Välkommen - Welcome

Känn dig varmt välkommen hit. Om du vill får du gärna lämna en kommentar. Jag hoppas att du kommer att trivas här.
Om du vill använda någon av mina bilder, var vänlig kontakta mig.

You are very welcome to my blog. Feel free to leave a comment. I hope you will enjoy your visit.
If you want to use any of my photos, please contact me.

torsdag 6 mars 2008

Daffodils

Några söta minipåskliljor i en blåvit kruka. Enkelt, men det behöver inte vara mer för att man ska bli på gott humör!

A few small daffodils in a blue and white pot. No fuss, but it does not take more to get in a cheerful mood.

Anne Tyler tillhör en av mina favoritförfattare. Ingen kan som hon fånga det udda i vardagen och ändå få det att låta så vanligt. Hennes karaktärer är lite annorlunda men är vi inte alla det? Varje människa är ju unik och det är väl det som Anne Tyler är så duktig på att beskriva.

Boken Ett amatöräktenskap handlar Pauline och Michael och deras liv tillsammans i 60 år. Vi får följa dem från början när de träffas och blir förälskade i Baltimore 1941. Genom små nedslag då och då får vi bilder av ett äktenskap som är långt från perfekt. Michael är lugn och metodisk, Pauline impulsiv och känslosam. Det blir många stormar genom åren. Inte ens barnen kan få föräldrarna att hitta en gemensam balans.

Anne Tyler beskriver tidskänslan så bra. Genom små penseldrag målar hon upp en amerikansk förort på 1950-talet eller San Fransisco under hippieran. Detta är en underbar bok om två människor som inte kan leva utan varandra men inte heller med varandra.

Anne Tyler is one of my favourite authors. Nobody else can write about the odd things in daily life and still make it sound ordinary. All of her characters are a bit odd but are we not all different? Every human being is unique and that is what Anne Tyler is skilful at describing.

The book The Amateur Marriage is about Pauline and Michael and their lives together during 60 years. It starts in Baltimore 1941 when they meet and fall in love. By small glimpse of now and then during the time we learn about a marriage far from being perfect. Michael is structured and calm, Pauline impulsive and emotional. This lead to many stormy moments during the years. Not even the children can help the parents to find some balance.

By small strokes Anne Tyler paints a picture of a American suburb life in the fifties or San Fransisco during the hippie era. This is a wonderful book about two people that can not live with out each other but also not together.

23 kommentarer:

Mi sa...

Den blir jag sugen på att läsa. Vilket intressant tema. Många gånger är det nog det att leva tillsammans rent praktiskt i vardagen som är problemet, inte kärleken.

Så fin kruka med daffodiles. Ja, man blir riktigt glad.

Kram
Mi

Designe sa...

Så fina små påskliljor i den fina krukan!...Boken låter verkligen trevlig!..jag vet inte hur jag bär mig åt men jag hinner aldrig läsa..kan det va så att bloggen snor min tid?! :)

Underbart att ha besökt Västra Ströö, de verkar ha så mycket fint, fina saker du visar! Har sett inredningsreportage från Västra Ströö i lantliv tidigare, trevligt! Kram :)

Lena Kristina sa...

Snygg kruka.
Kul att få lite boktips
//Lena

Ninnie sa...

Fina påskliljor!!
Anne Tyler, det var väldigt länge sen jag läste nåt av henne. Men jag minns en bok hon skrev om en kvinna med familj och barn som en dag bara lämnade allt och började ett nytt liv, blir sugen på att läsa om den. Måste nog till biblioteket o se om jag kan hitta den, den har flera år på nacken. Jag är nämligen en sån som gärna läser om bra böcker, inte genast förstås, utan efter ett 10-tal år eller så...

Guldkant På Livet sa...

Ja, enkelt men otroligt vackert! En sån kruka har jag mned, fast lite mer avlång... Mari.

Britt sa...

Det är nog sant att oftast är nog det enklaste vackrast.//Britt

Trolda sa...

Låter som en trevlig bok! Tack för tipset! Och visst behövs det "inte mer" än en liten gul sötnos i fin kruka för att sprida glädje! =D

Trolda - =D

chatrine sa...

