Välkommen - Welcome

Känn dig varmt välkommen hit. Om du vill får du gärna lämna en kommentar. Jag hoppas att du kommer att trivas här.
Om du vill använda någon av mina bilder, var vänlig kontakta mig.

You are very welcome to my blog. Feel free to leave a comment. I hope you will enjoy your visit.
If you want to use any of my photos, please contact me.

fredag 20 juni 2008

Mölle-by-the-sea

Vad kan passa bättre till midsommar än ett besök i ett riktigt sommarparadis? Jag besökte Mölle, en skånsk badort vid foten av Kullaberg, i förra veckan. Tillsammans med mina arbetskamrater hade vi en heldag i Mölle som avslutning inför sommaren. Vädret var inte det allra bästa - blåsigt, mulet och lite regn, men ibland lyckades solen ta sig genom molnen och värma oss.

Men trots vädret hade vi en jättetrevlig dag. Att bara gå omkring i Mölle och se på alla vackra hus är ett nöje.
Today is Midsummer Eve in Sweden and I would like to take you to a really Swedish place. I visited Mölle, an old-fashioned seaside resort last week. My fellow-workers and I had a whole day here as a breaking-up to summer holidays. The weather could have been better - it was cloudy, windy and a bit rainy but sometimes the sun came through the clouds and warmed us a bit.
In spite of the weather we had a great day. Only walking around, looking at all the lovely houses, was a pleasure.
Det mest kända hotellet i Mölle är Grand Hotel som tronar uppe på kullen och dominerar hela bilden av Mölle. Ett annat känt hotell är Turisthotellet som är lite billigare men har mycket charm.

The most famous hotel in Mölle is the Grand Hotel which is situated on the hill, overlooking the village. Another well known hotel is the Turisthotellet which is cheaper but has a lot of charm.
Men vi åt lunch här - på charmiga hotell Kullaberg (se nedan). Arkitekturen och stilen i Mölle påminner om andra klassiska badorter. Jag tänker rätt mycket på Normandie där jag besökt flera orter längs med kusten.

But we had our lunch here - at the charming hotel Kullaberg (look down). The architecture in Mölle is like other old-fashioned seaside resorts. I think a lot of Normandie where I have visited a lot of resorts along the coast.

De slingrande vägarna lockar en till promenader för att utforska omgivningarna.
The winding roads make you want to explore the surroundings.



Med dessa bilder vill jag önska alla en trevlig midsommar! Med god sill och söta jordgubbar!

With these pictures I want to wish a Happy Midsummer! With tasty Swedish pickled herring and sweet strawberries!

19 kommentarer:

Gårdsromantik sa...

Vilket härligt ställe!

Ha en riktigt härlig midsommar!

Myggfri och mycket solsken har jag beställt!

Kram Maud

Karin A sa...

Mölle är verkligen ett svenskt sommarparadis! Blir sugen på att göra en tur till Kullahalvön. Det finns mycket att se där. :) Härliga bilder, jag fastnade särskilt för den sista.

Ha en riktigt trevlig midsommar! Kram Karin

Mamma C sa...

et såg riktigt vackert ut. Får mig att tänka på Kullamannen man såg när man var liten. Glad midsommar till dig med.
Kram Mamma C

Hanneles paradis sa...

Så mysigt, underbara bilder,
ha en härlig midsommarhelg.

Lotta sa...

Trevlig midsommar till dig med =) Tack för titten på Mölle, själv har jag aldrig varit där men det ser så fint ut - en verklig idyll med alla fina hus och miljöer. Ha en trevlig helg 8`)

Bruno & Mig sa...

En riktig sommaridyll.
Härliga bilder.

Jag önskar dig en trevlig midsommar med solsken och god mat.

Kramar

Bruno & Mig sa...

En riktig sommaridyll.
Härliga bilder.

Jag önskar dig en trevlig midsommar med solsken och god mat.

Kramar

Moas sa...

Vilket underbart och vackert ställe Mölle ser ut att vara en riktigt fullpoängare som sommarresmål.. Vill önska dig en riktigt skön och avkoppplande midsommarhelg.. Kramiz.. Monica

Hwita Villan sa...

Ja Mölle är vackert. När vi åker till Kullaberg så blir nästan alltid Nimis ett stopp för oss. Tycker det är så kul att klättra omkring där.

Ha en riktigt skön Midsommar!

Britt sa...

Ja ser precis ut som jag kommer i håg det så sött och fint. Trevlig midsommar.//Britt

Annalunda sa...

Ja visst är Mölle en underbar pärla! Nu fick du mig att längta dit igen! :) Jättefina bilder Poppins...som alltid! Jag för min del håller på att lära mig den nya kameran... och alla spännande inställningar och knappar! :)

Fortsatt skön midsommar! Kram Annie

malins-kuriosa sa...

Vilken miljö du hamnat i och en sådan härlig avslutning inför sommaren...känns verkligen exotiskt och detta i vårat fantastiska land som har så mycket...
Önskar Dig en fortsatt trevlig Midsommar!

Kram från Malin

Trolda sa...

Nej men ett så oerhört PASSANDE inlägg =D ! Det är nämligen som så att undertecknad med Kärlek (=D)kommer att befinna sig i området en hel veckas tid från och med 26 juli...=D Har hyrt en liten sutga där! Och nu blev jag ÄNNU mer övertygad om att det är ett härligt och vackert ställe att vara på! Ser gärna fler bilder om du har och kanske har du även ett och annat besöks-tips i området!? Du har min mailadress iså fall =D

Ser att dina underbara ROSOR blomstrar i överdåd och kan bara ANA hur ljuvlig doft sprider sig i området...=D

Ha en fortsatt fin Midsommarhelg!

Trolda - kramar =D

Signes Second Floor sa...

Mölle är ett av mina favoritställen på jorden. Det blir inte sommar om jag inte får åka igenom Mölle, Höganäs, Viken och fika på Flickorna på Skäret. Hoppas du haft en härlig midsommar.
Kram Lotta på Signes vind

Helena, Fläckvis Fint sa...

Åh så underbart vackert och romantiskt i Mölle! Jag vill dit genast!
Kram Helena

Frida sa...

Ja Mölle är verkligen undebart,så fina bilder. Vi hade avslutningsbal på Grandhotell i gymnasiet.
Hoppas du har en trevlig midsommar!
Kramar Frida

Lily of the valley sa...

Vilket paradis Mölle är! Det är många år sedan jag var där! Det finns många smultronställe i vårt avlånga land.
kram Lily

ANNAANNA sa...

Mölle är fint.

Du har många fina bilder i din blogg, tack för dagens titt, jag kommer säkert tillbaka igen.

/ANNA

Lusthuset sa...

MMmmmm!!! Visst är väl Mölle härligt. Det var ett tag sedan jag var där, men får väl göra det snart. Det är en så mysig plats. Hoppas att du hade en trevlig midsommar med inte för mycket regn i blomsterkransen. Det blev ju rätt fint ändå på kvällen, men det var skönt att sitta inne. Ha det bra. Kram!!