Välkommen - Welcome

Känn dig varmt välkommen hit. Om du vill får du gärna lämna en kommentar. Jag hoppas att du kommer att trivas här.
Om du vill använda någon av mina bilder, var vänlig kontakta mig.

You are very welcome to my blog. Feel free to leave a comment. I hope you will enjoy your visit.
If you want to use any of my photos, please contact me.

söndag 29 juni 2008

Pale beauties

Trots det ganska trista vädret så lever rosorna sitt eget liv ute i trädgården och det är roligt att plocka in små buketter. Hela rummet lever upp av rosor och en ljuvlig doft sprider sig i hemmet.

I vasen samsas daggkåpa med en grevinna: Comtesse de Lacépède. I början skiftar rosen i svagt rosa men efterhand blir den vitare och vitare. I mitten finns ett grönt öga. Rosen tillhör gruppen gallicarosor och busken hos oss är omkring två meter hög.In spite of the weather the roses are healthy and are flowering in the garden. I love to pick some roses and bring them in to the house. The room lights up and a lovely scent is spredding all over the place.

Here you see Alchimella and a countess in a vase: the rose Comtesse de Lacépède. In the beginning of the blooming the rose is a bit pink but gets more and more white. In the center is a green "eye". The rose is a Gallica and the plant is about 2 metres in hight in our garden.
Den här söta rosen har också ett grönt öga och tillhör även den galllicarosorna. Det är en hertiginna och heter Duchesse de Montebello. Själva rosen är ganska liten medan busken är stor, trots att jag håller efter den hårt så är busken över två meter hög.
This sweet pink rose also has a green "eye" and is also a Gallica. This is a duchesse - Duchesse de Montebello. The flower is small but the plant is big, even though I try to keep it low the plant is over two metres in hight.

17 kommentarer:

Mamma C sa...

Så vackra bilder på en vacker blomma.
Kram mamma c

matte sa...

Underbar ros!
Jag har en engångshändelse hemma hos mig.. eller rättare sagt hade några timmar i natt.. kom och hälsa på!

Ann-Catrin / finthemma sa...

Poppins!'
jag beundra alla roskuniga männsikor.. det är som poesi för mig... och bilderna är fantastiska1
Idag har vi en strälande vacker sommardag.. precis kommit hem från en hundpromenad och nu fika i trädgården!
kram på dig A-C

Marina sa...

Visst är det fint med alla rosor nu och jättedaggkåpan är kanon att ha ibland rosorna i buketter. Så fin tallrik du har lagt dem i.

mandco sa...

For en nydelig bukett! Fantastisk kombinasjon av det lyse rosa og det grønne! Og vasen er jo helt herlig! Hvor har du fått tak i den?! :-)

Annalunda sa...

Kära vännen! Vilka underbara rosor - de hamnar på min önskelista! Tack för goa hälsningar! Jag önskar dig en "rosligt" solig och härlig sommar!

Kram Annie

chatrine sa...

Heihei!
Så vakre roser!
Mine lever også, tross kaldt og surt ute. Snart begynner flammentanz rosen og blomstre, men ingen av de andre...
glasset mitt med den grønne randen, finnes i flere farger og er fra green gate. billige var de også, og ja, kjempesøte:) Jeg har noen med blå kandt også;)

Ha en koselig søndagskveld Poppins!
Klem fra chatrine:)

Trolda sa...

"Ros-frossa" =D SÅ underbart lyxigt härligt =D Och vackra bilder som alltid!

Trolda - önskar fin kväll!

Hwita Villan sa...

Underbara bilder som vanligt Poppins :). Och man blir alltid så ros-inspirerad här hos dig... (nu måste jag bara helt enkelt börja skissa på en liten rosträdgård tror jag)

Att blanda in daggkåpa är en favorit här också. Det blev perfekt i buketter med pioner... såå vackert!

Ha en skön kväll!

Karin A sa...

Hej vännen, vilka underbara rosbilder du bjuder på! Jag blir mer och mer förtjust i Gallicarosorna (har tre!) och Duchessen har jag länge haft på önskelistan men nu måste jag nog även skriva dit en grevinna! Det är så vackert med de gröna ögonen och de milda färgerna. Passar verkligen utmärkt ihop med den limefärgade daggkåpan. Ha en riktigt härlig vecka!

Kramar Karin

Hanneles paradis sa...

Härligt att ta in lite fina dofter.

Lena Kristina sa...

Man kan bara säga Lovely!

Jag har pysslat i min lilla rosengård idag, planterat lite lavendel och beundrat min Austin ros.

Måste ha lite tid för att fota mina rosor så vackert som du gör, jag blir såå inspirerad men har såå lite tid

//Lena

Merja sa...

Vackra rosor och porslin!!
Måste plocka in lite jag med..är ledig två dagar nu efter att ha jobbat helg.Så nu kan jag ju njuta av dom:)
Ha en fin dag!

Tingeltangel sa...

Dina rosor är helt underbara och bilderna likaså.... Det känns som om det är ett rosenår i år. T.o.m. i vår trädgård blommar rosorna i överflöd i år.

Lily of the valley sa...

Tack min vän :D
Era rosor är så underbara och ljuvliga.
kram Lily

Frida sa...

Det tycker jag ni ska göra sen kakan får man inte missa. Vilka underbara rosor du visar, tur att vi ska få bättre väder den här veckan.
Kram Frida

Helena sa...

Vad många fina bilder du har på din blogg och rosorna är helt underbara!
Ha det bra!
/Helena