Välkommen - Welcome

Känn dig varmt välkommen hit. Om du vill får du gärna lämna en kommentar. Jag hoppas att du kommer att trivas här.
Om du vill använda någon av mina bilder, var vänlig kontakta mig.

You are very welcome to my blog. Feel free to leave a comment. I hope you will enjoy your visit.
If you want to use any of my photos, please contact me.

onsdag 4 juni 2008

Rose and a historical novel

Nästa dag hade knopparna från Constance Spry helt slagit ut. Rosorna är stoooora, kupade och doftar underbart. Busken blommar bara en gång på sommaren men under en ganska lång tid så man hinner verkligen njuta av blommorna.
I våras klippte jag av de blåa blommorna på min hortensia och hängde dem på torkning. De blev riktigt söta och fick en mjuk gröngrå gammaldags nyans. Jag vet ännu inte vad jag ska använda dem till.
The next day the buds from Constance Spry had open upp fully. The roses are biiiig, a bit shaded and have a wonderful scent. The shrub only bloom once in the summer but it blooms for quite a long time so you have time to enjoy the roses.
Earlier in spring I cut off the blue flowers on my Hydrangea and let them dry. They turned out quite nicely and got a soft old fashion green grey colour. I do not know yet what I should do with them.

Modesty lånade mig en bra bok: Kylie Fritzpatrick Gobelängen. Handlingen utspelar sig dels på 1000-talet, dels i nutid. Madeleine som abetar som universitetslektor och forskare i Caen får efter sin mors död kunskap om en krönika, skriven av en kvinna i England på mitten av 1000-talet. Hon översätter skriften och fascineras av att en kvinna fått utbildning till att lära sig skriva i en tid då de allra flesta var analfbeter.

Efterhand växer den gamla historien fram sida vid sida om Madeleines egen. Madeleines mamma har precis gått bort och boken blir ett sätt för henne att hantera förlusten och försöka få ordning på sitt liv. Leofgyth, som levde 1000 år tidigare, var ursprungligen från Canterbury och arbetade som brodös hos drottning Edith i Westminster. Det är tiden då Edvard Bekännaren regerar, bland den siste av anglosaxiska kungar i ett England där även vikingarna har makten och där Wilhelm i Normandie kastar lystna blickar på öriket på andra sidan kanalen.

Drottning Edith påbörjar en dag ett broderi som så småningom växer för att bli en bonad. Leofgyth blir hennes medhjälpare och förtrogna för bonaden måste vara hemlig då den berättar en historia som Edith vill bevara till eftervärlden. Snart blir arbetet med bonaden så omfattande att själva sömnadsarbetet måste göras av nunnorna i ett kloster.

Och detta är ursprunget till Bayeuxtapeten. När Madeleine inser att detta förstår hon att hon gjort ett banbrytande fynd som kommer att förändra bilden av det kända konstverket.

Jag har aldrig varit särskilt intresserad av Bayeuxtapeten fast jag förstås läst om den när jag studerade konsthistoria. Men nu när jag läst Gobelängen är jag fascinerad och inser att jag måste se bonaden i verkligheten. Likaså måste jag besöka själva staden Bayeux - och Canterbury och alla andra historiska platser som boken beskriver. Just nu läser jag en faktabok om själva tapeten och om alla de personer som levde kring 1066. Vilka intressanta levnadsöden och intriger!

Modesty lent me an interesting novel: Kylie Fritzpatrick Tapestry. The story takes part both in the 11th century and in modern time. Madeleine who works at the university in Caen, gets after her mother's death, an old chronicle written by a woman. She translates the script and gets fascinated by the fact that a woman learnt how to write in a time when nearly everybody were illiterates.

The old history exposes side by side with Madeleine's own. Madeleine's mother has just passed away and the book turns into a way for her to deal with this and to get on with her life. Leofgyth who lived in England a tousen years earlier, came from Canterbury and was a broder at the court of queen Edith in Westminster. It is the time when Edward the Confessor reins in England, one of the last Anglo-Saxon kings, and when also the Vikings rules and where Wilhelm in Normandy longs for the kingdom on the other side of the canal.

Queen Edith starts one day on an embroidery that turns into a tapestry. Leofgyth helps her with the work and to keep it as a secret since the queen let the tapestry tell a story that she could not tell her self. The embroidery soon is to huge for the queen to continue with so she let nuns do the work after her drawings.

