Välkommen - Welcome

Känn dig varmt välkommen hit. Om du vill får du gärna lämna en kommentar. Jag hoppas att du kommer att trivas här.
Om du vill använda någon av mina bilder, var vänlig kontakta mig.

You are very welcome to my blog. Feel free to leave a comment. I hope you will enjoy your visit.
If you want to use any of my photos, please contact me.

torsdag 26 juni 2008

An art trip

Photo: Getty Images

I stället för att vara hemma på midsommardagen och kurera eventuell huvudvärk, åkte vi över med färjan Helsingborg-Helsingör tillsammans med goda vänner. Vårt mål var konstmuseet Louisiana för att se utställningen om Cezanne och Giacometti. Varför man gjort en samutställning förstår jag inte riktigt eftersom jag inte kan se så många likheter. Konstnärer har ju under alla tider influerat och påverkat varandra varför man i så fall kan dra liknelser mellan de flesta. Men min åsikt beror kanske på att Cezanne är en av mina stora favoriter medan jag är svalare inställd till Giacometti (ursäkta, jag vet att det finns massvis av människor som älskar hans konst).

Jag tycker att Cezannes konst så nära fullkomlighet man kan komma; hans teknik, motiv och färgskala. Hans verk förmedlar både känslor och tankar, det märks att han funderat mycket över de val han gjort när han komponerat en tavla.

De här två tavlorna var inte med på utställningen men det råkar vara två reproduktioner som vi har på väggen i biblioteket.
Last Saturday we took the ferry over to Denmark together with our friends. We visited the art gallery Louisiana, situated north of Copenhagen, and the exhibition with Cezanne and Giacometti. Why they were exposed together I really do not understand since they, in my mind, do not have very much in common. Through history artists always have influenced each other so you can link them all together. But maybe I say this because Cezanne is one of my favourite artist while I am not so fond of Giacometti (sorry, I know there are lots of people who adore his art).

I think that the art of Cezanne is near perfection; his technique, motifs and range of colours. His paintings is full of emotions and thoughts, you can tell that he has considered every choice he made while he painted.


These two paintings were not in the exhibition but they are reproductions we have on the wall in our library.
Det fanns också en intressant arkitekturutställning om museebyggnader runt om i världen. Just nu är det en byggboom när det gäller stora kontroversiella byggnader och oftast blir byggnaderna konstverk i sig - en jättestor installation. Ibland undrar man var konsten ska få plats och hur den ska exponeras i rum som bara består av glasväggar. Louisiana, däremot, har valt en annan väg, dess byggnader ska vara en bakgrund till konsten och ha till uppgift att vara en samlingsplats för människor. Det är väl därför man trivs så bra här!
Parken kring Louisiana binder vackert ihop museet med sundet nedanför. En promenad för att njuta av utsikten och utomhuskonstverken är ett måste. Här finns ju bl a verk av Henry Moore och Alexander Calder.

At Louisiana there was also an exhibition about architecture, new museums around the world. It seems to be popular to build these gigantic buildings right now and often the buildings are pieces of art themselves - lika huge installations. Sometimes you wonder how the art will be exposed in these buildings with only large glass walls. But Louisiana is the opposite to those buildings. The art gallery is build to be a background to the art and to be a meeting-place for people. That is why you always are happy being there!

The beautiful park ties the buildings with the sea. A walk here is something you can not miss. You will enjoy the view and the lovely sculptures, here are works by Henry Moore, Alexander Calder and others.

Efter några timmar på museet vände vi kosan norrut och körde längs med kusten efter Helsingör till fiskeläget Gilleleje. Här finns en gigantisk fiskeflotta och det är inte särskilt idylliskt i själva hamnen även om den lilla staden är söt. Nej, till hamnen åker man för att äta färsk fisk medan man viftar bort hungriga fiskmåsar. Mannen åt rödspätta med pommes frites medan jag tog en rätt med det mer romantiska namnet Stjerneskud. Det är ett smörrebröd som består av panerad rödspätta, pillede rejer (skalade räkor, alltså), majonnäs och stenbitsrom. Mums, säger jag bara.

Mätta och belåtna styrde vi sedan hemåt.
After spending a few hours at the art gallery we drove past Elsinore north to the fishing village Gilleje. Here is a large fishing industry and the harbour is not an idyllic place even if the small town is very sweet. No, here you go to eat fresh fish while you try to get rid of hungry seagulls. We had plaice and shrimps with spawn. It tasted lovely.
After the meal we went home, very satisfied with the day.

15 kommentarer:

Hanneles paradis sa...

