Välkommen - Welcome

Känn dig varmt välkommen hit. Om du vill får du gärna lämna en kommentar. Jag hoppas att du kommer att trivas här.
Om du vill använda någon av mina bilder, var vänlig kontakta mig.

You are very welcome to my blog. Feel free to leave a comment. I hope you will enjoy your visit.
If you want to use any of my photos, please contact me.

lördag 9 augusti 2008

Passions

Körsbär är inte bara goda utan roliga att fotografera. Därför kommer nya bilder på körsbär, denna gång i en glasskål och tillsammans med mitt miniväxthus.

Har precis läst ut Madame Bovary av Gustave Flaubert vilken är sommarboken i Amorosos klassikerutmaning. Jag har läst boken en gång tidigare när jag var omkring tjugo och jag vet inte om det är jag som har förändrats men jag upplever inte alls boken på samma sätt som då. Det var mycket mer lantlig idyll än vad jag mindes och det var roligt att läsa om folklivet i Normandie på 1850-talet. Jag upptäcker också att jag tycker mer synd om huvudrollsinnehavaren denna gång även om hon är bortskämd och egoistisk. Jag har mer förståelse hur samhället och konventionerna påverkade henne.

Boken handlar om den unga Emma som gifter sig med doktor Bovary. Hon är influerad av dåtidens romantiska idéer och vill uppleva stormande känslor och passioner men äktenskapet med den flegmatiska läkaren bjuder på en lugn tillvaro. Madame Bovary drömmer om Paris och fashionabla miljöer men lever i en liten stilla landsortsstad under ganska knappa förhållanden. Hon blir förälskad i en ung notarie men han lämnar staden. I stället blir hon förförd av en rik godsägare men lyckas hålla deras förhållande hemligt både för doktor Bovary och för invånarna i den lilla staden. När affären tar slut, blir Emma allvarligt sjuk. Ett försök av den äkte maken att få hustrun att må bättre, resulterar i att hon kastas rakt i armarna på den unge notarien igen och de upplever en passionerad kärlekshistoria. Men naturligtvis kan inte en sådan historia sluta lyckligt...

Jag ska inte ge mig i kast med att göra en analys av boken, det finns nog många litteraturvetenskapliga texter om Madame Bovary, utan nöjer mig med att säga att boken var intressant, lättläst och gav många intressanta inblickar i dåtidens livsstil och tankesätt.
Cherries are not only tasty but also fun to take photos of. So here are new pictures of cherries, this time in a glass bowl and together with my mini-greenhouse.

I have just read Madame Bovary by Gustave Flaubert. I read the book when I was in my twenties and I do not know if it is me who have changed but I experienced the book differently this time. It was much more of rural idyll than I remembered and it was fun to read about folk-life in Normandy in the 1850s. I realize that I feel more sorry for the chief character this time even though she is spoiled and selfish. I have more understanding for how society and conventions affected her.
The book is about the young Emma who marries doctor Bovary. She is influenced by the romantic ideas that was modern at the time and she wanted to experience strong sensations and emotions but the marriage with the phlegmatic doctor is quiet and still. Madame Bovary is dreaming about Paris and fashionable surroundings instead of a small provincial town and bad circumstances. She falls in love with a young clerk but he leaves the town. Instead she got seduced by a rich landowner but succeeded to keep it as a secret both for her husband and for everyone else in the little town. When the affair ends Emma gets very ill. An attempt from her husband to try to make her feel better, ends with Emma in the arms of the young clerk again and they experience a passionate love story. But of course this story can not have a happy end...
I will not try to analyze the book since there already are lots of literary studies of Madame Bovary, so I will stop at saying I liked the book, it is was interesting and easy to read and made me know a bit more of the way of life and thoughts in that period.

11 kommentarer:

mandco sa...

Såå deilige!! Fristende bilder Poppins, og så søøøøte modeller ;-)

Mamma C sa...

Vackra bilder på goda bär.
Kram Mamma C

Tingeltangel sa...

Dina körsbär är nästan lika vackra som dina rosor. Helt underbara alltså... Nu är jag tillbaka igen från trädgården och försöker läsa ifatt lite. Vilken otrolig trädgård ni besökt i Danmark. Och vilket drömväxthus. Precis som i mina fantasier... Jag skall fundera över din bokutmaning och återkommer.... Kram.

Zoey sa...

Åhhhhhh, jag älskar körsbär, skulle kunna äta hur mycket som helst. Men de är så attans dyra i inköp så det blir långt mellan gångerna jag äter dem.

Trolda sa...

Vackra bilder som alltid...Man blir onekligen frestad =D Och ditt boktips frestar också - tack för det =D Låter som en som du säger lättläst och underhållande bok. Samtidigt som jag genom dina ord förutom passion och romantik också upplever tragik...Skall nog införskaffa den för Höstiga kvällar :)

Trolda - kramar =D

Mer av allt sa...

Härlig bild! Har läst boken för länge sedan men minns att jag tyckte att den var bra.

Trevlig söndag!

Alviken sa...

Härliga körsbär! Känner verkligen hur det knakar till när man biter "hål" på dem...
Jag har också läst boken för länge sedan, eller iallafall utdrag ur den...kanske man måste läsa om den igen!
Kram Maria

NinaH sa...

Mmmmm, så läckra körsbärsbilderna är!
Härligt med en klassiker nu & då "in-emellan"!

chatrine sa...

Heisann Poppins!
Så vakre bilder! Å de kirsebærene ser så gode ut! Om man begynner å spise de, kan man ikke slutte før alt er tomt;)
Kos deg med dine bøker! Jeg får ikke lest noe jeg da... må nok begynne snart, for lese er jo bare så avslappende:)
Finfin kveld til deg!
Klem fra chatrine:)

Elisa Day sa...

Härlig bild på körsbären! Härliga blider på hela bloggen, har kikat igenom många inlägg redan, ska fortsätta med det. Kram

Amoroso- Nu vill jag sjunga dig milda sånger sa...

Föll också för miljöbeskrivningarna i Madame Bovary. Fast kan inte låta bli att jämföra med Candide som förläste sig på sina riddarromaner :-)