Välkommen - Welcome

Känn dig varmt välkommen hit. Om du vill får du gärna lämna en kommentar. Jag hoppas att du kommer att trivas här.
Om du vill använda någon av mina bilder, var vänlig kontakta mig.

You are very welcome to my blog. Feel free to leave a comment. I hope you will enjoy your visit.
If you want to use any of my photos, please contact me.

lördag 31 maj 2008

Intellectual Property Rights

(Scroll down for English version)
Vem äger en bild? Kan olika personer få samma bild i tankarna och vem äger i så fall bilden om båda konkretiserar visionen? Detta är tankar som har sysselsatt mig de senaste dagarna ända sedan jag upptäckte att någon har målat av ett av mina foton och sålt tavlan.
Jag målar själv och visst har jag använt förebilder. Men då anger jag källan och det är aldrig exakt avbildat utan jag har gjort en egen tolkning eller ändrat på detaljer. Men framför allt har jag inte sålt konstverket i mitt eget namn och lurat människor att tro att det är mitt original - och helt utan tillstånd från den ursprungliga konstnären.

Svaret på första frågan är att om jag har fotograferat en bild så är det jag som äger bilden. Enkelt och klart. Och jag tror inte att två personer kan få exakt samma vision - att en person fotograferar ett motiv och den andre målar EXAKT samma. Framför allt eftersom jag vet att rekvisitan på bilden finns i mitt eget hem...

Fotot ovan är mitt original. En person som heter David Coalburn har gjort en exakt kopia i olja som han har sålt på E-bay för 395 dollar. Jag är inte den enda fotograf som har råkat ut för den här mannen.
Läs mer om det här på Open House.

Who owns a picture? Can two people get the same image in their mind and who owns the picture if both realize the same vision? These thoughts have been occupied me the last days since I discovered that someone has made a copy of one of my photos and then sold the painting.

I paint myself and of course I have painted after other images. But I always state the origin and often I make an interpretation of the image or change details. But most important, I do not sell the painting and say that this is a original by me - and without permission from the original artist!


The answer to the first question is that if I have photograped a picture then I own it. A simple and easy answer. I do not believe that two people can get the same image in their mind - that one person photographes the image and the other one paints EXACTLY the same. Especially when I know that the items on the photo are from my home...


The photo above is an original photo by me. A person named David Coalburn has painted an exactly copy in oil which he has sold on E-bay for 395 dollars. I am not the only photograph that has been a victim of this.
Read more about this at Open House.

14 kommentarer:

Kattfot sa...

Förbannad blir jag och riktigt ledsen för din skull. Kan förstå att du grubblat en hel del över det här, men du får inte tvivla på dina tankegångar. Du har rätt!
Många kramar /Catrin

matte sa...

gu va trist!

Karin A sa...

Jag kan precis förstå hur du tänker! Visst kan det kännas smickrande men det är ändå helt fel. Tyvärr händer det alltför ofta att någon bryter mot copyrightlagstiftningen. Det här är kanske på ett synnerligen "förfinat" sätt men lika fel ändå. Jag kan inte läsa din länk...beror det på att jag inte är inloggad på flickr eller på att den har tagits bort? Ha en fin lördagskväll! Kram Karin

Lily of the valley sa...

Det är både smickrande och kränkande tycker jag. Bilden är väldigt vacker! Jag älskar den bilden, en sån härlig färgkombination.
Skulle vara väldigt märkligt som du säger, om två personer fick exakt samma idé om kombinationer av färger och rekvisita.
Han kunde ju ange källan, och skicka hälften av pengarna till dig.
Skämt åsido jag hoppas det ordnar sig...

Har en liten grej till dig

Ha en skön lördagskväll
kram Lily

Hwita Villan sa...

Jaa... det är knepiga frågor tycker jag... Men precis som du skriver så är ju skillnaden när man målar för egen skull och inte för att sälja den. (otroligt vacker bild!)

Zoey sa...

