Välkommen - Welcome

Känn dig varmt välkommen hit. Om du vill får du gärna lämna en kommentar. Jag hoppas att du kommer att trivas här.
Om du vill använda någon av mina bilder, var vänlig kontakta mig.

You are very welcome to my blog. Feel free to leave a comment. I hope you will enjoy your visit.
If you want to use any of my photos, please contact me.

lördag 5 april 2008

Handicraft

Den här löparen köpte jag för några veckor sedan. På varje ända har någon broderat in ABC - om det är initialer eller bara börja på alfabetet, vet jag inte. Men det spelar ju ingen roll, arbetet är så noggrant utfört och det är vackert med vitt broderi på vit botten.

I fredags lade jag på löparen för första gången och dukade med några gamla tallrikar och påskliljor från trädgården. Jag måste hålla utkik efter fler tallrikar från Wedgwood. Mönstret heter Diana och jag undrar om det är efter prinsessan eller jaktgudinnan. Det verkar vara ett ovanligt mönster för jag kan inte hitta någon information om det.
I bought this table runner some weeks ago. On each side someone has embroided in ABC - if it is someones initials or the beginning of the alphabet, I do not know. But it does not matter, the work is very carefully done and it is beautiful with white embrodery on a white ground.

I laid the table with it for the first time this Friday together with some old plates and daffodils from the garden. I must try to find some more of these plates from Wedgwood. The pattern is named Diana and I wonder if it is after the princess or the godness. It seems to be an unusual pattern because I can not find information about it.

Härom dagen fick jag en födelsedag i förskott (ett halvt år...) av mina föräldrar. De kunde inte låta blir att direkt ge mig den vackra necessären som de beställt av min moster. Jag är så imponerad av att hon själv har sytt den.

Är den inte ljuvlig? Färgerna och mönstret passa mig perfekt, jag älskar grönt och rosor - en oslagbar kombination! Väskan är full av vackra detaljer och är så väl arbetad i minsta detalj. Fordret är lika vackert - gammaldags madrasstyg!
The other day my parents gave me my birthday present (just half a year in advance...). They could not stop themselves from handing over the beautiful cosmetic bag they ordered from my aunt. I am so impressed of the fact that she has made it herself.

Is it not lovely? The colours and the pattern suit me perfect, I love green and roses - a unbeatable combination! The bag is full of beautiful details and is so well made. The inside is as wonderful as the outside - made of old fashioned mattress cloth.
PS Tack för alla snälla gratulationer till 1 årsdagen! Det värmde. Kram till er alla!

PS Thank you for all the nice congratulations for the one year birthday. They made me happy. Love to you all!

POPPINS

24 kommentarer:

Malins-Kuriosa sa...

En sån fin dukning...återigen...och löparen är verkligt fin...märkligt med broderiet "ABC"...undrar vad det kan vara för nått...
Ett vackert och tidlöst porslin till det vita linnet är vackert...
Smart idé att fira födelsedag i förväg! Förhoppningsvis så har alla glömt att man fyllt år och uppvaktar en gång till...

Kramen och Go´kväll från Malin

Karin A sa...

Vackert linne kan man verkligen inte få för mycket av! Spännande broderi - abc kan inte vara en vanlig initial. :)Jag älskar verkligen engelskt porslin men det här var nytt för mig. Kul att bli uppvaktad med något sådant fint! Ha en skön söndag! Kram Karin

mandco sa...

Så vakkert dekket! Jeg er fryktelig svak for slike hvite, vakkert broderte løpere! Også påskeliljer da, for et vårlig innslag!! Her må jeg nok vente noen uker til.... Nydelig det porselenet, og et meget vakkert mønster. Jeg kan ikke huske å ha sett det noen sted jeg heller. Fortell gjerne mer om du finner ut noe! :-)

Zizzi sa...

Vad fint det blev med dukningen! Och vilken fin necissär! Vad duktig din moster är!
Kram cissi

Zizzi sa...

Vad fint det blev med dukningen! Och vilken fin necissär! Vad duktig din moster är!
Kram cissi

Guldkant På Livet sa...

Oj, har din moster sytt den fina neccecären, vilket jobb! Så roligt att ha en riktigt unik och personlig! Ett halvår innan? Ja, det gäller att vara ute i god tid: ) En sån vacker löpare du har kommit över! Den var verkligen fin att duka med, tillsammans med påskliljor och fina glas och tallrikar! Livsnjutning! Ha en skön söndag, du har mail att läsa vid tillfälle! Mari.

Willewira sa...

Ett stort GRATTIS till ett-årsdagen i efterskott!!

Vad du har varit med om!! Vad kul att göra en kavalkad över sina inlägg...hur ofta gör vi det med livet? Tittar tillbaka och reflekterar...

