Välkommen - Welcome

Känn dig varmt välkommen hit. Om du vill får du gärna lämna en kommentar. Jag hoppas att du kommer att trivas här.
Om du vill använda någon av mina bilder, var vänlig kontakta mig.

You are very welcome to my blog. Feel free to leave a comment. I hope you will enjoy your visit.
If you want to use any of my photos, please contact me.

söndag 13 april 2008

Lazy Sunday

Idag är det en lat söndag. Visserligen var jag ute på förmiddagen och klippte några rosor, men eftermiddagen tillbringas med en god bok och med ett öga på TV:n. Idag visar dansk TV nämligen cykelloppet Paris-Roubaix, även kallat för "Helvetet i nord". I år har deltagarna lite "tur" för det regnar inte, annars brukar det bli ett lopp på såphala kullerstenar och leriga småvägar.

I trädgården växer det för fullt. Mannen klippte gräsmattan igår och idag körde han med mossrivare. Mina penséer i balkonglådan vid köksfönstret repar lite mod och försöker trotsa nattkylan.
I rabatterna blommar hyacinter, påskliljor och pärlhyacinter. Jag plockade en bukett för att ha på köksbordet men hyacinterna doftade så tungt att jag fick ställa ut vasen.
Today is a lazy Sunday. I have been out in the garden, pruning some roses, but the afternoon is spending indoors with a book and one eye on the telly. Today is the day for the bicycle race Paris-Roubaix, known as "The Hell in the North". This year the riders are "lucky" because it is not raining. When it rains it turns into a race on slippery paving-stones and muddy roads.

In the garden everything is growing. The husband cut the lawn yesterday and my small pansies by the kitchen window are looking sweet in spite of the cold nights. In the flower beds hyacinthes, daffodils and small grape hyacinthes are flowering. I picked some daffodils and hyacinthes to put on the kitchen table, but the hyacinthes smelled too much so I have to have them outdoors.

24 kommentarer:

Trolda sa...

Visst är det härligt med lata söndagar...=D Och vad härligt att redan kunna plocka in ljuvliga Vårblommor! Fortsätt MYS där i tevesoffan med din goda bok nu, och jag tror alldeles bestämt jag ska anamma dina takter...=D Soffan ser SÅ inbjudande ut =D

Trolda - önskar fin söndag!

Lisa sa...

Det krävs ett visst sinne för att kunna ligga på soffan när solen är ute och du verkar ha det. Grattis! Och ha en fortsatt skön söndag!

Surrande Humlan sa...

Det är inte utan att det är rätt härligt att läsa om att folk klipper sina gräsmattor i vissa delar av Sverige när det snöar i andra (hos mig.....)

Ninnie sa...

Vackra vårbilder! Jaa, våren har kommit en bit längre hos er i Skåne än här en bit längre upp. Mina utplanterade penséer är inte så pigga, de tycker det är för kallt tror jag...

matte sa...

vilka fina blommor du har hos dig! Här är det mest blad och inte så mycket blommor än. Inget gräs behöver klippas ... och det regnar småspik.. men en lat söndag har vi haft, vi också!
må gott!
:) matte

Hwita Villan sa...

Nämen oj, växer det så mycket hos er? Härligt! Skönt med lata söndagar... man behöver lite lugn och ro också bland de stressiga dagarna...

Ha en fortsatt skön kväll!

PS. Utlottning på min sida!

Malin sa...

Klippte gräsmattan?!!!...men snälla nån var bor du...här är rena rama sumpmarken (i alla fall i ena hörnet)...låter som en härlig söndag och jag kan nog säga detsamma fast här har det gått i kämpande tag...dammfönyelse på G...

Kram från malin

Britt sa...

skönt med en slappar söndag. Det behöver man emmelanåt. Här har det varit för kallt för att vara ute. så det vart bara lite rensning och sedan har jag tillbringat söndagen inom hus. Ha det bra.//Britt

Karin A sa...

Hej vännen! Så många härliga inlägg du har haft sedan jag var inne sist. Slutet av veckan har varit intensiv med besök från Göteborg. :) Din söndag låter helt lagom slapp tycker jag. Så härligt att äntligen kunna göra buketter med blommor för trädgården - även om de får stanna där ute. Ljuvliga bilder på blommor hos dig!

Vintagekorten är verkligen fina! Klart du ska damma av dem igen. Ha en ny härlig vecka! Stor kram Karin

mandco sa...

