Välkommen - Welcome

Känn dig varmt välkommen hit. Om du vill får du gärna lämna en kommentar. Jag hoppas att du kommer att trivas här.
Om du vill använda någon av mina bilder, var vänlig kontakta mig.

You are very welcome to my blog. Feel free to leave a comment. I hope you will enjoy your visit.
If you want to use any of my photos, please contact me.

måndag 12 maj 2008

More love ♥♥♥

Kan det vara våren som får mig på romantiskt humör? Men här kommer ett inlägg till i kärlekens tecken. Jag har nämligen läst en riktig kärleksroman:

April i Paris av Michael Wallner. Boken utspelar sig under andra världskriget när Paris är ockuperat av tyska armén. Huvudpersonen är den unge tyske tolken Roth som arbetar som protokollförare vid förhören av misstänka som hålls av SS. För att fly från alla hemska intryck, börjar han klä sig till civilperson och går runt i Paris som fransmannen Antoine. Att visa sig ute utan uniform var ett allvarligt brott mot reglerna i tyska armén.

Som Antoine träffar Roth den unga Chantal och han blir blint förälskad. Så småningom inser han att hon är aktiv inom den franska motståndsrörelsen och hon får veta att han egentligen är en tysk soldat. Trots detta de inleder en kärlekshistoria men ganska snart förstår Roth att SS är Chantal och hennes vänner på spåren. Han är kluven mellan sina två identiteter men starkast är kärleken till Chantal.

Så går historien vidare om en kärlekshistoria som redan från början är dömd till undergång. Eller? Är kärleken större än hat och förtryck? Jag sitter och håller tummarna igenom boken och undrar hur den ska sluta. Historien är smärtsam, ibland nästan outhärdlig och jag skräms av iskall ondska och krigets meningslösa våld. Och jag vet ju att våldet och krigen pågår någonstans just nu...

Därför känns det viktigt att sprida lite omtanke och kärlek omkring sig. Hoppas ni känner värme genom datorn. Nu ska jag ställa in boken i bokhyllan, torka tårarna och krama om mannen lite.

Is it spring that gets me in a romantic mood? I do not know but here is another post about love. I have just read a moving love story: April in Paris by Michael Wallner. The story takes place during World War II in the occupied city Paris. Roth is a German soldier and works as a interpreter for the SS during their inquiries of suspected Frenchmen. To escape from this, Roth starts walking around in Paris, dressed up as a French young man, Antoine. He meets the young girl Chantal and they fall in love in spite of that she knows he is a German soldier and he learns that she is active in the resistance army.

Soon Roth realize that the SS is hunting Chantal and her friends. What will he do? And so continues the love story that already from the beginning is doomed to fail. Or? Is love stronger than hate and tyranny? I read on, wishing the best for Chantal and Roth and worring about how the story will end. The story is painful, sometimes unbearable and I get upset by the evil and violence of war. And I know that the violence and the wars are happening somewhere right now...

That is why it feels important to spread a little bit of love around us. I hope you can feel the warm feelings through the computer. I will put the book on the shelf, dry my tears and hug the husband.

16 kommentarer:

Mamma C sa...

Tack för tipset, kanske blir en bra sommarläsning.
Kram Mamma C

Randi sa...

Vilken underbart romantisk bild!
Tack för lästipset! Jo, visst känns värmen genom datorn ;)
Kram Randi

Trolda sa...

Visst känner man din värme och omtanke ända genom datorn och hit...Tack för boktipset! Och du gör helt rätt i att krama om din käre make...kärlek och omtanke är SÅ viktigt i en allt kyligare Värld...TUR vi har varandra.

Trolda - kramar =D

Alviken sa...

Tack för kommentaren hos mig och tack för ett bra boktips! Jag har letat efter nåt att läsa men inte riktigt vetat vad så det passade verkligen bra!
Hälsn. Maria

Lusthuset sa...

Visst är det härligt med lite kärlek och romantik. Det behövs verkligen.
Jag har en liten utmaning (om du känner för det)till dig om du går in på min blogg. Jag har inte glömt bort utmaningen jag fick av dig. Den kommer!!

Annalunda sa...

Tack för lästipset! Din känsla känns verkligen ända hit! Vad bra du skriver Poppins!

Kram Annie

Knyttet sa...

jag gillar verkligen din romantiska bild :)

chatrine sa...

Den boken må jeg se å få lest, ja når jeg er ferdig med den jeg holder på med;) Det kan jo ta sin tid...;)

Nydelig romantisk bilde!
Ønsker deg en finfin dag!
Klem fra chatrine:)

Britt sa...

Det verkade vara en bra bok. Ha det bra.//Britt

Yolanda Elizabet sa...

Sounds like a lovely book but i don't have time to read much now as there is so much to do in the garden.

Love that pic, very romantic!

Solkatter & dammråttor sa...

Tack för det boktipset!Låter som en bok för mej...jag gillar romantiska böcker =)
Och vilken otroligt vacker bild!!!
Ha det gott!
Kram/Gunn

Pethra sa...

Romantiken sprider sig genom cyberspace! :-) Nu fårjag gå ut och pussa sambon!

Kattfot sa...

Den låter bra, tack för tipset! Har inte läst så mycket om kärlek och romantik på sistone så jag får nog fylla på lite av den varan. Hoppas allt är bra med dig!
Kram //Catrin

Lily of the valley sa...

Tack för boktipset! En väldigt vacker och romantisk bild.
kram Lily

Karin A sa...

Jag litar på din boksmak så den är boken måste jag absolut läsa! :) Tack för tipset...

Vilken underbar bild! Ha en fortsatt fin vecka...kram Karin

Hanneles paradis sa...

klar att man ska sprida kärlek ;)