Alltid lika roligt, när man tar sej tid att titta på konst, fisk är aldrig fel, extra gott i rätt miljö.

Bruno & Mig sa...

Nu blir jag lite avundssjuk på dig som varit på konstmuseet Louisiana.
Jag vill också! :)
Visst är det helt underbart att gå på utställningar. Jag fullkomligt älskar det. Känns märkligt och pirrigt när man ser en målning i orginal. Speciellt om det är en av favoritkonstnärerna. Färgerna,ljuset och kompositionen kommer aldrig till sin fulla rätt när man bläddrar i böcker eller ser reproduktioner.
Härlig dag du ska ha haft!

fiskeläget Gilleleje ser vackert ut. Fint med gamla skutor, lite Shabby chic över dom. Haha!

Ha en bra helg. kram L

Zoey sa...

Åh det fiskelägret skulle jag vilja besöka - det såg hur mysigt ut som helst!

Frida sa...

Den utställningen var jag på förra helgen, helt underbar. Jag gillar cezanne. Hans målerier är helt fatastiska. Kunde inte i heller koppla någon likhet mellan konstnärerna men jag tror den andra konstnären inspirerades väldigt mycket av Cezanne.
Hoppas du får en trevlig helg!
Kram frida

Karin A sa...

Ja, Cezanne gillar jag med! Nu var det länge sedan jag besökte Louisiana, kanske skulle passa på i sommar. Jag gillar museet och hela kusten där är ju en idyll! Ha en riktigt skön helg!

Kramar Karin

Lily of the valley sa...

Dina tavlor är underbara, jag gillar också Cezanne, och Gilleje :D

Ha en härlig helg :D
Hoppas på mycket sol så man kan vara ute och njuta av allt fint :D
kram Lily

kullervilla sa...

Vilken härlig tur ni gjort till Danmark. Tänk så mycket inspirerade det finns på andra sidan sundet.
Ha en bra helg
Kramiz//kullervilla

ginger at enchanting cottage sa...

Hello,
My name is Ginger I just found your blog. I love all of the garden pictures. I will be back offten.
Have a nice day,
ginger

Malins-Kuriosa sa...

Cezanne är en klar favorit för mig också och har under många år varit haft hans bilder som inspiration...finns en mjukhet och ett skimmer av saga över tavlorna...fantasin flyter fritt då man kikar på det han en gång skapat...färgerna tilltalar mig...Sen är Giacometti också en klar favorit och det var just på Lousiana som jag såg skulpturerna för första gången...i det rummet som man kommer in i och en av hans "snubbar" står ensam nedaför en med det stora fönstret mot vänster...Ja...faktiskt lustigt att de satt ihop dessa två men jag blir glad av dessa så låter perfekt...Min stora dotter tjatar om att hon vill till Lousiana i sommar...hon målar och är för tillfället lite "insnöad" på detta...får se vad det blir...Lousiana är inte bara konen i sig utan hela platsen är en upplevelse i sig...(shoppen ska vi inte prata om...)

Kram från Malin

Malins-Kuriosa sa...

...konsten i sig...inte konen...

DS

Ottilias Veranda sa...

Låter som en utflykt i min och min mans smak! Räkor vid ett fiskeläger är inte helt fel det heller!
En trevlig sommar önskar jag dig. Jag lägger till dig i listan på min blog om det är ok?

Liisa

Helena - nyckeln till mitt hjärta sa...

Åh, två av mina favoritställen i världen....suck!
Varje sommar längtar jag till Danmark, jag älskar det. Ofta kommer jag dit, men inte varje sommar. I år vet jag inte, jag vill nog gärna ha sällskap om jag ska bege mig dit, vi får se, det vore verkligen trevligt i alla fall. Tack för inspirationen!
Kram H

Trolda sa...

Åh vilka härliga bilder! Och förstår om du tycker hans konst är näst intill fulländad! Underbara tavlor! Härligt med små turer över sundet så där...Och Stjerneskud är även MIN Favorit på de danska kroerna ;-) Det godaste målet någonsin intogs i Herning med en kall pils =D Mmmmmums!

trolda - kramar!

Tingeltangel sa...

Vilken underbar utflykt ni gjort. Att sitta i solen i ett danskt fiskeläge med god mat och kall öl - det är ju så nära fullkomlighet man kan komma... Jag tror jag skrivit det förut apropå Louisiana att jag älskar den parken och har underbara minnen från en sommardag då vår yngsta dotter sprang runt där.

Terri sa...

After seeing his work at the Orsay in Paris, Cezanne became one of my favorite painters. :)