Välkommen - Welcome

Känn dig varmt välkommen hit. Om du vill får du gärna lämna en kommentar. Jag hoppas att du kommer att trivas här.
Om du vill använda någon av mina bilder, var vänlig kontakta mig.

You are very welcome to my blog. Feel free to leave a comment. I hope you will enjoy your visit.
If you want to use any of my photos, please contact me.

torsdag 3 april 2008

One year today!

Hipp Hipp Hurra!

För att fira ettårsdagen hade jag ju en utlottning av Poppins vykort. Nu har jag dragit tre vinnare: Zizziz samlade tankar, Guldkant på livet och Bruno & Mig. Grattis! Ni får nästa vecka ett litet paket på posten.

De allra första inläggen på Poppins trädgård var mycket blygsamma med några korta texter präglade av min osäkerhet om tekniken. Nu, ett år och 240 inlägg senare, har jag fått ut så mycket av min blogg: jag har tagit upp mitt fotointresse och hittat tillbaka till mitt intresse för färg och form, jag har hittat ett forum för att berätta om böcker och annat som intresserar mig, jag har låtit mig inspireras av allt det vackra och tänkvärda som finns på andras bloggar MEN framför allt har jag mött så otroligt många härliga människor med stora hjärtan, sprudlande kreativitet och fascinerande intressen. Tack för att ni finns och för att ni hälsar på i Poppins trädgård. Jag är övertygad om att vi genom vårt nät av vänskap över hela cyberspace bidrar till en bättre och tryggare värld. Eller hur?

Jag roade mig med att titta igenom alla inlägg som jag skrivit under året som gått. Även om jag inte har skrivit något personligt så blir det ändå en dagbok för mig och jag minns allt som hänt. Jag har gjort en kort sammanfattning och tagit med några foton också.

To celebrate one year I had a lottery of Poppins’ postcards. Now the drawing of the lots is done and the winners are: Zizziz samlade tankar, Guldkant på livet och Bruno & Mig. Congratulations! Next week you will receive a small parcel by mail.

The first posts on Poppins’ Garden were very modest and consisted of some short articles characterized by my uncertainness for the technique. Now, one year and 240 posts later, I have got so much through my blog: I have taken up my interest for photographing and design again, I have found a forum for writing about books and other things that interest me, I have been inspired by all the beautiful and worth considering things on other blogs BUT above all I have met so many incredible wonderful people with big hearts, sparkling creativity and fascinating interests. Thank you for being here and for you visiting Poppins’ Garden. I am convinced that we through our net of friendship in cyberspace contribute to a better and safer world. Or what do you think?

I amused myself by looking through all the posts I have written the last year. Even if I haven’t written about personal stuff it is like a diary for me and I remember everything that happened. I have written a short summary with some pictures.

April
Trots en blygsam start hann jag ändå skriva 29 inlägg på en månad. Oj, vad jag måste ha varit inspirerad!

Det var inte bara inlägg om vårens framfart i trädgården utan även flera bildkavalkader om Vintage Garden, vår semester i Normandie, trädgårdsskyltar, engelskt glas och fågelholkar. Den allra första som hittade till bloggen och lämnade en kommentar var förstås Lily of the Valley men även många andra hittade hit redan första månaden, personer som jag direkt kände ett speciellt band till och som fortfarande är mina bloggvänner: Signes vind, Agnes Shabby Chic, Lusthuset, Pelargoner och inredning, Solkatter och dammråttor, Fridtid, Guldkant på livet och Ute och inne.

In spite of the modest start I still had the time for publishing 29 posts in one month. Oh, I must have been really inspired!

It was not only posts about how the spring developed but also several photos about the Vintage Garden, our holiday in Normandy, signs for the garden, English glass and birds’ nesting boxes. The fist person who found her way to my blog and let a comment was of course Lily of the Valley but also a lot of others, persons that I felt strongly connected to and who still are my blogging friends.

May-August
(96 inlägg/posts!)
Under sommaren växte mitt kameraintresse och jag tog massvis av foton och lekte med Photoshop. På bloggen visade jag inte bara foton utan skrev om inredning, böcker, konst, vin, musik, ”Veckans väska” och utflykter. Mannen och jag verkade vara på resande fot hela perioden: Köpenhamn, Helsingör, massvis av utflykter i Skåne, Göteborg och Bohuslän. Lily och jag var ute på trädgårdsrundor, blomsterfestivaler, loppisjakt och inköpsrundor.
Men naturligtvis dominerade inläggen om trädgård i bloggen hela sommaren och framför allt om rosor. Det började med en rekordvarm försommar vilket ledde till att vi kunde äta jordgubbar och se rosorna blomma i slutet av maj.

