Välkommen - Welcome

Känn dig varmt välkommen hit. Om du vill får du gärna lämna en kommentar. Jag hoppas att du kommer att trivas här.
Om du vill använda någon av mina bilder, var vänlig kontakta mig.

You are very welcome to my blog. Feel free to leave a comment. I hope you will enjoy your visit.
If you want to use any of my photos, please contact me.

tisdag 29 juli 2008

Utmaning om böcker

Jag har fått en utmaning från Trollmor på Pepparkaksvägen som handlar om böcker. Den besvarar jag ju gärna eftersom böcker ligger mig varmt om hjärtat.

1. Vilken bok läste du senast?
Jag läser just nu Ian Rankins ”Rebus sista fall” och innan dess ”Fleshmarket Close” av samma författare. Fram till några år sedan läste jag aldrig deckare men sedan genren utvecklats mot att bli mer som spänningsromaner och skildringar av nutiden, har jag blivit intresserad.

2. Vilken bok skall du börja på härnäst?
Det ligger flera böcker och väntar, bl a Joanne Harris ”Underströmmar” och Gustave Flaubert ”Madame Bovary”.

3. Är det övervägande manliga eller kvinnliga författare i din bokhylla?
Det är nog jämnt fördelat. Jag har inte ens reflekterat över det.

4. När du läser en bok, räknar du ner hur många sidor som är kvar, eller tänker "nu har jag kommit en fjärdedel", "en tredjedel", "hurra! hälften!" osv?
Jag tycker om långa romaner där jag verkligen kan sjunka in i berättelsen och lära känna huvudpersonerna. Om jag tittar på sidnumreringen kan det vara för att jag är rädd för att boken ska ta slut för snabbt.

5. Hur väljer du vilka böcker du vill läsa? Ex. omslag, tips från vänner, recensioner, topplistor, bloggar osv?
Mannen och jag byter gärna tips om böcker, ibland lånar han hem nya romaner från biblioteket som han tror att jag ska gilla. Oftast har han rätt.
Vi är en grupp vänner som träffas och diskuterar böcker. Genom dem så får jag många goda lästips. Sedan läser jag gärna recensioner och tips både i tidningar och på bloggar.

6. När blir en bok för lång?
En dålig bok är för lång oavsett antal sidor. En bra bok kan aldrig bli för lång, enda undantaget är Marcel Proust ”På spaning efter den tid som flytt” som jag aldrig lyckats komma igenom, trots att jag tycker om den.

7. Läser du lika gärna på engelska som svenska?
Jag vill läsa romaner på svenska, andra böcker går bra på engelska. Om jag läser en roman på engelska är jag rädd för att inte förstå helheten, missa något av språkets känsliga nyanser och inte ta till mig av det som finns mellan raderna.

8. Viken bok kände du senast att du var tvungen att försöka övertala ALLA dina vänner att läsa?
Jag blir ofta entusiastisk när jag läser böcker och berättar gärna om dem, men jag tror inte att jag försöker övertala någon att läsa en bok.

9. Kan du lämna en bok som du tycker är tråkig?
Förr läste jag pliktskyldigast ut varje bok jag började på, oavsett hur tråkig den än var. Men nu lägger jag boken lätt åt sidan om den inte tilltalar mig.

10. Vilken genre är överrepresenterad i din bokhylla?
Vi har allt på våra bokhyllor men mest romaner. Jag läser gärna klassiker, historiska romaner och intressanta nutidsskildringar. Bland faktaböckerna finns många historieböcker, reseskildringar och konstböcker.

Jag skickar utmaningen vidare till Ute&Inne, Signes vind, Agnes Shabby Chic, Little Oaktree och Tingeltangel&Ingentingel – om ni vill förstås…


Little Oaktree har gett mig en utmärkelse som jag tackar för. Särskilt de fina orden värmde mitt hjärta:

"Poppins har ett öga som noggrant studerar sin omgivning och sen låter sin kamera fånga det hon ser. Och så är hon bra på att låta oss besökare bli intresserade av samma sak som hon själv är; en riktig ambassadör för rosor!"

