8, i stort sett oanvända, tallrikar med Willow-mönster för 80 kronor?

I do not need more books and I do not need more English china.... But how could I resist 8, barely used, plates in pattern Willow? They cost nearly nothing.

15 kommentarer:

Zaga sa...

Jag har inte läst boken som du refererar men den låter intressant. Vilket fint porslin, måste berätta att min och makens kennel heter Willow Grouse, (Dalripa). Jag har något liknande porslin fsat i blått, fint.
Ha en fortsatt skön onsdags kväll!
kramar Eva-Lis

Lusthuset sa...

Poppins...VARFÖR visade du mig nu den boken?? Den såg ju helt underbar ut och jag som har sååå dålig karaktär och bara köper böcker trots att jag som du har bestämt att nu får jag inte plats med fler. (Måste nog gå in på Bokus och se vad den kostar. Jag har ju en rabattkupong där.Mummel, mummel) Ha en skön kväll. Kram!

Tilde sa...

Det är så kul när du berättar om en bok,Tack för det.
Och vilket fynd , alla tallrikarna för 80:- , då måste man ju bara slå till.
Kram Tilde

Karin A sa...

Det är svårt att motstå att köpa böcker, vet inte vad det är. TGs bok verkar ju helt underbar och skulle passa mig perfekt.

Apropå olästa böcker ligger Röda rumemt och väntar på mig nu. Äntligen har jag avslutat boken som jag höll på med tidigare (tog evigheter även om den var bra).

Förstår att du inte kunde motstå porslinet. Kramar Karin

Annalunda sa...

Mary!
1) Det går inte att begränsa bokinköp...jag har bara visat en bråkdel av det jag köpt på bokrean på bloggen :)

2) Att motstå Willowporslin (ROSA!!!!) för 80 pix är en TOTAL omöjlighet!

JAG HÅLLER PÅ DIG! Kram Annie

kullervilla sa...

Sitter här och fnissar, över det sista du skriver om tallrikarna. Det är ju så att ibland kan man inte motstå ett fynd :=)
Gillar ditt gröna inlägg, så mycket vackert. Korset är absolut min favorit, så vackert.

Kramiz //kullervilla

Lena Kristina sa...

Vilka fina bilder från Tricias bok. Jag älskar verkligen limegrön o vita blommor men har på senare tid verkligen börjat gilla purpur.....
Då får man väl tasig ut o leta efter den boken då, den vill jag ha
Kram LEna

Willewira sa...

Förstår precis vad du menar med för mycket böcker...
Vi har tagit bort massor, men det kommer stadigt hem fler.

Vilken underbar bok av Tricia Guild!! Den vill jag med ha!!!

Tallrikarna var jättefina så dem förstår jag varför du köpte... Ibland får man låta känslorna tala före förståndet. :-)

Ha en skön vecka!!

Kram Willewira

Amoroso- Nu vill jag sjunga dig milda sånger sa...

Härlig reccension!! Den inspirerar! Det finns åtminstone en filmatisering, från 1960 med Jack Cardiff som regissör. Ser att Discshop har den som importfilm. Har inte sett den själv, men om man googlar på den är det åtminstone ett par som lovordar den :-) fast själv hade jag hellre sett någon nyare! Den var inspelad för Tv 1981 och 2003, hade varit trevligt att se men är förmodligen inte så lätt att få tag i?

Randi sa...

Känner igen mig - köper för många böcker och hinner inte läsa alla. Men nu har jag flyttat alla kokböcker till serveringsrummet så nu har plötsligt plats för massor av nya böcker ;)
Kram Randi

Guldkant På Livet sa...

DEN boken av skulle jag vilja ha! Hon har en sagolik förmåga att blnad in färger på ett sånt smakfullt sätt och vore kul att se vad hon gör med blommor! Jag tycker du är bloggvärldens Tricia! Vackert grönt inlägget nedan! Mari.( snygga tallrikar till fyndpris!)

Britt sa...

Fyndpris 80.- boken ser ju fin ut.//Britt

Trolda sa...

Tricia´s böcker är ju bara SÅ inspirerande o vackra =D Och ditt boktips lät onekligen högst intressant...Tack för det =D Och naturligtvis kunde du inte motstå de vackra engelska tallrikarna! det hade ju bara inte GÅTT!?!! Vad HÄRLIGT att duka upp med dem på sommaren sen...=D

Trolda - godkväll!

M&CO sa...

Hihi jeg har det samme problemet! Altfor mange bøker, og selvom jeg lover meg selv å ikke kjøpe fler så havner det stadig fler inn i huset ;-) (Jeg plasserer de pent i bokhyllen, og om mannen plutselig skulle oppdage det, sperrer jeg øynene uskyldig opp og deklarerer at " Nei den, den har jeg jo hatt en evighet!" hihi teit altså ;-)

Lella sa...

Ohps, nu har jag visst bloggat om samma sak :o)