Välkommen - Welcome

Känn dig varmt välkommen hit. Om du vill får du gärna lämna en kommentar. Jag hoppas att du kommer att trivas här.
Om du vill använda någon av mina bilder, var vänlig kontakta mig.

You are very welcome to my blog. Feel free to leave a comment. I hope you will enjoy your visit.
If you want to use any of my photos, please contact me.

söndag 24 augusti 2008

Hallo, Telly!

Det är inte jul än på ett tag men man kan ju ändå skriva önskelista. Så: Hallå SVT! Jag har en lista på engelska TV-serier och filmer som jag vill se på svensk TV. Jag fick ett tips om Rosemary and Thyme, två trädgårdsmästare som löser mord. Det låter väl både kul och spännande! Och varför har vi aldrig fått se Cadfael, munken som löser brott på medeltiden? Det är den lysande skådespelaren Derek Jacobi som innehar huvudrollen - han spelade ju kejsare Claudius, en av mina främsta favoritserier någonsin.
It is still some months to Christmas but I can wish things anyway. So: Hallo Swedish Telly! I have a list over English television series and films that I want to see on telly. Someone told me about Rosemary and Thyme, two gardeners that solve murder mysteries. That sounds fun and exciting! And why have we never seen Cadfael, the detective monk from the middle ages? It is the brilliant actor Derek Jacobi that plays the head-caracter - he played Ceasar Claudius, one of my favourite television serie ever.
Bland de nyproducerade serierna som jag gärna vill se finns Cranford som bygger på en bok av Elizabeth Gaskell respektive Lorna Doone av R D Blackmore. Den första handlar om stillsamt småstadsliv i mitten på 1800-talet medan den senare utspelar sig på 1600-talet och innehar alla klassiska moment som kärlek, hämnd och spänning. Jag vill se båda två!

Among the new series I would like to see Cranford based on a book by Elizabeth Gaskell and Lorna Doone based on a book by R D Blackmore. The first one is about quiet life in a little town in the 19th century while the later one take place in the 17th century and is about love, revenge and excitement. I want to see both!
Till sist: Varför har vi aldrig fått se Mapp and Lucia på svensk TV? Detta är engelsk humor och satir när den är som bäst, men tyvärr får man läsa böckerna av E F Benson på engelska eftersom de inte finns översatta (inte vad jag lyckats hitta i alla fall). Och så får man köpa en engelsk version av TV-serien och försöka hänga med så gott man kan. Som tur är pratar skådespelarna perfekt brittiska så det fungerar rätt bra. Och skådespelarna är: Prunella Scales (Pang i bygget), Geraldine McEwan (Miss Marple) och Nigel Hawthorne (Javisst, herr premiärminister). Ingen dålig samling...
Finally: Why have we never seen Mapp and Lucia on Swedish telly? This is British humour and satire at the best. Sadly enough none of the books by E F Benson or the television serie is translated into Swedish. The actors are brilliant: Prunella Scales (Fawlty Tower), Geraldine McEwan (Miss Marple) och Nigel Hawthorne (Yes, Prime Minister).

21 kommentarer:

Susanna sa...

De låter alla bra så jag, med alla mina andra önskningar till Jultomten, skickar även med dina tv-önskningar och håller tummarna - någongång ska han väl ha tid att lyssna på mig med! ;-)
/Susanna

Annalunda sa...

Tack Poppins för alla tips! Kommer inte TV att visa dem nu så får jag förska hitta dem på annat sätt.

Kram Annie

Helena - nyckeln till mitt hjärta sa...

Vad mycket härligt Tv-nöje, hoppas verkligen att tomten uppfyller åtminstone några av dina önskningar!
Kram H

Lily of the valley sa...

Jag hoppas alla dina önskningar går i uppfyllelse! Tomten brukar ju vara snäll mot de snälla :)
Engelska tv-serier och filmer är det bästa man kan se!!!!!
Kram Lily

Mamma C sa...