Dukningen är jättefin! Tallrikarna väldigt speciella (och vackra). Jag har inte sett dem förut.
Linnedukar är så vackert tycker jag och särskilt när de är brodera med vackert mönster.

Tänk vilket minne att få något så fint som man vet att någon som känner en lagt ner både tid och omsorg om. Den necessären blir extra rolig att använda!

Önskar dig lycka till med blogg under kommade år.
Ha en skön vecka!
Kram Willewira

Britt sa...

broderiet var jätte vackert likaså dukningen. Vad kul med nes.. som moster gjort. ha en bra söndag.//Britt

Trolda sa...

Riktigt gammaldags vacker dukning! Man riktigt känner den gamla tidens anor passera över bordet...Stillhet och lugn, vackert och rofyllt. Och vad härligt med en sådan vacker för tidig födelsedagspresent! =D Underbart med människor som kan sy så...Ha en fin söndag!

Trolda - kramar!

Hwita Villan sa...

Men vilken härlig blogg! Hittade den genom att jag sökte på den underbara rosen Ghislaine de Féligonde då jag precis planterat en sådan i min trädgård. Hoppas det är okej att jag länkar till dig från min blogg.

Ha en skön söndag!

Randi sa...

Linne skapar alltid vackra dukningar! Läckert med broderiet på löparen. Det engelska porslinet är verkligen fint!
Kram Randi

Lily of the valley sa...

En underbar present du fått!
Din moster är verkligen duktig.
Aldrig fel med presenter :)
Vacker löpare...
kram Lily

Janneke sa...

What a beautiful table runner you bought.It is of a style that will last forever.... made extra nice with the flowers and the plates !
greetings from Janneke

Tingeltangel sa...

Hej min tvillingblogg. Hjärtliga gratulationer på ettårsdagen - lite försenat. Hoppas att du har haft en fantastiskt födelsedag. Jag är så glad att jag fått läsa din blogg under det här året. Du har verkligen varit otroligt produktiv och kreativ och du vet hur mycket jag beundrar dina fantastiska fotografier. När jag skriver något hoppas jag alltid att du skall komma och lämna en kommentar. Dina kommentarer värmer alltid mitt hjärta.... Vilken underbar födelsedagspresent. Och vad bra att få den ett halvår i förväg för då kommer du garanterat att få en present till på den rätta dagen. Då kommer de att tänka - men det var ju så länge sedan. Ha en fin vecka. Och länge leve våra bloggar! Kram.

matte sa...

vackert! bra idé att använda vitt med monogram till dukning.. och jag håller med dig grönt.. och rosor är aldrig fel!

Tingeltangel sa...

P.S. Du kan gott testa London Eye vid nästa tillfälle. Det var lugnt och stillsamt och inte alls någon svindlande upplevelse med tivoli-karaktär.

Bruno & Mig sa...

Vilken vacker dukning, och din glasklocka är jättefin.

ABC? Kanske Anna Books gamla? Haha!

Roligt också med en helt unik necessär. Det är mycket roligare att få pressenter som någon gjort.

Kram

Annalunda sa...

Löparen...det broderade...porslinet...dukningen...sååå vackert och fint och hade mer än gärna fått vara här på Annalunda! Necessären är alldeles alldeles fantastisk skulle jag vilja säga...å vad sugen jag blev på att sy! Okej då vet man ungefär när du fyller då Mary... :) När lilla utlottningen är klar så ska jag också berätta om rosorna!!! :)
Kram Annie

chatrine sa...

Heihei!
Så fin, både duken og tallerkene!
Å gaven din var vakker, grønt med roser er fint sammen:)
Gratulerer til de heldige vinnerne til ditt ett års dag for bloggen!
Ha en kjempefin dag!
Klem fra chatrine:)

Hanneles paradis sa...

Gamla textiler är så fina, ha en mysig måndag.

Merja sa...

Kul med present!! riktigt kul när nån man känner som gjort den med :))
Vilket arbete det ligger bakom!!!

Älskar plattsömn!!!!!!!!!

hemtrevnad marie sa...

Hejsan!!
hittade en för mig ny blogg!!
Jättemysigt har ni det!!
Jag gillar också färger... men också vitt och grått, man kan väl blanda....
Jättefin löpare du hittat, ser också några vackra stolar i bakgrunden...
Ha det gott!!
Marie

Helena /Franskaliljan sa...

Hej vilken fin blogg du har! Eftersom jag älskar franskaliljor vore det underbart att få se din samling!!!

Välkommen in till min blogg vid tillfälle!

Underbar löpare!

Kram Helena/franskaliljan

Terri sa...

Beautiful photos Poppins! I love that runner. Runners are one of my favorite decor things...I would have 50 if I could...
xo Terri