Välkommen - Welcome

Känn dig varmt välkommen hit. Om du vill får du gärna lämna en kommentar. Jag hoppas att du kommer att trivas här.
Om du vill använda någon av mina bilder, var vänlig kontakta mig.

You are very welcome to my blog. Feel free to leave a comment. I hope you will enjoy your visit.
If you want to use any of my photos, please contact me.

måndag 23 juni 2008

A Flower Feast - part two

När vinden viner utanför fönstret som i en värsta höststorm är det mysigt att ta fram bilderna från Blomsterfestivalen i Malmö förra helgen. Tänk så roligt det var att vandra omkring bland allt det vackra. En riktig sommardag var det med konsert i parken och kaffebjudning med jordgubbstårta och hallon- eller fläderbärssaft. Suck...
When the wind is blowing outside and it feels like autumn, it is nice to look at the pictures from the Flower Feast in Malmö last week-end. It was so fun to walk around and look at all the beautiful things. It was a true summer day with concerte in the park and coffee party with strawberry cake and raspberry or elderberry drinks. Oh, I wish...









Jag fick i alla fall några minnen med mig hem från Pildammsparken: En liten blå back med flaskor och ett rostigt ägg samt två rostiga löv.
Well, I got some memories from the feast: a little blue box with bottles and a rusty egg and two rusty leaves.

14 kommentarer:

Zoey sa...

Vilka ljuva sommarbilder!

Hwita Villan sa...

Jättevackert! När jag läser om er tur dit så längtar jag till Sofiero till hösten... det är ju verkligen underbart att gå på blomsterfestivaler.

Ha det bra!

Lilla huset på prärien sa...

Tack för din lilla kommentar på min sida. Vilka underbara bilder från blomsterfestivalen - jag blir verkligen medveten om att jag missade någonting. Får inte missa det nästa år bara!

Mamma C sa...

Lika vackert som det tidigare inlägget.
Kram Mamma C

Trolda sa...

Fantastiska bilder - igen! Och nu känner jag igen ett par från lily´s inlägg också...;-) Ha en fortsatt fin kväll!

Trolda - kramar =D

Mamma C sa...

Det här är rött te. Hittade när jag googlade på det.

Rooibos - rött te eller örtte?
Rooibos kommer från Sydafrika och kallas ibland "rött te", men det är inte bladen från den vanliga tebusken som används. Rooibosbusken heter Aspalathus linearis på latin och därför är kanske örtte en mer korrekt benämning på denna dryck. Rooiboste sägs kunna lindra mot besvär som allergier, astma, kolik, hösnuva och eksem. Vetenskapen har dock inte kunnat bevisa några sådana effekter ännu.

Rooibos uttalas rojboss med betoning på den första vokalen. Det är afrikaans och betyder "röd buske", och det som är karakteristiskt för detta örtte är också just dess röda färg. Det är både buskens blad och dess stam som används till rooiboste, och teet får sin röda färg på grund av att det genomgår en fermenteringsprocess.

Teet har en mild fruktig smak som inte blir besk även om det får dra länge. Det beror på att rooibos inte innehåller lika mycket antioxiderande polyfenoler som vanligt te som görs på tebusken.

Till skillnad från vanligt te så innehåller inte heller rooibos något uppiggande koffein, och eftersom att det är koffeinfritt så kan det med fördel drickas på kvällen. Det sägs också att detta örtte ska vara bra mot sömnsvårigheter.

Karin A sa...

Hej vännen! Tack för ännu fler härliga blomsterbilder. :) Underbart! Så fina saker du fick med hem, jag har spanat in de där rostiga löven men inte kommit till skott och köpt några ännu.

Här blåser det nästan storm. Är det lika illa hos er också? Jag hoppas rosorna, som blommar så fint, inte tar för stor skada. Ha en fortsatt härlig vecka, trots regn och blåst. Kram Karin

Lena Kristina sa...

Du har verkligen visat såå mycket njutbilder i detta och i förra inlägget, helt fantastiska bilder.

I morgon ska jag till en av Stockholms njutpunkteer, nämligen Zetas handelsträdgård.
Egentligen bor jag mycket närmare Ulriksdals slottsträdgård men de har olika saker båda trädgårdarna och Zetas är bäst på både rosor och pioner, Mitt mål är en vit pion och en vinröd gammeldags ros

Ljuva vindar till dig

Lena

elins tittskåp sa...

Så underbart att kunna gå runt och bara frossa i alla vackra blomsterarrangemang. Härligt att få följa med i dina underbara bilder. Kramar Birgitta

junhe sa...

vackert, vackert & vackert!!! tack för titten. ha en bra dag

hälsningar junhe

chatrine sa...

Har du sett, så vakkert!!!
Der skulle jeg ville vært, og tenk om min hage hadde hadd like mange nydelige blomster! Drømme....drømme....

En finfin dag til deg Poppins!
Klem fra chatrine:)

Guldkant På Livet sa...

Herregud vilka läckra ställen du besöker hela tiden och så njutbara foton du tar! Jättekul att få se, det var en fröjd för ögat alltihopa! Så läckert med hinken och citronerna.. fint rostigt klot du köpte! Sommarhälsningar från mej, Mari.

Britt sa...

Vilken härlig blomster festival.//Britt

Emelie sa...

Åhh, jag kan inte fatta att jag missade blomsterfestivalen :(