En ambassadör för rosor! Jag känner mig mycket hedrad, kan inte tänka mig en finare utmärkelse.

PS Jag har redan skickat den här utmärkelsen vidare för någon vecka sedan.

This post will not be translated since it is about an challenge I recieved from a blogging friend and about an award I got from another friend.

12 kommentarer:

Vildängel sa...

åh vilken kul utmaning - den ska jag nog hoppa på!

Moderncountry sa...

Men for noen vakre ord og fin utmnerkelse du har fått!! Herlig ord som jeg er sikker på gikk rett i hjertet. Og hun har helt rett, du er en fin ambassadør!!
Jeg tenker også stadig mer og mer på å lese flere bøker. Det er bare det at jeg rett og slett ikke klarer å la fristelsen bli for stor for bøker med vakre illustrasjoner og bilder. Så da blir det igjen Interiør, selvom jeg så gjerne skulle lest flere fine romantiske og henrivende romaner :)

Håper du har det bra Poppins, nyt av din vakre hage i varmen!
Klemmer

Ps: Du tar så supre bilder!

Signes Second Floor sa...

Antar absolut utmaningen men det dröjer ett par dagar - mycket annat nu bl a svågerns födelsedag m.m.
Har läst en del under sommaren så det blir lite olika tankar i mitt inlägg så småningom.
Kramar / Lotta

Lilla Eken sa...

En jätterolig och intressant utmaning som jag med glädje ska sätta tänderna i.
Ska bli kul att läsa vad de andra du skickat den till har svarat också.
Ha en bra dag i värmen!/Lilla eken

Hanneles paradis sa...

Kul utmaning att läsa, livet utan böcker är tråkigt, visst är det nästan vemodigt ibland att bli klar med en bra bok, själv läser jag mest kvinnliga författare.

Karin A sa...

Hejsan vännen! Grattis till utmärkelsen. Kul att läsa om vad du skriver om böcker. Dina (bok)tips är alltid lika uppskattade. Självklart antar jag utmaningen. Har haft mycket att stå i de senaste dagarna men någon gång under dagen ska jag "svara". Ha en fin torsdag!

Kramar Karin

Frida sa...

Vilken rolig utmaning! Alltid trevligt med boktips. Grattis till utmärkelsen!
Kram Frida

NinaH sa...

Kul läsa dina svar! Känner igen mig i det mesta av dina svar! Böcker är livsviktiga! Intressant deckar-boktips också. Nya för mig. Ska verkligen kollas!

Trollmor sa...

Vad roligt att du antog min utmaning och intressant att läsa dina svar.
"Rebus sista fall" klickas nog snart hem här också, Rankin brukar florera både hos mig och M. Vad tyckte du om den?
Jag tycker att det låter så trevligt med er bokklubb.
Grattis till utmärkelsen!
Mycket passande och fint formulerat.
Önskar dig en mysig helg!
Stor kram!

Alviken sa...

Så roligt att läsa din utmaning! Själv har jag tyvärr inte hunnit med att läsa så mycket som jag hade hoppats på nu i sommar, men det är ju aldrig försent att börja...
Grattis till utmärkelsen och motiveringen - den passar dig fint!
Kram Maria

Lotta sa...

Det finns ett citat; "Den som har en bok och en trädgård, saknar intet" och visst är det så?! På semestern har jag slukat böcker och även lärt mig lyssna på Ljudböcker - får ju skriva "lärt mig" för i början somnade jag....fniss.. var väl lite trött i början på semestern men det var avkopplande att bara lyssna :)
Vilka trevliga utflykter och butiker du har besökt i sommar, alltid roligt att få inspiration att ta med sig hem :)
Det var en vacker ros som vann hos dig. Minns att på trädgårdskursen jag gick, så rekommenderade läraren just Austinrosor. Njuter av dina fina rosbilder. Ha det så gott, 8`)

♥MinEden♥ sa...

Hej!
Det är en fröjd för ögat att se på alla dina fina bilder!