Mycket bra tv-underhållning. Hoppas du varit snäll, så tomten kommer nu :-)
Kram Mamma C

Karin A sa...

Det var ingen dålig önskelista vännen! Jag hoppas du varit snäll i år så att även vi får njuta av fler engelska deckare. :) Jag skulle mer än gärna se trädgårdsmästarna som löser mod. Cadfael har jag länge tänkt att läsa...

Ha en bra start på den nya veckan! Kram Karin

Moas sa...

Jippi.. vilken lista.. alla skickar den till svt.. så kanske de lyssnar.. =). Ha en skön vecka.. kram Monica..
ps.. förresten vilken tur att kräftskivan gick bra trots regn..=).. ds

Lusthuset sa...

Det låter jättespännande. Hoppas att du blir bönhörd. Saknar något riktigt bra på TV efter sommarens repriser och nu när OS är slut så måste man ju få trösta sig med något annat. Kvällskram!!

Hanneles paradis sa...

äj, så mycket roligt det finns, tack för tipset, trädgårdsmästare som löser mord...

Tingeltangel sa...

Vilken bra önskelista. Jag håller med dig om att engelska serier är såååååå mycket intressantare än amerikanska. De där trädgårdsmästarna tilltalar mig. Hoppas vi får se dem här.

Kattfot sa...

Härlig önskelista, den skriver jag under på. Dvd-boxen Rosemary & Thyme har vi precis avverkat (vi slukar brittiska deckare här hemma) En jag verkligen kan rekommendera är Jericho of Scotland Yard!

Cadfael och Cranford blev jag lite sugen på :)

Hoppas du får en fin vecka!
Kram Catrin

Ann-Catrin / finthemma sa...

det var ingen dålig önskelista...
den där med mord och trädgårdmästrarn.. vilken kombination alltså... skule jag vilja se med!!
Hopas du blir bönörd nu!!

kram kram a-C

Yolanda Elizabet sa...

I was the one who told you about Rosemary and Thyme. Cranford is great, I watched it on the BBC not all that long ago and recently (last month) it was shown on Dutch telly too. Enjoy watching all these lovely tv series!

Kram, Yolanda

MY WHITE COTTAGE sa...

Åh, jag älskar engelska tv-serier! Håller med dig, det här verkar onekligen vara något för tv att sända!!!

Kram Jenny

Guldkant På Livet sa...

Teasing Georgia , vilken helt otroligt vacker ros och vilka foton!!! Mycket bra film och serietips, hoppas SVT nappar på detta! En trädgårdsmästare som löser mord låter toppen! Mari.

Alviken sa...

Vilka tips!!
Själv har jag nästan slutat se på tv, trots att vi har en del "bra" kanaler...problemet är ju bara att det inte visas något sevärt längre!
Kram Maria

NinaH sa...

Har också undrat över varför sällan bra (de bästa?) serier/-na man ser eller hör om kommer hit... .... Cadfael till exempel...
Du ger flera nya tips! Även "min" tomte ska också få lång lista!

Lena Kristina sa...

Åh! Jag bara älskar engelska mordserier. Cramford som du visar verka oxå vara en serie i min smak.

Bara att höra Brittisk engelska gör mig lycklig.

Vilken rolig inspiration jag fick av detta inlägg

Må så bäst

Kram Lena

Amoroso- Nu vill jag sjunga dig milda sånger sa...

Vill se Cranford!!! Vilka serier du kommer med, jag som har köpstopp på DVD boxar :-) Hopppas du vill vara med och läsa den nya klassikern föresten! Kram

Linah sa...

Ojojoj vilken fin blogg. Här skulle jag kunna sitta och njuta av dina bilder länge.=) / linah

Annalunda sa...

Var kan man få tag på dessa filmer Poppins? Sen du visade att de fanns har jag inte kunnat släppa tanken på dem! ;)

Håller med dig fullständigt ang tv...jag bojkottar den (förutom engelska serier inklusive Midsomer) och läser eller bloggar istället. Klart trevligare!

kram Annie