Sedan kom regnet som aldrig ville sluta… För vissa av rosorna var det besvärligt och rosenknopparna ruttnade bort medan andra rosor aldrig har blommat så länge och rikligt (t ex Rosa Mundi). Och ni bloggvänner röstade fram årets ros i Poppins trädgård vilket blev A Shropshire lad.
During the summer my interest for my camera increased and I took a lot of shots and played with Photoshop. On the blog I not only showed many photos but also wrote about interior design, books, art, wine, music, handbags and excursions. The husband and I seemed to be travelling around all summer: Copenhagen, Helsingor, a lot of trips in the south of Sweden, Gothenburg and the archipelago on the west coust. Lily and I were out on trips, visiting gardens, flower shows, flea markets and shops.

But of course the posts about our garden dominated the blog and but above all it was about the roses. The summer started out with record heat but then the rain started and it would not stop… Some of the roses did not like the weather but some did and flowered like they never done before (like the Fair Rosamund). And you, dear blogging friends, voted A Shropshire Lad to be the rose of the year.

September-November
Hösten var en utmärkt tid för långa promenader med kameran i högsta hugg och hemma roade jag mig med att fotografera stilleben, vårt hem och inköpta fynd från Tradera. Annars skrev jag om historia, sällskapsspel, böcker, film, konst, dockhus och människoöden som Mary Kingsley. Jag pysslade med att dekorera ljus, tjuvstartade med juldekorationer, visade upp min konst och lanserade bloggen om Tibbinge.
Autumn meant long walks with my camera and at home I amused myself by shooting still lives, our home and bargains from e-bay. On the blog I wrote about history, games, books, movies, art, dolls’ houses and people’s lives like Mary Kingsley. I decorated candles, made Christmas decorations, displayed my art and my book.
December-March
I december var det nästan bara jul på bloggen: julpynt, julfester, julgrandekorationer, julgåvor och så lite julpyssel. Annars skrev jag om konst, fotografering, inredning, vårens antågande, böcker och bokrean. Och förstås om påsken och påskpyssel.
Jag deltog i Virtual Holiday Home Tour, A Pink Valentine’s Day och A Green Post. Men det som kanske dominerade mest var mannens födelsedag och vår resa till London. Dit längtar jag redan igen.
In December Christmas dominated the contents of the posts: decorations, parties, Christmas trees and presents. Later on the posts were about art, photographing, interior decorating, the spring, books and the national book sale. And of course about Easter.

I participated in Virtual Holiday Home Tour, A Pink Valentine’s Day and A Green Post. But most of all the posts were about the husband’s birthday and our trip to London. I am already longing to go there again.


Det blev ett långt inlägg. Hoppas någon orkade hänga med ända till slutet... Men det är inte slutet för Poppins trädgård utan bloggen kommer förhoppningsvis att fylla två år också. Kramar till er alla!

This turned out to be a very long post. I hope someone made it to the end... But this is not the end for Poppins' Garden. The blog will hopefully see its two year birthday as well. Love from me to you all!

22 kommentarer:

Trolda sa...

STORT GRATTIS på dagen!!! Du förgyller tillvaron oerhört mycket här på bloggen med dina vackra bilder och bildande inlägg. Din värme och människokärlek lyser genom med din varma och emellanåt smått humoristiska ton...Jag är GLAD åt att DU finns! Tack Poppins för massor av fina inlägg, och så hoppas jag naturligtvis få ta del av en lika härlig fortsättning! =D

Trolda - med GRATTIS-KRAMAR!!!

Anna sa...

Ja, det har varit spännande att följa din blogg detta år och det är härligt att se de vackra bilderna igen. Och så blev jag påmind om Tibblinge, så nu ska jag ta mig dit, ligger den kvar?

Ha en toppenhelg!
Kram Anna

Zizzi sa...

Grattis till ett års bloggande! Jag har bloggat i ett år i juni. Det är sant som du skriver, att det blir en sorts dagbok. Jag skrev dagbok i en anteckningsbok förrut, men inte sen jag började blogga.
vad glad jag blev att jag vann!!! Min första tävling på nätet jag vunnit!!!!
Kram cissi

Karin A sa...

Hipp hipp hurra! Ett stort grattis på ettårsdagen. Vilken fantastisk sammanfattning av det gångna året. Så mycket inspiration och glädje, vackra bilder och tips du har bjudit på. Jag tror jag får ta och läsa från början en gång till när jag har mer tid. Jag har funderat på Tibbinge ett par gånger...hur går det och vad händer? Grattis till vinnarna, är helt övertygad om att de kommer få fina vinster från dig. Stor kram med förhoppning om många härliga blogginlägg framöver.

SEASIDE LIVING sa...

Här kommer en stor grattiskram på 1-årsdagen! Jag är så glad över att jag har hittat till din blogg och får njuta av dina texter och alltid så vackra bilder!

Kul också att läsa din "årsberättelse" och själv minnas tillbaka olika inlägg osv.

Önskar dig en härlig helg!
Många kramar från Jenny

Merja sa...

