Välkommen - Welcome

Känn dig varmt välkommen hit. Om du vill får du gärna lämna en kommentar. Jag hoppas att du kommer att trivas här.
Om du vill använda någon av mina bilder, var vänlig kontakta mig.

You are very welcome to my blog. Feel free to leave a comment. I hope you will enjoy your visit.
If you want to use any of my photos, please contact me.

lördag 2 augusti 2008

Sea Cloud

Det har varit varmt de här sista veckorna och jag vill helst vara i skuggan tillsammans med en bra bok och något kallt att dricka. Den bärbara datorn fick värmeslag och vägrar att arbeta - jag får be mannen snällt om att använda hans stationära.

Lyckligtvis har jag backup på de flesta av mina bilder, dock inte från de senaste två veckorna. Om turen håller i sig så finns dessa kvar på datorn när den är lagad. Dock har jag några foton från början av semestern som jag inte har hunnit att visa ännu, bland annat på den vackra kryssningsbåten Sea Cloud som gästade Landskrona hamn i juli. Att det inte är billigt att resa med den här skönheten, förstår ni säkert. En annan kan bara drömma om en sådan kryssning.

Längst ner ser ni ön Gråen (uttalas Grån) som ligger i hamninloppet till Landskrona. Det är en gammal försvarsanläggning som numera är koloniområde och fågelreservat. Trots att jag bor i trakterna har jag aldrig satt min fot på den lilla ön.
It has been a heat-wave these last weeks and I prefer to stay in the shadow with a book and something cold to drink. My portable computer has got to hot and refuses to work - I have to borrow the old stationary one from the husband.

Fortunately I have backups on nearly all my photos. If I have more luck, the pictures from the latest two weeks will remain on the computer when it returns from service. But I still have some photos from the beginning of the vacation that I have not shown you. Like these on the beautiful cruising ship Sea Cloud, visiting the harbour of Landskrona in July. As you understand, it is not cheap to go on a cruise, so I can just dream about it.

Below is an image of a small island called Gråen outside Landskrona. It used to be a military defence but is nowadays a place for small cottages and a national park for birds. Even though I live in the area, I have never been on this island.

11 kommentarer:

Mamma C sa...

Så vackra bilder du visar. Trist med datorn. Hoppas han piggnar till nu när regnet har dragit förbi.
Kram mamma c

Katarina i Kullavik sa...

Dessa stora flaggskepp är verkligen en imponerande och mäktig syn! Särskilt när det går för fulla segel...
Hoppas bilderna finns kvar idatorn...
/Katrina

www.livskrafter.blogg.se sa...

Härliga sommarbilder ;)
Kan meddela att Louisisana blev succe. Det var det gemytligaste och mest fascinerande konstmuseum jag upplevt. Vackert, harmoniskt, trevlig och inspirerande och kanonhäftig konst. Det blev inte sista gången för en konstnörd som mig att besöka kan jag säga.
Ha det gott
/Emma

Myggan sa...

Vilken fin blog du har. /Anna

Trolda sa...

Otroligt vackra skepp det där...Man kan riktigt höra seglen slå i Vindarnas mäktiga krafter...En tur med en sådan fullriggad på böljorna de blå hade jag definitivt inte tackat nej till...;-) Hoppas datorn och tillhörande foton rehabiliterar sig! Kramar på dig =D

Trolda - godkväll =D

Lusthuset sa...

Ja att segla med den är nog inte för min plånbok och jag som mest gillar sjön från landbacken blir nog gärna kvar på det torra, men en vacker båt är det. Fin den lilla ön, ser mysigt ut därute. Hoppas datorn piggar på sig. Ha en skön vecka. Kramisar!!

Anonym sa...

Usch vad jag känner mig tradig, men jag kan inte låta bli att säga det igen; otroligt fina bilder! Vilket ljus!

Vi tog renoveringsledigt idag och var ute i flera timmar och bara fotade och jag har haft det underbart, det var så skönt! (Att temperaturen är nere i normal gör ju inte saken sämre, äntligen känner jag mig som människa igen.)

Hoppas att du får tillbaka de saknade bilderna. Hemskt om man missat att göra backup.

Ha det fint/Lilla eken

PS. Jag läser ofta om böcker, och det roliga med det är ju just att man kan uppleva dem som så annorlunda när några år har gott. Vissa förstår man inte alls varför man tyckte de var så bra, och andra (precis som du berättade om Madame Bovary) blir bättre. Jag kommer garanterat ge mig i kast med madamen igen, den dagen kommer. Har du förresten lyssnat på den här serien i P1 där några författare läst och pratar om Anna Karenina? Jag har missat de första delarna och hörde det första gången idag. Det var intressant att lyssna till. Ett litet radiotips alltså. :-)

Guldkant På Livet sa...

Wow, vilket fartyg! Man får var glad att se ett sådant på bild mao.... : )men hade varit en häftig upplevelse att få var med om en sådan krysning! Mari.

Moa sa...

Underbart gammalt skepp.. tänk och segla iväg på havet i sån en sommar. Ja nu ska jag ju inte klaga för vilken sommar vi haft, lata dagar i solen och skuggen, det senare mest.. Tråkigt med datorn.. sånt ska inte hända man blir riktigt.. sur.. när sådant händer, hoppas det finns kvar det du har på datorn.. kram Monica

Britt sa...

Vad tråkigt med datorn hoppas att det löser sig. Vilket skepp, man för står att det kostar att resa med det.//Britt

Hanneles paradis sa...

Underbara bilder, men en sjuk dator är verkligen inte kul..