Heihei!
Hver gang du beskriver en bok, så får jeg bare SÅ lyst å sette meg ned å lese... Å du skal se jeg ender opp med en bok i hendene snart;)
Kansje jeg burde benytte sjansen nå, som ungene har reist på ferie sørover og jeg er helt barnefri i 3 uker:)
Blomsten dine var enkel, men veldig skjønne!
ha en fin kveld Poppins!
Klem:)

Hanneles paradis sa...

nu får jag köpa lite påskliljor att ha inne

Tilde sa...

Härlig vårbild , det behöver vi nu!

Kul med boktips , ska kolla på biblo nästa gång , det låter intressant.Jag tror jag läst nånting av henne för länge sen..
Kram Tilde

Lella sa...

Mmmm, den vill jag läsa!

Ann-Catrin / finthemma sa...

Oh Poppins.. nu blev jag sugen att läsa den boken.. jag älskar att läsa när man beskriver tiden..platsen..gärna 40-talet oxå.
Tack för tipset.. och visst blir man glad av dina daffodiles.. så gula och fina i den vackra krukan!!
Kramar A-c

Karin A sa...

De böcker du presenterar är alltid trevliga så även den här hamnar på min "att-läsa" lista. :) Ljuvliga påskliljor! Passar verkligen fint i den där krukan också...

Ha en fin fredag och en härlig helg! Kram Karin

Fru A sa...

Himla fin kruka du har till dina påskliljor!

Annalunda sa...

Daffodils - bara namnet är så ljuvligt tycker jag... och så vackert det blev i krukan... kan ju göra likadant för likdan kruka har jag ju...snygg!!! :) Jag har letat efter "Den stängda boken" efter ditt tips Poppins...men har inte hittat den... nu får jag väl titta efter denna du rekommenderar istället... :)Vad bra du är på att skriva - man får verkligen lust att läsa! Ha en skön kommande helg!
Jättekram ~Annie

SEASIDE LIVING sa...

Fin bild på dina påskliljor! Visst blir man glad över vårblommorna. Själv har jag pärlhyacinter och tulpaner på lök inne just nu. När man tittar på dom får man verkligen hopp om våren!

Ha en skön helg! Kramar Jenny

Yolanda Elizabet sa...

I always have daffodils in the house at this time of year. The sky may be grey but inside the sun is shining when you have daffodils in the living room. :-)

I haven't read anything of Anne Tyler yet, must see if I can find one of her books.

Have a lovely weekend!

Zaga sa...

Tack för tipset om boken, det är alltid kul med nya bböcker....fast jag handlade en del på rean........
Ha en trevlig helg!
Kram Eva-Lis

Solkatter & dammråttor sa...

Så fina små påskliljor och krukan var fin också.
Tack för boktipset....den verkar bra,tycker jag.
Ha en skön helg!
Kram/Gunn

Lily of the valley sa...

Så fint med påskliljan till den underbara krukan.
Väldigt vacker bild :D
Ha en underbar dag i solen :D
kram Lily

Malins-Kuriosa sa...

Låter som något att plocka med sig hem från bokhandeln...köpte deckare på borean och har till familjens fötret blivit "sängligandes" efter detta. Kan i vanlig ordning inte sluta läsa...läste Karin Fossum´s "Mordet på Harriet Krohn" i natt, en av de få av hennes böcker jag inte läst hittills. Drabbas alltid av en klunp i magen över hennes beskrivning av människoöden men är helt fascinerad av hennes sätt att få ihop sina historier.
Ser att din blog är fylld av våren nu och våren dansar "magnus o brasse tango" med oss...ett steg fram och sen går det bakåt...men nog sjutton kommer vi närmare och närmare...Jah har sett årets första Tussilago och då vet man!

Kram från Malin

Malins-Kuriosa sa...

Borean så klart!

Moderncountry sa...

Det enkle er ofte det vakreste Poppins! Veldig vakker krukke.

Du skriver så fint og varmt om denne boken. At Pauline er "impulsiv och känslosam", er også en god beskrivele at meg. Ikke rart at et ekteskap kan bli stormfullt når det ene er det og den sitter helt på den andre enden av pinnen. Ble nysgherrig på denne forfatteren. Interessant post!

Håper du har nytt dagen i dag og at Søndagen blir skjønn og innholdsrik!
Gode helgeklemmer fra din bloggevenn :)