Välkommen - Welcome

Känn dig varmt välkommen hit. Om du vill får du gärna lämna en kommentar. Jag hoppas att du kommer att trivas här.
Om du vill använda någon av mina bilder, var vänlig kontakta mig.

You are very welcome to my blog. Feel free to leave a comment. I hope you will enjoy your visit.
If you want to use any of my photos, please contact me.

onsdag 18 juni 2008

A report from the garden

I trädgården är det fullt fart. Alla rosorna har nu slagit ut och luften är full av ljuva dofter. Så här ser det ut kring rosenbågen. Vi fick sätta nya rosor förra året då Albertine helt plötsligt dog ut. På höger sida har den nya Albertine tagit sig ganska bra, men till vänster är den fortfarande liten. Den vita buskrosen heter Comtesse de Lacépède och framför den står en liten smultronschersmin. På planket metallspegeln jag köpte förra året på Ulriksdals trädgårdar i Kivik.

Everything is growing in the garden. The roses are flowering and the air is filled with a lovely scent. On the photo you see the rose pergola where we had to plant new roses last year - Albertine. The left plant is still very tiny but the right one is growing well. The white rose is Comtesse de Lacépède and in the front is a Philadelphus Mont Blanc. In the background you see a metal mirror I bought last summer. And on the picture down here you see a gothic window I also bought. The rose is Madame Plantier.
Där inhandlades även det här gotiska fönstret som i år har fått sin plats intill Madame Plantier.

Ghislaine de Féligonde har skjutit i höjden trots att jag klippte den väldigt hårt i våras. Busken är full av blommor.
Ghislaine de Féligonde has grown very much spite of that I cut it down a lot. The plant is filled with roses.
Madame Boll med blommande salvia i bakgrunden.
Madame Boll with flowering sage in the background.
Närbild på Albertine som växer på rosenbågen. Den rosa färgen drar lite åt koppar och doften är ljuvlig, har läst beskrivningen att den doftar som ren tvätt. :) Bakom de vackra rosorna finns de värsta taggarna, Albertine är en dam man måste handskas varsamt med...
Here is Albertine again. The pink shade has a bit of coppar in it and the scent is wonderful, have read somewhere that it smells like clean clothes. :) But behind the lovely roses there are awful thorns, Albertine is a lady that you have to handle with care...

Vid entrén har zinkkrukan fått sällskap av petunior och leverbalsam. Slut på rapporten från trädgården. Jag återkommer nog med ett inlägg till innan midsommar så jag väntar med att önska en god helg!
I have put some petunias and ageratum by the door. End of the report from the garden. On Friday it is Midsummer Eve in Sweden but I will be back before to wish you a nice week-end!

16 kommentarer:

Karin A sa...

God kväll! Så härligt med en rapport från din trädgård och de underbara rosorna. Albertine är verkligen en helt underbar ros, som jag gärna skulle vilja ha hos mig. Har jag plats för fler klätterrosor? Mina GdF är full av knopp och har växt på bra, nyplanterad förra året. Mme Boll är lite ohyffsad och har kastat ut långa rankor över halva rabatten i år. Åhh det är en sådan härlig tid nu! Så fina saker från Kivik...skulle gärna fara dit. Så vackert du har gjort det vid entrén! Ha en trevlig fortsättning på veckan...

Kramar Karin

mandco sa...

Sååå vakkert Poppins! For en herlig hage! Ghislaine de Féligonde var jo bare helt skjønn da!! Elsker denne tiden, når rosene bare eksploderer. Så herlig!

Lily of the valley sa...

Härligt!
Jag känner dofterna ända hit, minnet finns kvar sedan du guidade mig:D Jag kan ju inte låta bli att sticka ner näsan och känna deras underbara dofter.
En del av dem doftar sagolikt, en del mer diskret.

Ha en trevlig och skön Midsommar :D
kram Lily

Ankan sa...

Dina rosor är underbara och även dina bilder! När vi åkte från landet förra helgen var mina buskar fulla med knoppar. Nu är jag JÄTTEnyfiken på hur de ser ut imorgon kväll när vi kommer ut.
Dina rosenbuskar är så stora och fina. Jag antar att det tagit några år att få dem så? Vad jag förstår så ska de inte klippas alltför hårt och ofta..? Ha det trevligt i midsommar! Många kramar!

Mamma C sa...

Vackra bilder från trädgården. Ha en bra midsommar nu.
Kram Mamma C

Lusthuset sa...

OJ!!!...jag är helt förtrollad av dina vackra rosor (lite smågrön av avundsjuka kan jag nog säga att jag är också). Så vackert. Jag kan inte begripa att jag inte riktigt har det rätta handlaget med mina...men visst är det en underbar blomma med doft och färg så det är otroligt. Att det som vanligt är vackra bilder gör ju saken inte sämre. Fina lyktor har du hittat också. Mysigt att tända i sommarnatten. Ha en skön midsommar!!!...det verkar ju som man blir tvungen att sitta inne...eller??

Hanneles paradis sa...

Så underbart det ser ut, önskar en riktigt avkopplande midsommarhelg.

Ann-Catrin / finthemma sa...

Morrn kaffemostern!
Härliga dofter och vackra bilder.. oh vad du måste njuta av all den prakten..
Vill önska dig en underbart fin midsommar
Kram Ann-Catrin

Zoey sa...

Du har en helt makalös rosenträdgård!

kullervilla sa...

Underbara bilder från din trädgård, rosor och åter rosor, så vackert och vilka dofter…rentvätt den måste vi lägga på önskelistan :=) Njuter av dina bilder.
Kramiz//kullervilla

Hwita Villan sa...

Vilket underbart inlägg! Massor av underbara bilder på en av de allra vackraste växterna i världen - rosen! Alltså jag är så imponerad av Ghislaine de Feligonde. De blommar fantastiskt hos min mormor och min lilla planta som jag planterade i våras är fasntastisk! Den kommer så fint med massor med knoppar. Jag är så spänd inför att de ska slå ut!

Tack för det här!

GLAD MIDSOMMAR! (Ännu en gång ;))

Frida sa...

Vilka härliga rosor du visar!
Hoppas du också får en trevlig midsommar!
Kram Frida

Moas sa...

Oj vad mycket härligt blommande rosor du har nu. märks verkligen att det kommit lite längre och är större allting nere hos er.. Detta märkte vi när vi besökte skåne att allt var en storlek större än det någonsin blir här uppe.. =).. men så är det. Vilken vacker rosmönstrad urna som står på trappen den med röda slingriga mönster och det gotiska fönstret var ju för fint. Ha en underbar midsommarhelg.. Kram Monica

Mimmi sa...

Så fint ni har! Jag sitter och funderar på vilka rosor jag ska plantera i år, det finns så många fina som jag vill ha... är det nån särskild som du rekommenderar?
Glad midsommar/ Mimmi

Yolanda Elizabet sa...

Such lovely roses you have Mary P. I love that gothic window, where did you get it?

Pruning back hard will get your roses to grow and flower even more prolific!

Trolda sa...

Så vackert!!! Jag önskar dig en underbart härlig Midsommar!!!

trolda - kramar!