Det där är verkligen baksidan med internet och att ha sitt fotoalbum ute i cyberspace - man har inte samma kontroll över bilderna som man hade när man samlade dem i ett fotoalbum hemma....

Trolda sa...

Du får försöka se det som om att du INSPIRERAR och är en FÖREBILD! Men visst förstår jag om det känns snopet och irriterande och frustrerande...Rätt hade varit om kontnären hade FRÅGAT dig och gjort det med ditt godkännande! Nu käns det FEL och egoistiskt från hans sida och inte seriöst! Det luktar dessutom av smutsiga pengar han inte förtjänat. Jag hoppas på upprättelse för din del och jag tror att det någongång visar sig vad som faktiskt ÄR rättvisa - annars är tillvaron och Livet med den ganska så usel...

Trolda - With Hope!

Karin A sa...

Hej igen, jag har också något att ge dig! :) Ha en skön söndag! Kramar

Zizzi sa...

Vad tråkigt! Som konstnär skulle JAG fråga dig om jag hittade en bild du tagit och ville göra som tavla. Annars skulle jag nog inte tycka om tavlan jag gjort, eftersom den skulle kännas "oärlig". Kanske läser han ditt inlägg nu och förstår vad han har gjort. Hoppas det!
(du tar JÄTTEfina bilder, och jag har ju turen att ha några på vykort!)
KRam cissi

Lusthuset sa...

Det var verkligen fräck!! Jag har funderat så mycket på dessa ting. Inte för att mina bilder är så märkvärdiga, men hur vet jag att inte någon "snor" bilden som jag visar och använder den till något annat. Hur är det med bilder på Flikr? Där finns det ju massor av underbara bilder. Detsamma gäller om jag skulle vilja visa en bild på bloggen som jag inte själv tagit, kanske från en tidning, nätet eller dyl. Räcker det då att ange källan...det gör det väl inte? Jag vågar oftast inte visa andra bilder än dem jag själv äger. Svåra frågor tycker jag.
Ännu fler kramar från mig!

PS. Jag tycker att din bild är underbar så jag kan förstå att han blev sugen att måla den, men det rättfärdigar verkligen inte att han gjorde det utan tillstånd.

Terri sa...

Well, I guess it is a compliment to your beautiful photography, but that is insufficient. I agree that it is wrong. He should have written you an email and asked permission and perhaps asked for you to SELL him a copy of the photo, I suppose. It is so complicated, isn't it? I often feel compelled to print images I see on the computer just to stick up in my office at work (which is so ugly!) but feel morally obliged to NOT do it. Usually I use my own photos, or buy a print from Etsy perhaps. I have bought several so far. It is a very serious question everywhere on the internet about where one's rights begin and end. Sorry for you Poppins. Was his painting nice, at least?

:(

Tina sa...

The "cherries" caught my eye...It's a beautiful photo..I think he owes you 1/2 of his profits...it's your image. lovelovelove the photo...

Tina~ Cherry Hill Cottage...

Bente Bing sa...

Hei, Dette har visst hendt flere som legger ut bilder på Flickr og rådene varier fra å koble inn fotograf foreninger til å skrive til den som har stjålet bildet og forlage erstatning. Det er jo et tillitsbrudd å stjele bilder på denne måten. Det hender at to mennesker helt uten kontakt med hverandre får samme ide, men det er alltid noe i bildet eller uttrykket som skiller disse fra hverandre og slik sett blir det man lager enten det er bilder eller ord unike. Jeg håper du finner en god måte å løse dette på!
Vennlig hilsen
Bente

Clara sa...

Va!?
Jäkligt fräckt alltså!!! Hur upptäckte du det?

Stackars dig..jag förstår att du är irriterad och ledsen.....man går inte säker någonstans :(
jag skulle komma in här och önska dig en trevlig sommar och satte mig att läsa de inlägg som jag missat...och så fick jag syn på detta...så nu blev jag inte så hurtfrisk lägre...men iallafall poppins, så vill jag önska dig en riktigt skön sommar!!!!!
Kram från Clara