Välkommen - Welcome

Känn dig varmt välkommen hit. Om du vill får du gärna lämna en kommentar. Jag hoppas att du kommer att trivas här.
Om du vill använda någon av mina bilder, var vänlig kontakta mig.

You are very welcome to my blog. Feel free to leave a comment. I hope you will enjoy your visit.
If you want to use any of my photos, please contact me.

söndag 4 maj 2008

A trip to Copenhagen

Lördagen var en perfekt dag för utflykt till storstaden eftersom vädret var soligt och lagom varmt. Tillsammans med några vänner tog vi bilen över Öresundsbron till Köpenhamn. Herrarna ville förstås titta på whisky så Modesty och jag tog vår vanliga runda kring affärerna utanför Juuls. Ett måste är ett besök på Det Modaene Skur, en köksaffär med bl a underbara gamla skåp och hyllor.


Blomsteraffärer finns det gott om i de här kvarteren.

Därefter åkte vi in till centrum, promenerade längs med Ströget och åt italienskt på Kultorvet innan vi for vidare ut till det moderna konstmuseet Arken. Här tittade vi på en utställning om Skagenmålarna. Tyvärr blev vi lite besvikna på utställningen och hade önskat att vi fått se fler av de mer kända målningarna. Men som tur var fanns i alla fall Kröyers Hipp Hipp Hurra med (se nedan).

Trötta och belåtna åkte vi hem över bron och avslutade dagen med te, kex och ost hemma hos vännerna. En toppendag!
Saturday was a perfect day for a trip to the big city since the weather was sunny but not to hot. Together with some friends we took the car over the bridge from Sweden to Copenhagen in Denmark. The gents of course wanted to visit the whisky shop Juuls, so Modesty and I took our usual tour around the shops nearby. We visited Det Modaene Skur, a ktichen shop that sells lovely old cupboards and shelves.
There are lot of flower shops in this district.

We drove in to the city, walked along Ströget (a famous street) and ate Italian before we left for the modern art museum Arken. Here was a exbihition with the Danish painters called Skagen painters. Unfortunately we were a bit disappointed with the exhibition and wished there had been more of the most famous paintings. But luckily we saw the Hip Hip Hurrah by Kröyer.

Satisfied we drove home again to Sweden and finished the day with tea, biscuits and cheese. A wonderful day!

27 kommentarer:

Solkatter & dammråttor sa...

Vilken härlig utflykt!Det där gröna skåpet skulle jag vilja ha....men det blir nog liiiite svårt att åka dit och köpa det =)
Ha en skön vecka!
Kram/Gunn

Lusthuset sa...

Låter jättemysigt! Kul att gå och kika runt i trevliga butiker och det kan ju danskarna. Arken måste vi se till att besöka någon gång, det verkar spännande. Om du undrar var Skagenmålningarna är så är de i Skagen. En väninna till mig var där i helgen och det är ju jubileum så de hade hängt ut ALLA sina tavlor och det var som hon sa, verkligen fullt från golv till tak. Man till och med rygga inför mängden tyckte hon...så det var kanske därför....men någon kunde de väl ha lånat ut. Ha en bra vecka. Kram!

Marina sa...

Ser så härligt ut! Det avr längesedan jag avr i Köpenhemn. Skulle vilja strosa runt bara.

Monica/Moa sa...

Oj vilken härlig dag det låter som en riktig toppendag som du skriver.. fanstastiska affärer låter det som du hittar eller vet om, får nog be dig om en lista på brahaadresser för oss som ääääälskar att springa i sådana fina affärer.. En tripp till Danmark är förmodligen inplanerad i sommar.. Vilka vackra tårtgafflar du inhandlat.. förstår att du är nöjd.. =).. Ha en skön kväll och en bra början på veckan.. Kram Monica

Signes Second Floor sa...

Skulle gärna varit med på utflykten. Hipp hipp hurra brukar ju hänga här i Göteborg. Såg en fantastisk utställning för några år sedan med makarna Kröyers målningar - mycket gripande o intressant - du har väl läst Balladen om Marie - riktigt bra bok!
kram Lotta på Signes vind

Tingeltangel sa...