Nydelige bilder Poppins! Spesielt likte jeg det det første! Blått og gult er en svakhet for meg på denne tiden av året, til tross for at jeg ikke er Svensk ;-)

kullervilla sa...

Mysiga kort du hittat i gömmorna, ibland är det tur att man sparar.
Gillar din underbara vårbukett i en så vacker vas.
Kramiz //kullervilla

Lusthuset sa...

Visst är det vackert i trädgården nu även om det är lite spridda lökväxter och inga massor precis, meeen oj så vackert. Violer och penséer är bara så underbara. Jag kan stå och titta på dem nästan hur länge som helst. Det finns inte två blommor som är identiska. Jag plockade också in hyacinter men som du sa så doftar de otroligt mycket så de blev förpassade in på badrummet där kan de ju göra lite nytta. Jag håller som bäst på att plantera om pelargonerna och har nu kommit fram till de riktigt stora och då vet jag inte var jag skall placera dem efteråt....samma problem varje år. Vet inte om man vågar sätta ut något i växthuset ännu. Synd att jag missade cykeltävlingen. Jag gillar också att titta på det. Det är som att få en liten guidad tur genom småbyar i Frankrike. Ha en bra vecka. Kramar!

Nässelblom & choklad sa...

Härligt - lata söndagar behövs verkligen ibland! Det är så härligt med alla vackra vårblommor. Fina bilder.

chatrine sa...

Så hærlig helg du har hatt!
Å nydelige vår-bilder fra din hage!
Her er det full vinter i dag, med sne...igjen...
Malingen min innendørs går sakte framover, mye lange tørketider... Men det blir bra til slutt:)
Ha en finfin mandag!
Klem fra chatrine:)

MY WHITE COTTAGE sa...

Ja, visst är det underbart med allt som blommar nu! Jag njuter verkligen av att se allt som spirar. Vår gräsmatta är också i behov av klippning, vi hoppas på fint väder nästa helg så vi kan kasta oss över det projektet!

Ha en härlig vecka! Kram Jenny

Janneke sa...

I also had a lazy sunday just like you; in the morning working a little bit in the garden and in the afternoon, just like you, watching Parijs-Roubaix on the television. We are addicted to the cycle-races. My husband (when he was younger)used to be a cyclist himself so we still love to watch the races. These races in Belgium etc.also give my a feeling that spring is coming. Greetings from Janneke.

Yolanda Elizabet sa...

It is good to have a lazy Sunday every now and again. It's nice to see that your garden is wearing its lovely spring dress Mary Poppins. Here we had lovely sunny weather too on Sunday.

Monica/Moa sa...

En skön avkopplande söndag, så gott det låter, min helg har varit hektisk.. men mycket rolig. Tänk att det kommit så långt hos er redan, klippt gräsmattan och hyacinter, mina har i alla fall börjat komma upp så lite mer värme nu så slår de ut. Men igår kväll var riktit skönt i lä, var ute och donade till klockan 8 då det var dags för Anna Pihl.. Ha en skön tisdag.. Kram monica

Merja sa...

Underbara bilder som vanligt!!
Redan klippt gräset...oj...va tidigt!!
Skönt med lata dagar:))

Bruno & Mig sa...

Oj, har ni gräs på eran gräsmatta. Här är det en leråker, både ute och inne. Alla djuren springer ut och in. Längtar så tills det torkar upp. Såg dock vårens första vitsippa i går. Så nog är det på gång alltid.

Fantastiska bilder som alltid!

Kram

Guldkant På Livet sa...

Vilka härliga vårbilder på alla blommor och så snyggt med de rosa penséerna i den shabby lådan! Mari.

Hanneles paradis sa...

Precis som det ska vara, vackra bilder.

Tingeltangel sa...

Det låter mysigt när du bekriver din söndag. Här går sällan livet i maklig takt utan allt sker i turbofart vilket är rätt knäckande emellanåt... Så vackra planteringar du gjort.

Moderncountry sa...

Herlig med late Søndager Poppins! Nyplukkede blomster fra skog og hage er noe av det vakreste som finnes. Og skal jeg gifte meg en gang er det bare dem jeg vil bruke til dekorasjon.
I dag synger fuglene for fullt her og sola skinner med 13 grader. Herlig!!

Ha en fortsatt fin vårlig uke!
Klem Aina