Välkommen - Welcome

Känn dig varmt välkommen hit. Om du vill får du gärna lämna en kommentar. Jag hoppas att du kommer att trivas här.
Om du vill använda någon av mina bilder, var vänlig kontakta mig.

You are very welcome to my blog. Feel free to leave a comment. I hope you will enjoy your visit.
If you want to use any of my photos, please contact me.

onsdag 28 maj 2008

Oxeye Daisy

Igår fick jag en liten bukett prästkragar som mina föräldrar plockat. De tog en liten cykletur och hittade massvis av blommande prästkragar i ett dike. Men visst är det väl tidigt? De brukar väl blomma till midsommar?

Prästkragarna passar bra i min rostfärgade vas. Det vita och gula står sig mot det brunröda.
Jag upptäckte att prästkragarna är lika vackra bakifrån. Se vilket grafiskt mönster! Fascinerande!

Yesterday I got those lovely Oxeye Daisys from my parents. They were out biking when they found a ditch full of flowers. Is not that early? Usually they flower late in June here in Sweden, I believe.

Oxeye Daisys fit well in my rusty vase. White and yellow against redish brown.

And I discovered that Oxeye Daisy is beautiful from the behind as well. Look at the graphical pattern! Fascinating!

18 kommentarer:

Ann-Catrin / finthemma sa...

Hallå där!

Äntligen hinner jag in till dig en sväng...var tar tiden vägen!!

Så vackra prästkragar..och jag har nog aldrig tänkt på hur vackra de var bakifrån!
Härligt att du visar det så ofantligt vackert!!..ni ligger nog ett par veckor före oss i tiden.. men tidigt är det!!


KRAM A-C

Mamma C sa...

Prästkragar är verkligen en vacker blomma. Vilka fina bilder du har fått till.
Kram mamma c

Zoey sa...

De är inte bara vackra utan dessutom så somriga som det bara kan bli!

Guldkant På Livet sa...

Så vackert det var med prästkragar i din urna! Ja, nog är det lite tidigt med det mesta i år och nu verkar sommaren ta ny tag med värmen med också, vi har haft lite kallt om nätterna denna vecka så man har fått bära blommorna ut & in...Mari.

Lena Kristina sa...

Hejsan!

Jag prästkragarna är verkligen en underskattad blomma tror jag ibland. Jag har dem i min vita rabatt men här i Stockholm har de inte börjat blomma än, men vem vet nu ska det ju smälla till i helgen och bli riktigt varmt. Redan nu på morgonen har 22 grader här, skönt

Hoppas du inte behöver städa på länge bara i trädgården :))

Ha det gott
Kram Lena

matte sa...

Prästkragar tillhör inte mina favoriter, men på dina bilder såg de riktigt fina ut :) Vackra nackar, hade jag inte tänkt på!

Bodil sa...

Jag tittar ofta in här men är dålig på att skriva. Måste bara få säga att du tar så fantastiska bilder och att du har en blogg som verkligen inspirerar.
Kram i sommarvärmen
Bodil

Hanneles paradis sa...

Läcker vas.... älskar, älskar inte, älskar...

Hwita Villan sa...

Hejsan! Åh vilka fina prästkragar! Jättevackra bilder! Jaaa, det känns tidigt... men nu bor vi betydligt med norrut än vad du gör så jag vet inte riktigt...

Ha en härlig helg!

Karin A sa...

Ja, i år känns det som om allt är väldigt tidigt i blom, inklusive prästkragarna. Du har verkligen fångat dem fint och baksidan är lika vacker den. Den rostiga vasen är bara så läcker...jag gillar ju rost som du kanske märker (t.ex. mitt senaste inlägg). :) Hur har du det annars i värmen? Jag känner mig helt slut efter jobbet, man skulle verkligen vara ledig nu...eller åtminstone ha en trädgård att spendera tiden i efter jobbet. Men snart är jag tillbaka i Göteborg (fast först ska jag faktiskt på en tur till Skåne). Ha en underbar helg i solskenet! Kramar Karin

Kol&Rosors sa...

Gokväll!

Åh! så vackra de är...

jag brukar spara "öar" i gräsmattan med prästkragar, men mina är bara koppiga ännu & ca.15cm höga. När de blommar då är det sommar :)

Något som också är vackert är all er vallmo som blommar vilt... Allt det röda som sticker upp över allt det andra...

Ha det så gott & en härlig helg!

Kram L-Lott

Merja sa...

Oj va fina dom var på baksidan...man skulle nog börja titta där också på alla fina blommor!!
Visst är dom tidiga. Här blommar midsommarblomstern på sista versen och lupinerna börjar slå ut.Jag undrar vad som blir kvar till alla midsommarstänger????
Ha en skön helg!

Monica/Moa sa...

Vilken vacker vas.. *gillar* den är ju ursnygg.. och vilka snälla föräldrar som kommer med så vackra prästkragar.. och jag håller med dig de är ju jättefina i bakändan =) också.. Kram och ha en skön helg.. Monica

Tingeltangel sa...

Åh vilka ljuvliga bilder. Tänk att man ser blommans skönhet tydligare genom dina fina bilder än vad man gör i verkligheten... Jag önskar dig en underbar helg... Kram

Solkatter & dammråttor sa...

Ja,prästkragarna är verkligen vackra....från alla håll =)
Dom gör sig så bra i din vas.ättefina bilder du tagit på dom också!
Kram/Gunn

Britt sa...

Ja jag tycker också att blommorna blommar för tidigt vad finns det kvar till midsommar?. Ha det bra.//Britt

Trolda sa...

Vad UNDERBART att få en bukett levererad av kära föräldrar på cykel...=D Och visst är det alldeles för tidigt egentligen...men då får man passa på att njuta när tillfälle ges, hur tidigt det än är...;-) Och de gör sig fantastiskt både fram o bak i den ljuvliga rostiga urnan...

Trolda - kram

Lusthuset sa...

Oj vad jag tycker att prästkragar är fina....en riktigt svensk blomma. Krispiga, rena och fräscha färger. Vackra bilder på vår mesta midsommarblomma. Kram!