Grattis!!!!

Vilken härlig årsberättelse. Ser fram emot nya inlägg och bilder:))

Ha en riktigt bra helg/Merja

Nässelblom & choklad sa...

Grattis! Vilken fantastisk resumé du ger oss också. Jättekul att läsa och att se bilderna. Visst är det spännande att titta tillbaka och se både utvecklingen och vad som hänt. Ha en skön helg. Kram Eva

Britt sa...

Ett mycket bra inlägg om ditt första år på bloggen. stort grattis och jag hänger med ditt andra år också. Ha det bra.//Britt

tintins fru sa...

GRATTIS.
Tänk vad fort ett år går.
Kul att få en liten tillbakablick
och se alla fina bilder igen.
Lycka till med nästa år.

http://asas.tradgardsblogg.se/ sa...

Vad kul med 1 års dag.. och visst är det roligt o se tillbaka för man har ju inte minnet så bra...=)/åsa

Guldkant På Livet sa...

Nej men Poppins, TACK, va kul, har jag vunnuit ett sådant ljuvligt vackert kort , vilken ära, så glad jag blir, de är ju så himla vackra!!! Vilken helgpresent!! Du är så fantastik och din blogg är toppen, vilka bilder, vilken känsla och man blir så glad av den, du är som sagt bloggvärldens Tricia, helt klart, en jäkel på vackra stilleben och collage med, en njutning för öga och själ! Vilket vackert årscollage du knåpat ihop med otroliga foton! Tack igen och trevlig helg! Mari.

Lusthuset sa...

JÄTTEGRATTIS !!! Så roligt att läsa din sammanfattning av bloggåret. Jag kände omedelbart när jag hittade din blogg att här trivs jag och att vi har många gemensamma intressen....lite spännande är det också att vi bor ganska nära varandra men inte känner varandra personligen. Tänk om vi stått brevid varandra på Sofiero eller något annar trevligt ställe utan att veta om det, och ändå känns det som man känt varandra länge. Tack för det kära Poppins och lycka till med nästa bloggår. Kramar!!

Annalunda sa...

Vilket fantastiskt inlägg Poppins!!! Otroligt! Så vackert och inspirerande och roande! Tycker himla mycket om din blogg och dig! och hoppas förstås att du ska finnas här länge till.. :)

GRATTIS och varmaste kramen ~Annie

Lena Kristina sa...

Grattis!
Vilket fint popurri över ditt bloggår!
Jag har ju inte varit med så länge (bara sedan i januari) så det var extra kul att titta lite på bilderna.
Visst är det en enda stor inspirationskälla alla bloggarna och de olika nya vänner man fått här så visst förändrar vi världen till lite bättre genom alla positiva ringar på vattnet det ger
Ha en riktigt bra helg
*Kram Lena*

Ann-Catrin / finthemma sa...

Tänk ett helt år..tack för den underbar bildkavalkaden... härligt att se verkligen.. tänk 20 inlägg på en månad..oj oj oj.. det tempot hade varit svårt att toppa!!
Grattis till vinnarna.. den där Mari..hon är en riktig turgumma hon!!
Ha en fin helg härliga bloggvän!
Kram A-C

Solkatter & dammråttor sa...

GRATTIS!på årsdagen....jag har också 1-års jubileum snart....otroligt vad det har gått fort.Jag håller också på och sätter ihop några bildcollage från året som gått =) Kul att se dina läckra bilder....och nu fick vi ju njuta av dom en gång till.Tack för det!
Ha en skön helg!
Kram/Gunn

Kattfot sa...

Det var en trevlig återblick på året som gått. Och bilderna är ju så vackra!!! :)

Randi sa...

GRATTIS PÅ 1-ÅRS DAGEN!
Tack för alla vackra bilder och mysiga inlägg och tack för att du finns och förgyller min vardag!
Vilken fin årskavalkad du satt ihop!
Önskar dig en god fortsättning på ditt bloggande!
Jättekram Randi

matte sa...

Grattis! Jag har nyss hittat hit till dig och tycker att din blogg är jättefin!

Lily of the valley sa...

Ett lite försenat GRATTIS på ettårsdagen! Härliga bilder från året som gått :D
Tänk vad ett år går fort och så mycket man hinner med egentligen.
Ha de bra
kram Lily

Hanneles paradis sa...

Grattis på 1-årsdagen!

Ankan sa...

Grattis till året! Ja mycket har du hunnit lägga ut! Det är mycket som jag tycker om med din blogg; dina vackra stilleben som du arrangerar, ditt rosenintresse och vackra rosenbilder (jag delar detta intresse) och dina boktips/recensioner! Det är alltid intressand att kika in närhelst man sitter vid datorn och vill ta en liten paus. Även om jag inte alltid lämnar kommentarer så kikar jag in desto oftare. /Kramar