Välkommen - Welcome

Känn dig varmt välkommen hit. Om du vill får du gärna lämna en kommentar. Jag hoppas att du kommer att trivas här.
Om du vill använda någon av mina bilder, var vänlig kontakta mig.

You are very welcome to my blog. Feel free to leave a comment. I hope you will enjoy your visit.
If you want to use any of my photos, please contact me.

torsdag 7 augusti 2008

A paradise on earth

Först måste jag berätta att datorn är OK igen. Det visade sig bara vara batteriladdaren som var sönder och måste bytas ut. Puh!
Och tack för alla svar om hur man kan sortera sina foton. Jag ska fundera ut ett sätt som passar mig och mina alster.

Mannen och jag har haft en liten minisemester på södra Själland. På den här danska kroen Menstrup utanför Næstved åt vi deras specialare - Menstrupgryde som innehåller stegte små mørbradbøffer, ananasskiver, champignons, tomater, bacon, pølser og flødepaprikasauce. Till detta serverades stekt potatis och chips! Ja, chipsen kunde vi varit utan men det andra smakade underbart gott.

Kroen går i danska traditionell stil men rummen är moderna och fina. Har man tur får man ett rum med liten altan och utsikt över den vackra trädgården. Nedan ett foto på de fina fönstren i baren.

First I must tell you that my computer is OK again and it was only the recharger that had to be replaced. And I also have to thank you for ideas about sorting photos. Now I have to think about a way that suits me and my photos.
The husband and I have made a trip to Denmark, visiting the traditional Danish motel (called kro) Menstrup.
Vi gjorde ett besök i Gisselfeld, norr om Menstrup. Efter man parkerat bilen och betalt inträde så går man in i parken, följer den vackra allén och vad väntar i slutet av den?

We also visited Gisselfeld, north of Menstrup. After you have parked the car and payed entrance, you walk in the park, follow the green walk and what will you find at the end of the walk?
Jo, Gisselfeld kloster som egentligen är ett slott. Det byggdes på 1500-talet av den danske finansministern Peder Oxe och idag bor släkten Danneskiold-Samsøe här. Slottet är privat men stallen och parken får man besöka.

Well, there lays Gisselfeld monastery which is a castle. It was build in the 16th century by the Danish stateman Peder Oxe and today lives the family Danneskiold-Samsøe here. The castle is private but you can visit the stables and the park.

Det finns många byggnader på området och jag undrar om det här huset på bilden nedan kan vara trädgårdsmästarens hem...

There are lots of buildings on the estate and I wonder if this house on the photo is the home of the gardner...

Det gamla orangeriet, kallat Paradehuset, är både handelsträdgård och fungerande växthus. Här finns så mycket vackert att titta på! Jag hamnade i extas och när jag kom hem fanns det över hundra bilder i kameran bara från orangeriet. Men tyvärr gör ingen av bilderna rättvisa åt verkligheten. Detta måste vara paradiset på jorden...
The old orangery, named Paradehuset, is both a market garden and a greenhouse. The place is full of lovely things! When I came home I had over 100 photos from the orangery and still no one can show the beauty of the place. You have to see it in real life! This must be a paradise on earth...






26 kommentarer:

Marina sa...

Så vackra bilder från lilla semestern. Danmark är fint och dom kna ju en hel de om inredning också.
Jag kan inte se dina kommentarer i bloggen men jag fick mail om att du kommenterat så jag läste där istället. Konstigt!

Zoey sa...

Fina semesterbilder, ser att jag nog måste åka till Danmark på semester nån gång i framtiden! :D

Lusthuset sa...

Så fantastiskt fint. Visst är väl Danmark en riktig skattkista att ösa ur....så mycket underbart och vackert det finns att upptäcka där. Detta var ju spännande och inom räckhåll också. Jag förstår att du föll i extas när du såg det orangeriet, det hade nog jag gjort också. Underbara bilder. Danska kroar är också något speciellt. Vi har åkt några gånger runt i Danmark och bott på dessa och vissa är underbart supermysiga och andra är bara inrökta ruffiga. Det gäller att hitta den första sorten och det har vi gjort och den andra också tyvärr. Ha det bra. Kramis!!

Lusthuset sa...

Så fantastiskt fint. Visst är väl Danmark en riktig skattkista att ösa ur....så mycket underbart och vackert det finns att upptäcka där. Detta var ju spännande och inom räckhåll också. Jag förstår att du föll i extas när du såg det orangeriet, det hade nog jag gjort också. Underbara bilder. Danska kroar är också något speciellt. Vi har åkt några gånger runt i Danmark och bott på dessa och vissa är underbart supermysiga och andra är bara inrökta ruffiga. Det gäller att hitta den första sorten och det har vi gjort och den andra också tyvärr. Ha det bra. Kramis!!