This is the beginning of what often is called the Queen Matilda's tapestry. When Madeline realize that she also realize that she has got a story that will change the history about the tapestry.

I have never been really interested in the tapestry even if I have read about it when I studied arthistory. But now when I have read Tapestry I am fascinated and realize that I have to see it in real life. I also need to visit the town Bayeux - and Canterbury and all of the other historical places that is described in the book. Right now I am reading a book about the tapestry and about the people who lived about 1066. Such interesting persons and plots!

12 kommentarer:

NinaH sa...

Så ljuvliga bilder av knoppande Constance Spry i skål ... och dagen efter när de är utslagna!
Intressant resumé av "Gobelängen"! Den boken måste jag läsa! Tack för tipset!

Malin sa...

Så dina rosor har börjat blomma...här är det bara "vildrosen" som slagit ut men knopparna på de "riktiga" är på G.
Himmel vilken intressant historia du bjuder oss på med resumén av boken du läser...har alltid kännt lite tungt att bita tag i sådan litteratur men nu blir jag nyfiken...Säger alltid själv att historian inte får glömmas bort för det är av den vi har det som vi har det idag och utan att ha den med finns risken att samma misstag görs...

Kram från Malin

Mamma C sa...

Så vackert de blev när de slog ut i skålen. Verkar vara en bra bok.
Kram mamma c

Hwita Villan sa...

Men vad vackert! Och vad kul med hortensian! Den blev ju också väldigt vacker!

Oj vilken resumé för oss. Jag var en riktig bokslukare förut, sedan började jag plugga och sedan dess så orkar jag inte lyfta en bok. Det känns sorgligt, för egentligen älskar jag att läsa. Jag fann faktiskt lite tid när jag var gravid och det var härligt... Jag hopaps det kommer tillbaka igen.

Ha en skön kväll och en härlig helg!

Veronica sa...

*suckar* Rosen är ljuvlig... Men det har jag nog sagt innan, inte sant? *ler*
Boken lät jättebra, den måste jag fråga efter på bibblan! Tack för tipset!
Må så gott! Veronica

Hanneles paradis sa...

Vackert. Jag lät de torra blommorna vara kvar på min Annabella och det var riktigt snyggt ute på vintern.

Lisa sa...

Åh, så vackert, och så smart att lägga rosorna i en sån grund skål! Boken verkar vara en helt i min smak, jag älskar historiska romaner med kvinnor i huvudrollen!

Frida sa...

Vilka underbara rosor!
Önskar dig en trevlig långhelg!
Kramar Frida

Lusthuset sa...

Vilka vackra rosor. Jag har idag tagit gud ihågen och sprutat mina med en blandning ur den lilla flaskan Pyrex N. Hoppas att det hjälper, för det är inte roligt att se rosorna bokstavligen ätas upp framför ens ögon. Hortesian har en underbart vacker färg. Passar den inte ihop med en rosa ros i din tennskål?? Boken Gobelängen har jag på min bokhylla men inte läst. Varför vet jag inte, men nu blev jag sugen och inspirerad att göra detta. Jag köpte den faktiskt för att jag är intresserad av textil konst och var för några år sedan i Bayeux och beskådade den i verkligheten. Man blev lite förundrad för den var mycket smalare en jag hade trott, men oändligt lång. Katedralen var också sevärd liksom staden. Tack för tipset. Ha en skön helg. Kram!!

Guldkant På Livet sa...

Nej men herregud, nästan smärtsamt vackert med de rosa rosorna i den högfotade skålen, så vackert! Ha en riktigt bra helg! Mari.

chatrine sa...

Heisann Poppins!
Nu er det lenge siden jeg har vært på bloggbesøk hos deg. Så masse fint siden sist!!!
Alle blomstene dine er så vakre!
Så fin tørket hortensia. Henger man bare de opp for tørk, uten å gjøre noe mer?
Har i grunnen alltid lurt på det...
Ønsker deg en kjempefin helg, og kos deg i solen!
Klem fra chatrine:)

Karin A sa...

Underbara rosbilder, jag njuter verkligen av dina bilder! :) Tack igen för boktips, en bok att läsa i sommar. Har du läst någon av böckerna om Maisie Dobbs? Rekommenderas!

Ha en fin nationaldag och trevlig helg...kramar Karin