Välkommen - Welcome

Känn dig varmt välkommen hit. Om du vill får du gärna lämna en kommentar. Jag hoppas att du kommer att trivas här.
Om du vill använda någon av mina bilder, var vänlig kontakta mig.

You are very welcome to my blog. Feel free to leave a comment. I hope you will enjoy your visit.
If you want to use any of my photos, please contact me.

fredag 21 mars 2008

Happy Easter!

Nu är det påsk! Jag är inte klar med äggmålningen men annars känns det som om påsken kan börja. På köksbordet står glasklockan med ett litet arrangemang av växter och ägg: i det höga glaset minipåskliljor och en kvist hortensia, i glasburken en taklök med en pärla i mitten, i de mindre glasen finns hjärtan-på-tråd respektive en liten blommande ormöga som jag tog in från trädgården.
Now it is Easter! I have not painted my boiled eggs yet but otherwise I think Easter can start. On the kitchen table stands the glass clock with a small arrangement of plants and eggs: in the high glass small daffodils and a small Hydrangea, in the glass jar a Sempervivum with a pearl in the middle, in the smaller glasses a Ceropegia wodii and a small Omphalodes that I took from the garden.
Någon snöstorm som förutspåtts har vi inte sett till idag. I stället har det varit en vanlig regnig trist marsdag. Så konstrundan kunde genomföras! Vi har inte bara haft nöjet att se mycket vacker och intressant konst utan även fått besöka konstnärerna, se deras ateljéer och höra lite om deras konst. Och så hann vi förstås äta gott och dessutom handla lite på vägen - som det här ägget i luffarslöjd som jag inte kunde motstå.

Bad weather with a lot of snow was expected but we did not see any trace of it. Instead it has been a normal rainy boring day i March. So we could go through with our plans on the Artists' Open Homes. Today we have not only been seeing a lot of beautiful and interesting art, we have also been visiting the artists' studios to learn of their art. And of course we had the time for eating out and shopping - I could not resist this egg in metal wire.
Vi började med samlingsutställningen i Landskronas vackra konsthall. Det var bra att få en överblick av alla konstnärer och sedan var det bara att välja ut vilka man ville se mer av.

Jag återkommer nog till konstrundan i ett senare inlägg. Men nu vill jag bara avsluta med att önska alla en riktigt glad påsk!!! Vi ses snart igen.
We started with the samples of every artist with was a good way to get a general view of the artists. And after that it was easier to chose wich artists we would like to visit.

Maybe I will come back to the Artists' Open Homes again. But now I just want to end with wishing everybody a Happy Easter!!! See you soon.

22 kommentarer:

Lotta sa...

Vad kul att få ta del av konstrundan och ägget var verkligen fint! Det hade jag inte kunnat motstå - vet du möjligen vem som tillverkat det? Kanske går det att få tag i via nätet? Ett sånt ägg vill jag verkligen ha! Hoppas på mer bilder framöver. Ha det gott och Glad Påsk 8

Lusthuset sa...

Ett såååå fint arrangemang med blommor under glasklockan, våren i miniatyr. Tur att det är vår där för ute är det i alla fall det inte. Kul att ni kunde göra en Konstrunda i alla fall. Vi gjorde det också, en liten en men ändå. Vi besökte konstnärer som bor och verkar här i Helsingborg, det kom vi på att vi missat tidigare. När vi besökte Linneaträdgården vid Maria Park så stod jag minsann och tummade på ett sådant ägg i luffarslöjd och nu när jag ser hur fint det blev så ångrar jag att jag inte slog till. Hoppas att snöovädret kom av sig. Ha en jättehärlig och skön påskhelg. Kram!!

Annalunda sa...

Vilket jättefint ägg...det hade jag inte heller kunnat motstå... Skulle liksom Lotta gärna vilja ha ett sådant...usch så mycket man vill ha... ;
Tänk att ni bara fått regn...så här mycket snö har vi inte haft på hela vintern...
Du har väl inte missat Cottage Magpie´s gröna utmaning Gröna ting...Green things...???

Kram Annie

Yolanda Elizabet sa...

Happy Easter Mary Poppins!

Love that glass dome with all the lovely plants underneath it, very nice!

That froggy in the art pics is adorable.

kram, Yolanda

M&Co sa...

Oj oj sååå vakkert! Den oste klokken ble virkelig Påske vakker!!
Kjempe god Påske Poppins!!

Malins-Kuriosa sa...

Låter så himla kul detta med att vara på konstrunda...de pratade om det på nyheterna häro dagen och just oron över snökaos som skulle gör hela arrangemanget svårgenomfört...men en
sådan tur att de blev av. Härliga bilder och jag föll för den där grodan som simmar på en pelare...Luffasslöjdslyktan förstår jag mycket väl om du inte kunde motstå för den är verkligen söt...

En Glad Påsk önska jag dig

Från Malin

Karin A sa...

