Välkommen - Welcome

Känn dig varmt välkommen hit. Om du vill får du gärna lämna en kommentar. Jag hoppas att du kommer att trivas här.
Om du vill använda någon av mina bilder, var vänlig kontakta mig.

You are very welcome to my blog. Feel free to leave a comment. I hope you will enjoy your visit.
If you want to use any of my photos, please contact me.

söndag 13 juli 2008

Ghislaine de Féligonde

"Jag, då", klagade Ghislaine de Féligonde med en avundsjuk blick på Rosa Mundis foto. För att hålla fred bland damerna fick hon också göra en liten extra fotosession.

Om ni inte kommer ihåg historien bakom rosen, kommer den i repris här:

Ghislaine de Féligonde var en flamländsk grevinna som blev känd för att hon räddade sin man under första världskriget. Greven, som var officer, låg allvarligt skadad ute på krigsfältet och eftersom beskjutningen fortgick, vågade ingen ge sig ut för att hämta den sårade.

Grevinnan begav sig själv iväg och lyckades inte bara ta sig fram och tillbaka med livet i behåll, utan även att få med sig sin skadade man. Sedan lär hon ha vårdat honom själv och visade att hon inte bara var hjältinna utan också en sann hustru... ;)

"What about me, then", complained Ghislaine de Féligonde with an envious eye on Rosa Mundi. To keep the peace between the ladies, I had to make an extra photo session with her as well.

If you do not know the history behind this rose, it is as following:

Ghislaine de Féligonde was a Flemish countess who got famous for rescueing her husband during World War I. The count, who was an officer, lay deadly wounded on the battle field and since the firing still was on, no one dared to fetch the wounded.

The countess went out there herself and did not only succeed in coming back alive but also to bring her husband with her. Then she nursed him herself and showed not only that she was a heroine but also a good wife... ;)

16 kommentarer:

Randi sa...

Ljuvligt, ljuvligt - min favvo, som gör mig sällskap varje morgon vid frukostplatsen. De står vi precis framför mig vid trappavsatsen. Jag älskar de sköna färgnyanserna.
Stor kram Randi

Kattfot sa...

Nä inte får du glömma av en sån skönhet. Gäller att hålla frid bland dina primadonnor :) Hur många rossorter har du förresten?
Kram /Catrin

Tingeltangel sa...

Vilken romantisk historia. Den passar verkligen bra ihop med den ljuvligt vackra rosen... Fast jag håller ju på en annan av de tävlande som du vet... Kram.

Annalunda sa...

Javisst är hon alldeles alldeles underbaaar!!! Hon är en dam med många olika nyanser... skir...vacker... och stark!

Kram till dig min vän ~ Annie

Trolda sa...

Med all rätt oponerar Hon sig...;-) Och vilken härligt romantisk historia...Och ilken otroligt vacker färgkombination tillsammans på bilden. Vackert!

Trolda - tjingeling!

Trolda sa...

Med all rätt oponerar Hon sig...;-) Och vilken härligt romantisk historia...Och ilken otroligt vacker färgkombination tillsammans på bilden. Vackert!

Trolda - tjingeling!

Hwita Villan sa...

Men vilken underbar historia! Tänk att du kan så mycket... du är min rosidol! Ska spara detta inlägget - tycker det är så roligt att kunna lite om historien bakom de rosor man har i trädgården. Tack Poppins!

Ninnie sa...

Hej, njuter en stund av dina vackra rosor....

Karin A sa...

Hej vännen, ljuvliga bilder på Feligonden! :D Jag undrade nästan om du hade åkt på semester...fniss. :) Det låter som du har haft en finfin helg och trevlig shoppingmåndag! Ja, Lily skrev att ni skulle hit upp. Tycker absolut att ni ska gå till Trädgårdsföreningen, där finns både läcker trädgårdsdesign och härliga rosor, trevlig shopping och god fika! Dessutom är det ju nära till stan och trevlig shopping. :) Ha en riktigt skön fortsättning på semestern...

Kramar Karin

Bruno & Mig sa...

Här har jag inte kikat in på ett tag.
Fina stämningsfulla bilder och en vacker historia.
Får njuta av dina rosor, då min trädgård ligger på is denna sommar.

Kram

Britt sa...

Det var en trevlig historia, har inte hört det förut.//Britt

NinaH sa...

Oj! Jag hade inte hört berättelsen om grevinnan Gh. förrut! Trevligt få den- om en så älskad ros! (En av de första rosor som kom till vår trädgård & också en av mina stora favoriter). Du är så underbart duktig på att presentera rosorna vackert - som här i den vackra, röda skålen! Hm... Om man nu skulle rösta på någon av dina rosor... Usch - det här blir svårt med den ena vackra presentationen efter den andra!... Går det inte att välja allihop?!;-)

Malins-Kuriosa sa...

Dessa skönheter och jag kan inte välja en favorit...de bär alla sin skönhet och sin särprägling...Att få en sådan historia till gör det hela ännu mera härligt...
Nu till sluta har jag semester och är lite omtumlande att inte behöva "passa" tider utan bara vara...Ska se om jag inte säter igång med bloggen frampå men ska samla lite krafter till - sen så...

Kramen från Malin

Lusthuset sa...

Så fantastikt fint att en sådan tapper och heroisk kvinna fått ge namn år denna underbara ros. Det är hon värd!! Ha en skön kväll. Kram!!

Hanneles paradis sa...

Spännande historia.

Moa sa...

Denna ljuvliga har jag köpt,, eller köpte förra hösten den är såå ljuvlig i färgen.. kramen.. Monica