Välkommen - Welcome

Känn dig varmt välkommen hit. Om du vill får du gärna lämna en kommentar. Jag hoppas att du kommer att trivas här.
Om du vill använda någon av mina bilder, var vänlig kontakta mig.

You are very welcome to my blog. Feel free to leave a comment. I hope you will enjoy your visit.
If you want to use any of my photos, please contact me.

måndag 10 mars 2008

An Easter repeat

Allt är inte i repris i det här inlägget, men nästan... Den blå hortensian har i alla fall inte varit med på bild tidigare. Jag tycker det är en sådan härlig färg!

Tack så mycket för alla snälla ord om mina påskägg! Många vill veta hur jag gick till väga så här följer en kort sammanfattning:

Jag utgick från ett vanligt "fult" påskägg och täckmålade med hobbyfärg. Ett ägg blev gult, ett grönt och ett vitt. Sedan satte jag fast servetter med hjälp av decoupage-klister och limmade fast en spets runt den översta halvan. Tog lite hobbyfärg och blandade ut i vatten så det blev väldigt tunt och målade helt enkelt spetsen med pensel. Det gick hur bra som helst!
Det lämnades också önskemål om att få se HELA ljuslyktan så jag ställde upp den på bordet ikväll och fotograferade. Så här ser den ut alltså.
Not everything are a repeat here, but almost... Well, the blue Hydrangea has not appeared on photo before. I love the colour!

Thank you for your nice comments about my Easter eggs. There has been a request to learn about who I made them so here comes a short description:

I took three ordinary eggs made of cardboard and painted them with waterbased paint - one yellow, one green and one white. Then I pasted on paper napkins with a decoupage-glue and sticked on lace. Finally I mixed water and paint and simply painted the lace. It turned ot perfect!

On request I photographed my yellow lantern to show it in full size. So here it is.

20 kommentarer:

Annalunda sa...

Kära Poppins - tack för din support :)... Blogger verkar inte ha någon!!Jag hade precis kommit på knepet (har grunnat ut vad du menade igår...) när jag läste din kommentar... det måste ju vara något som är väldigt knasigt med Blogger...omständligt så pass... jag kommer tillbaka och tittar på ditt fina inlägg snart!

Kram Annie

Annalunda sa...

Så vackert...hortensian har en ljuvlig nyans...äggen är verkligen jättefina och lyktan...så fin att jag skulle vilja ha en likadan... :)

Kram Annie/Elinor

Tingeltangel sa...

Tack för beskrivningen. Jag känner mig riktigt lättad över att du utgått från ett befintligt påskägg. Annars hade det varit pysslighet helt över min horisont. Den blå hortensian är underbar. Den är ovanligt intensivt blå tycker jag och det ser så vackert ut.... Du har rätt i att vårt bibliotek - som tur är - inte har något med möss att göra. Men jag hade ingen bild av musen... Kram.

Guldkant På Livet sa...

Vilka fina poppinsägg!!! Och din lykta som du målade blev ju jättefin! Vackra arrangemang och foton som vanligt och läcker påskbild i headern! Mari.

Hannele sa...

Jag har inte tänkt hortensia som vårblomma, den är så läcker.

Trolda sa...

Så fantastiskt fina bilder! Äggen är ljuvliga =D

Trolda - kramar!

Lusthuset sa...

Tack snälla Poppins för beskrivningen av hur du gjorde de fina påskäggen. Skall minsann försöka få till några själv, för gamla fula med tuppar och kycklingar i alla grälla färger det har jag liggande. Såååå vacker hortensian är....OCH LYKTAN !!! Ha en fortsatt bra vecka. Kram!

Lilla Blanka sa...

Hej! Åh vad vackra bilder..! För mig var det inte repris, jag hade missat det :)
Jättejättefina bilder!
Kram
Mia

SEASIDE LIVING sa...

Så härliga bilder! Är också väldigt förtjust i hortensior, dessvärre brukar jag lyckas ta död på dom ganska snabbt... Men trots det kan jag inte stå emot utan köper en då och då! :)

Din ljuslykta passar ju perfekt ihop med matsalsmöbeln. Jättefint!

Eftersom jag inte är särskilt pysslig av mig blir jag superimponerad över dina påskägg!!!

Kram Jenny

Karin A sa...

Vilka härliga bilder Poppins! :) Din hortensia är verkligen fin. Dessa blommor lockar både hos blomsteraffären nu och på olika bloggar. Så fina! Och ljuslyktan passar verkligen fint in. Tack också för beskrivningen! Toppen!

Ha en fin tisdag! Kramar

Lily of the valley sa...

Hortensian har en underbar färg. Det finns ju rätt många nyanser att välja på både av de blå, rosa och ceriseröda.
Lyktan är jättefin, härlig nyans.
Kul att den matchar matrumsmöblerna :)
Ha en bra vecka
kram Lily

Yolanda Elizabet sa...

Your Easter decorations look lovely and I simply adore that beautiful blue Hydrangea! Thanks for the tutorial on how to make those easter eggs!

Zaga sa...

Tack för tipset hur man gör så fina påskägg!! Hortensian har verligen en härlig blå färg......och lyktan är sååååå fin.
Ha en skön tisdags kväll!!
Kram Eva-Lis

kullervilla sa...

En härlig repris. En del saker kan man se hur mycket som helst. Dina ägg är bara så vackra. Har själv gett mig in i ägg skapandet, gjort ägg med barnens bilder på som mormor och farmor skall få till påsk.
Din lykta lyser verkligen upp.
Kramiz /kullervilla

kullervilla sa...

En härlig repris. En del saker kan man se hur mycket som helst. Dina ägg är bara så vackra. Har själv gett mig in i ägg skapandet, gjort ägg med barnens bilder på som mormor och farmor skall få till påsk.
Din lykta lyser verkligen upp.
Kramiz /kullervilla

britt sa...

Vacker hortensia. Lycktan gör sitt också.//Britt

Tilde sa...

här var det vårlikt, vi har lite lika blomsmak ser jag,Ja , vi måste ju göra allt för att få fram lite vår. Här ligger det ett istäcke över hela gräsmattan.fina bilder hos dig som vanligt
Kram Tilde

Monica/Moa sa...

Jättefina ägg har du gjort.. tack så mycket såna vill jag göra.. tid tid.. kan man önska sig mer.. men decopagelim har jag och några gamla ägg också så det ska väl inte ta så lång tid.. =). Vacker lykta.. och du har fångat den så stämningsfullt på bild i förra inlägget.. Kramiz från Monica

Clara sa...

Vad vackert du har gjort Poppins....påsken är en härlig tid. Jag hoppas att våren har kommit till oss så att vi får vara ute och mysa med våra kameror. Jag träffade på en vitsippa i skogen igår....vad jag blev glad...visserligen bara i knopp ännu så länge..men det ingav mig hopp.....KRAAAAAAAMMMMMM

Amoroso- Nu vill jag sjunga dig milda sånger sa...

Nejmen vilka vackra ägg du har gjort! Påsken har blivit lite mer intressant i mina ögon sedan alla härliga bloggare visat vilka kreativa projekt man kan förgylla tiden innan med! :-)