Lusthuset sa...

Hoppsan nu blev det visst dubbelt, det gäller att inte trycka för hårt på tangenterna. Hej igen!

Smultronstället sa...

Åh så fina bilder! Ni verkar ha haft det jättehärligt!

Trolda sa...

Dejliga dejlige Danmark =D Och så mysigt med hotellmys på tu man hand ;-) Orangeriet ser just bara alldeles UNDERBART ut..."suck"....Tck för härlig inspiration!

Trolda - kramar =D

http://asas.tradgardsblogg.se/ sa...

Åhh så fina bilder.. o vackra afrikas liljor. Skönt o få komma iväg ewn stund i vacker miljö ! / kram åsa

Helena - nyckeln till mitt hjärta sa...

Vilka underbara bilder, jag har fått för lite av sådana vackra miljöer i sommar känner jag, men det är inte försent än!
Kram H

Anette sa...

Danmark är underbart! Vilket fint ställe du har besökt. Det finns så mycket fina trädgårdar och parker man vill se! /Kram Anette

mandco sa...

For en herlig ferie dere har hatt! Gisselfeld kloster ser jo helt himmelsk ut!

Moas sa...

VIlket ställe du varit på, helt otroligt ställe i det där orangeriet.. förstår att kameran gick varm, blir lätt måååånga bilder när man ser så fina saker.. =).. Vilken tur att det inte var något värre fel på din kamera.. och så får du klura på något fiffigt sätt o spara dina bilder.. kram Monica

Lily of the valley sa...

Härliga bilder! Det är alltid lika trevligt att komma över sundet!
Orangeriet skulle man haft....
kram Lily

Hwita Villan sa...

Wow vilket ställe! Bilderna du har tagit var jättevackra och inspirerande - jag blir så sugen på att åka dit! Har faktiskt aldrig hört talas om det förut... kul med nya tips!

Kram M

Hjärtat Mitt sa...

Så mycket fint det finns i Danmark.
Man glömmer liksom bort det. Det var evigheter sedan jag var i Helsingör :(
Orangeriet verkar verkligen vara en oas.

Trevlig helg
Kram Mari i Marieholm

Lisa sa...

Ja, det lockade ju verkligen till ett besök. Danmark ligger ju så nära och ändå åker man inte oftare!

NinaH sa...

Danmark är dejligt!

Hanneles jul sa...

Härliga bilder, ser ut att vara riktigt mysigt ställe (skönt att ha fungerande dator och blogg :)

Hanneles paradis sa...

Härliga bilder, ser ut att vara riktigt mysigt ställe (skönt att ha fungerande dator och blogg :)

MY WHITE COTTAGE sa...

Vilket ställe! Underbara bilder... Jag blir sugen på att åka dit - typ nu! Mannen och jag var i Köpenhamn förra helgen och det var också sååå mysigt. Vi åkte strandvägen upp till Helsingör och njöt av alla otroligt vackra hus!

Ha en skön helg!
Många kramar Jenny

Mer av allt sa...

Vilken härlig semester ni varit på och vilka fina bilder!

Trevlig helg!

Merja sa...

Kul med besök i grannlandet! Allen och orangeriet..ja alla bilderna var fina!

Malins-kuriosa sa...

Milde himmel så vackra bilder och går bara att tänka sig vad det fanns mera av som bara Ni såg...Härligt!
Jo då...nu ska jag sätta igång med bloggen igen...tar sin lilla tid men semestern går mot sitt slut nu och verkligheten vänder åter...Har haft det helt underbart skönt...känner mig som om sommardepåerna har fått en rejäl laddning och jag är förberedd för hösten o vintern...
Så på återseende...

Kram från Malin

Randi sa...

Så kul att du också gillar den här platsen nu. Du undrade vem som bor i tegelhuset bakom orangeriet - där bor mina kära vänner Stig Lauritsen och Greg Kobett, som driver orangeriet.
Kram Randi

Fundera grönt sa...

Har inte varit här och kikat på ett tag men åh så fina bilder! Verkar vara ett spännande ställe att besöka!

Anonym sa...

Hej från Greve.
Jeg åker ofte til Gisselfeld, på foråret, om sommaren og på deres fantastiske julemarknad, som går på de to sista weekends i november.
Om du värkligen elskar trädgård, skulle du tage resan til Anne Just have i nordjylland. Det är en underbar have. Jeg kan også varmt anbefale www.clausdalby.dk, hvor du kan følge hans fina blog.