Välkommen - Welcome

Känn dig varmt välkommen hit. Om du vill får du gärna lämna en kommentar. Jag hoppas att du kommer att trivas här.
Om du vill använda någon av mina bilder, var vänlig kontakta mig.

You are very welcome to my blog. Feel free to leave a comment. I hope you will enjoy your visit.
If you want to use any of my photos, please contact me.

måndag 30 juni 2008

And today we have... ROSES!

Ja, vad ska jag skriva om idag, då? Rosor, kanske? Börjar ni tröttna? Själv blir jag aldrig trött på mina fröknar, madamer, baronessor och prinsessor. Först ut idag blir Gertrude Jekyll (1843-1932) som är en helt vanlig dam, dock känd som en av Englands främsta trädgårdsdesigner. Hon blev en förebild för impressionisternas genom sitt sätt att "måla" med blommor i rabatter och trädgård. Hon drev också den engelska stilen med mjuka linjer, blomsterrabatter och naturmaterial till fulländning. Inte så konstigt att David Austin namngett en av sina vackraste rosor efter henne.

Well, what shall I write about today? Roses, perhaps? Or you are getting tired? I never get tired of my misses, madames, baronesses and princesses. First out today is Gertude Jekyll (1843-1932), known as one of the finest garden architects in England. She became a model for the impressionist painters by her way to "paint" the borders with flowers. She drove the English style to perfection with soft lines, flower borders and materials from the nature. No wonder David Austin named one of his most beautiful roses after her.
I skålen samsas rosa Albertine med den vita Princesse de Lamballe. Prinsessan var Marie-Antoinettes hovdam och nära väninna vilket blev hennes öde. Under kravallerna i Paris under franska revolutionen dödades prinsessan av mobben. Drottningen som satt fängslad, fick se väninnans huvud uppsatt på ett spjut passera förbi fönstret...
In the bowl is the pink Albertine together with the white Princesse de Lamballe. The princess was linked to the court of Marie-Antionette and also the queen's true friend. During the French revolution the princess was killed by the mob. The queen was in prison when she saw her friend's head on a spear passing by the window...
Till sist, på begäran från Lily, visar jag mitt nya planteringsbord, inköpt på Trädgårdsrundan hos Per Gylling. Jag är så glad för det. På bordet står en blå flaskhållare och på hyllan står mitt senaste loppisfynd, en Kockums mjölkkanna.
Finally, on request from Lily, I show you my new table made for garden work. I love it! On the table stands a wooden box for bottles and on the shelf stands my latest bargain from the flee market, a milk bottle in enamel.

22 kommentarer:

Smultronstället sa...

Rosor kan man aldrig få för mycket av, de är så vackra!=)

Lily of the valley sa...

Aldrig tröttnar jag på dina (era) rosor :D
Den första bilden är sagolik!
Äntligen får vi se ditt fina planteringsbord ;D Jag förstår att du är helnöjd :D)))))

Har du börjat räkna ner än?

Ha de bra
kram Lily

Guldkant På Livet sa...

Vilket fint och praktiskt planteringsbord! Å nej, rosor tröttnar vi aldrig på och kul med lite rosenhistoria! Mycket vackra bilder. Sagolika. Mari.

Hanneles paradis sa...

Vilket läckert planteringsbord.

Bruno & Mig sa...

Hej hej!

Oj så vackert inlägg du gjort!Fantastiska bilder och väldigt intressant text. Hur skulle man kunna tröttna på rosor när du presenterar dom så vackert?


Kramar

Marina sa...

Nä, trött på rosor blir nog itne jag heller i första taget. Skulle vara när dom får allt för mycket löss, rost och svartfläckssjuka kanske.

Hwita Villan sa...

skulle vi kunna tröttna på dina rosor? De är underbara, och det är så roligt med lite historia bakom dem också.

Ha en skön kväll!

NinaH sa...

Inte blir man trött på rosor, inte!

Merja sa...

Visa du dina rosor, skulle tro att fler med mig bara sitter och njuter!!!

Zoey sa...

Vackra rosbilder som vanligt här inne, bilderna blir så sagolikt romantiska på något sätt.

Lena Kristina sa...

Jag tröttnar aldrig på rosor, speciellt inte dina inlägg med sådan finess och touch!

Fantastiskt sagolika bilder!!!

//Lena

Karin A sa...

Hihi, tröttnar på bilder och texter om rosor? Inte jag heller. :) Härliga bilder och kul att få veta lite mer om namnet bakom. Åhh, vilket tjusigt planteringsbord. Vi har precis idag byggt klart ett nytt planteringsbord (det gamla var eg. inte ett planteringsbord och hängde nästan inte ihop längre). Jag hade tänkt mig plåt på ovansidan - verkar så praktiskt - men nu blev det istället betongplattor.

Ha en fortsatt fin vecka! Kramar Karin

Trolda sa...

Vi tröttnar ALDRIG på dina baronessor, prinsessor och madamer ;-) Det är så UNDERBART att få beskåda dem genom din kameras lins med vacker bakgrund! Och vad BRA av Lily att låta dig övertalas till "bord-visning" =D Sånt härligt plant-bord!Där lär du få många trivsamma stunder med planteringsprojekt =D

Trolda - kramar

Moa sa...

Såå vackra och jag tröttnar definitivt inte.. jag bara älskar rosor och njuter av varje vacker bild. Ha det så jättegott..MOnica

Lilla Eken sa...

Åhh, vilka fina bilder du har idag. Nu blev jag glad.:-)
/I.

matte sa...

Rosor tröttnar jag aldrig på :D

Melissa @ The Inspired Room sa...

You have beautiful roses!!!

Happy day,
Melissa

Britt sa...

Nej inte tröttnar jag på dina rosor de är ju så vackra. Och du kan ju så mycket om dem.//Britt

Moderncountry sa...

Hei gode Poppins!!

Ville bare stikke innom å si ifra at nå er jeg snart på nett! Skal få satt meg ned siden og få lest i ro og mak gjennom dine siste poster. Det ser så sommerlig og herlig her inne at det er jo bare som en drøm. Er så uendelig glad for å være her i Norge igjen og snart er jeg også på nett for å dele alt som har skjedd siden sist. Sender over en stor og varm sommerklem!
Aina

Lusthuset sa...

Jaså det var du som köpt ett av borden hos Per i Glumslöv. Det stod lappar med SÅLD på alla (tre) borden. Jättefint. Lycka till med det. Jag köpte en liten träkorg och en ängel så helt lottlös blev jag inte. Vilka fantastiskt vackra rosor och så spännande med historien bakom namnen. Nej, man tröttnar aldrig. Ha det bra. Kram!

PS Det med att välja ett eget lag i Tour de France var en kul idé. Skall förslå Maken detta.

Yolanda Elizabet sa...

I will never tire of roses so please post about your roses to your heart's content. ;-)

Anonym sa...

En liten fågel viskade i mitt öra att det fanns ett planteringsbord kvar till salu hos Gyllings...