Välkommen - Welcome

Känn dig varmt välkommen hit. Om du vill får du gärna lämna en kommentar. Jag hoppas att du kommer att trivas här.
Om du vill använda någon av mina bilder, var vänlig kontakta mig.

You are very welcome to my blog. Feel free to leave a comment. I hope you will enjoy your visit.
If you want to use any of my photos, please contact me.

onsdag 9 april 2008

Back in time

Den här skålen minns jag från min barndom. Den stod i vardagsrummet och i skålen låg några tråkiga hårda karameller som ingen ville ha. Ingen förutom min mamma. Jag och min bror förkastade dessa trista godsaker så hon fick ha dem i fred. Nu har jag fått skålen men det ligger inga karameller i den. Faktiskt står den för det mesta undandgömd i ett skåp men så en dag såg jag den med nya ögon och tyckte den faktiskt var riktigt söt. Kanske jag ska ställa fram den i vårt vardagsrum och lägga några hårda karameller i den? :)

I remember this bowl from my childhood. It was placed in our livingroom and in the bowl there were some boring hard sweets that nobody wanted to eat. Except from my mother. Me and my brother rejected those dreary sweets so she could have them for her self. Now the bowl has come into my possession and there are no sweets in it. Actually it is tucked away in a cupboard but then one day I saw it in a new light and thought it was quite cute. Maybe I should put it in our livingroom and have some hard sweets in it? :)

Just nu lyssnar jag mycket på Belle and Sebastian: The Life Pursuit. Musiken känns ny med en touch av retro. Helt plötsligt så flyttas jag tillbaka till 70-talets skoldisco, dansande till Sweet och T Rex. Eller är det så att jag befinner mig på en rockklubb i London 1984? Glad blir jag i alla fall av musiken och så spelar jag cd:n en gång till.

Just now I am listening a lot to Belle and Sebastian: The Life Pursuit. The music feels new with a touch of retro. Suddenly I am back to a school dance in the seventies, dancing to Sweet or T Rex. Or am I at rock club in London 1984? Anyway, I get happy and then I play the cd once more.

15 kommentarer:

Randi sa...

Visst är det underbart när en pryl i hemmet inte bara är vacker utan också har en historia. Jag tycker du ska lägga en hård karamell i fatet ...*ler*
Kram Randi

MY WHITE COTTAGE sa...

Jag älskar saker man har i sitt hem som även innebär en massa minnen! Det gör att prylarna får ett extra värde tycker jag. Jag tycker absolut du ska ställa fram den, men kanske fylla den med goda godisar istället! :)

Ha en bra torsdag! Kram Jenny

Malins-Kuriosa sa...

En sådan läcker skål...har aldrig sett en med det mönstret...och det du beskriver har hänt här också en masa gånger nu...Mammas o pappas fula bröte har blivit intressant helt plötsligt!...Går jag på någon loppis eller allra helt antikaffär så hör jag själv hur fånig jag låter då jag viskar till maken att "kolla priset på den skålen...vi har flera sådan hemma...". En bekant som har antikaffär har beklagat sig över just den kundgruppen och vill helst att de ska flyga o fara...men jag kan inte låta bli att väsa de orden ändå...
Visst ska du ha hårda karameller i skålen men inte för många...en lite rad på botten bara....

Kramar från Malin

mandco sa...

Utrolig vakker skål!! Best å utelate de harde karamellene, da den er vakker tom ;-)

matte sa...

det är bara att vänta tillräckligt länge så blir alla saker vackra... även om man inte tyckte det från början. Godis i skålen? - Ja absolut, den är som gjord för det!

tintins fru sa...

Tur att du har tagit fram den
fina skålen för det vore ju verkligen synd att en sådan fin skål ska stå gömd i skåpet.
Jättefin.

Moderncountry sa...

Men så koselig historie! Ikke rart det bringer gode minner og man ser det jo helt for seg. De harde ikke helt så gode karamellene :) Min mamma pleide lage karameller selv. Oj så godt det var! Ho hadde mange barn og var ikke så veldig rik og da var det kjekt å kunne lage litt godt selv også. Gode minner :)
Fyll dem opp så vi får se!

Klem

Lily of the valley sa...

En söt skål :D
Åh, visst är det kul att man kan se saker med nya ögon.
kram Lily

Tingeltangel sa...

Vilken söt skål. Visst är det så att för att den plats man sover på skall kännas som ett hem så krävs det att det finns personliga saker där.

kullervilla sa...

Vilken underbar skål, inte skall den stå undangömd. Köp lite goda karameller och lägg i den :=)
Tänk vad musik och saker kan få en till att minnas och känna glädje.

Kramiz //kullervilla

chatrine sa...

Tenk så mange minner det kommer, bare ved en skål...
Jeg syns jo du skal sette den frem og legge karameller i den ja;)
Ønsker deg en riktig fin helg!
Klem fra chatrine:)

Guldkant På Livet sa...

Vilka vackra bilder som vanligt, tom en sån "enkel" skål glimmar av dina foton! Ja, jag minn dessa skålar, häftiga på sitt vis verkligen. Tack för musiktips, de lär bra! Rara Poppins, du har mail: ) Trevlig helg! Mari.

Ann-Catrin / finthemma sa...

Hej kära bloggvän""

vad roligt att höra lite historia bakom den vackra skålen.. tänk vad man kommer ihåg..och vad saker har betydelse.. sen när man är vuxen ser man saker med nya ögon.
Stäl fram den och fyll den med favoritgodiset!!kram på dig A-C

Moderncountry sa...

Takk underbara Poppins for at du gjør meg så glad!
Ha en riktig myyysigt helg!!

Klem Aina :)

Trolda sa...

Jag tycker absolut du skall lägga små godsaker i den charmiga skålen...Kanske inte Mammas hårda karameller, men ett par vackra,sockrade geléhjärtan hade väl passat fint...=D Och visst är det härligt med musik man blir nostalgisk av...Minnen, minnen...härligt!

Trolda - kramar!