Åh, så underbart det låter. Och vilka fina bilder från butiker som ser superspännande ut. Åh, jag vill också bo nära Köpenhamn... Tråkigt att utställningen inte var vad ni väntat. Vi bodde på Bröndums på vår bröllopsresa så Skagen och Skagenmålarna har en särskild plats i mitt hjärta.

Kol&Rosors sa...

Vilken härlig dag... mysiga butiker... underbara färger på skåp, älskar den gröna färgen...
en färgglad butik, kanske... vackert med alla blommor...

Ha det så gott & en härlig vecka!
Kram L-Lott

Hanneles paradis sa...

Vilken trevlig tripp du gjort och hittat härliga affärer.

Hanneles paradis sa...

Vilken trevlig tripp du gjort och hittat härliga affärer.

Hanneles paradis sa...

Vilken trevlig tripp du gjort och hittat härliga affärer.

Karin A sa...

Åhh härligt med tripp till Köpenhamn. Det låter som ni hade en härlig dag. De där affärerna som du visar bilder ifrån skulle jag gärna besöka. Ha en fin vecka! Kramar Karin

Ullet sa...

Det där gröna skåpet hade inte gjort ont hemma hos mig. :-) Det lät som om ni har haft en härlig dag i Köpenhamn, det är sånt man lever på länge. :-D

Knyttet sa...

Åh vilken härlig utflyktsresa! Vi har oxå varit på resande fot i helgen - men uppöver landet långt norrut till snön :D

Alviken sa...

Vilken jättehärlig blogg du har! Har inte hittat hit förrän nu, så nu måste jag kika på allt fint du visar...
Ha en trevlig dag!
Kram Maria

Malin sa...

Vilken dag ni haft och blir sjuk av längtan till Köpenhamn...fast tror det drar ihop sig...Vi har ju ett visst avstånd för vår del men förr åkte vi varje vår och sommar...de sista två åren har det dock inte blivit av...
Gillar danskarnas sätt att bjuda ut sin blommor - precis som lögodis som väcker suget efter att få med sig en bukett hem...

Kram från Malin

Merja sa...

Vilken härlig tripp!!!
Bron är också maffig att åka på. Ha det gott!

Gårdsromantik sa...

Den där köksaffären var ju dejelig!
Så mycket inspiration - läcker dörrkarm.

Kram Maud

MY WHITE COTTAGE sa...

Det låter som ni haft en härlig valborgshelg! Mysigt med utflykt till Köpenhamn. Blev sugen på att besöka affären med alla gamla skåp och hyllor, verkar vara en butik helt i min smak! :)

Önskar dig en fin vecka!
Kramar Jenny

Yolanda Elizabet sa...

It is always nice to go to Copenhagen, especially when the sun is out. I like walking down the Stroget too. It looks like you all had a wonderful time.

Kram, Yolanda

Solåkras Anncha sa...

Så härligt att få ett smakprov från Köpenhamn (min gamla hemstad).... Längtar till jag själv ska dit i början av juni.

elins tittskåp sa...

Åh, så härligt att bo nära Köpenhamn och bara kvista över när man får lust. Har inte varit i kvarteren runt Frederiksberg, kanske är värt ett besök. Åker själv ner i slutet av maj, det ska bli så mysigt. Längtar redan. Kramar Birgitta

matte sa...

Ååå vad sugen jag blir på att åka till Danmark!!

Guldkant På Livet sa...

Vilken läcker butik!!!! Den har jag missat, lite bråttom nu så jag kikar in på ditt härliag Kph-inlägg sedan! Mari.

Lily of the valley sa...

Vilken mysig affär...Klarade du dig...Mycket Vill-Ha-saker i den butiken...Farligt....

Jag gillar Skagenmålarna!

Ha de gott
kram Lily

Piffa & Puffa sa...

Jag skulle också vilja åka till Köpenhemn. Har bara varit där då jag var liten så jag kommer inte ihåg någonting. Vackra bilder tog du oc´kså.
Kram Anette

Efwa sa...

Ååh vad jag blir sugen på att åka till Köpenhamn. De där skåpen var riktigt läckra.

Amoroso- Nu vill jag sjunga dig milda sånger sa...

Låter som en riktigt trevlig tripp i Kroyers tecken!!!