Men åhh vilket ljuvligt arrangemang under klockan! Underbart och inspirerande. Själv har jag ju ingen glasklocka men har gjort ett påskarrangemang på min silverbricka. :) Ägget är verkligen fint, tror faktiskt jag såg sådana eller något liknande i "min" blomsteraffär här i Göteborg.

Så trevligt med konstrunda och att den blev av trots trist väder. Ska bli kul att se fler bilder från den i ett senare inlägg. Själv tillbringade jag gårdagen på konståkningsvm och såg isdans-finalen...en helt annan konstform.

Önskar dig en mysig och glad påsk! Kramar Karin

Trolda sa...

GLAD PÅSK kära Poppins!!! Så mycket vackert du visar...Dina arrangemang är SÅ fina! Och visst är det trivsamt med påsk-konst-vandringar...Ha nu en underbar Påsk-helg!

Trolda - kramar!

Randi sa...

Vilka läckra bilder! Jag var också på Konstrunda igår, men på Österlen. Det var inte alls lika många besökare som vanligt. Men det var fruktansvärt leriga parkeringsplatser! Idag kommer man ju ingenstans pga av snöovädret. Hoppas solen kommer och smälter is och snö!
Önskar dig också en fortsatt skön helg!
Kram Randi

Solkatter & dammråttor sa...

Forsatt glad påsk till dej också....idag blir det påsklunch med familjen och mys.Fint arrangemang i glasklockan och jättefint luffarslöjds-ägg.
Kram/Gunn

Hanneles paradis sa...

Så fint, glad påsk, kram!

Marina sa...

SÅ fint arrangemang du ahr under glasklockan. Någon konstrunda brukar vi itne åka på men påskmat ska vi ha. Ha en bra påskafton!

Katarina i Kullavik sa...

Vilka fina blomsterarrangemang!
Glad Påsk! /Katarina

Britt sa...

Trevlig arrangemang till påsken. Du får verkligen till det.//Britt

Lily of the valley sa...

Fint i kupan! Ormöga är så söta och har så härlig färg.
Har Påskharen varit hos er än :)
Glad Påsk
kram Lily

Kattfot sa...

Så trevligt det låter med konstrundan! Ditt påskarrangemang i glasklockan är så himla fint. Hoppas du får en fortsatt fin helg! Glad Påsk! Kram från Catrin

Zaga sa...

Önskar dig en fortsatt trevlig påskhelg!!
Arrangemanget under glasklockan är sååå fint! Hörde på radion att Ni fått rikligt med snö i Skåne och att besöks siffrorna på konstrundan var låg. :(
Ha en skön påskdag, här skiner solen och det är -14.
Kram Eva-Lis

birgitta sa...

Så fint påskarrangemang du har gjort, rart med små buketter och blomstergrupper. Verkligen smakfullt och personligt. Kul med konstrundan att man kan välja ut dem man vill besöka, verkligt bra.

Här skiner solen, men vinden är från ishavet. Har varit ute och gått på isen i motvind, en prestation faktiskt, men skönt efteråt. Kram och ha en fortsatt skön påsk.

chatrine sa...

Heihei!
Så fine påske arrangementer i din glass-klokke! Nydelig!
Hos meg er det visst ingen egg i påsken... men jeg koser meg likevell med fyr i peisen, og go kaffe! Ja, og en bok da;)
Ha en finfin søndag!
klem fra chatrine:)

Moderncountry sa...

Heisann gode poppins!

Håper du har hatt en fin påske til nå!
Så fine påskearrangemnt du har laget, så vakkert med glassklokke og grønt inni. Det er en ting jeg virkelig ønsker meg. Så mye man kan bruke det til.
Hos meg er det ikke noe pynt, men det er ikke så rart ettersom jeg må holde huset i tipp topp stand.

Så artig å se ett par bilder fra Landskronas vakre kunsthall. Kunst er for meg også en stor interesse, både skulpturer og malerier. Men jeg skjemmes over å si at jeg enda ikke har besøkt noen av de største museumene i Amsterdam. Dårlig! Vennen er ikke så veldig glad i kunst, kanskje derfor :) Men blomster er han glad i, ja tenke seg til!

Ønsker deg en fortsatt fin Påske og ha det så mysigt!
Varm klem :)

Lena Kristina sa...

Vilket underbart arrangemang under glasklockan. Ser framemot fler bilder från konstrundan
//Lena

Ann-Catrin / finthemma sa...

Oj vad roligt...min pappa vet jag var för ett par år sedan på den "rundan".. Dit måste jag också göra ett år.. låter så himla mysigt!!
Ja den här påsken har varit KALL!!!
Vi hade snöstorm på långfredagen.. sen har vi haft sol men isande kallt!!
Hörde de pratade om 10-15 gr varmt nedåt i landet nästa helg.. det låter väl härligt!!!
Vackra påskarrangemang...underbart!!
Kramar A-C