Välkommen - Welcome

Känn dig varmt välkommen hit. Om du vill får du gärna lämna en kommentar. Jag hoppas att du kommer att trivas här.
Om du vill använda någon av mina bilder, var vänlig kontakta mig.

You are very welcome to my blog. Feel free to leave a comment. I hope you will enjoy your visit.
If you want to use any of my photos, please contact me.

lördag 16 augusti 2008

Sid Dickens Memory Blocks

Detta är min första tavla - den första i min kommande samling av Sid Dickens Memory Blocks. Det verkar nämligen som att man blir biten och har man köpt en, vill man samla på sig en hel hög av dessa underbara handgjorda tavlor. Och det kan jag förstå - jag känner redan att jag måste ha en till.

Tavlorna är små fragment från olika historiska epoker, bitar från hus eller palats, kanske från Venedig eller från en medeltida borg i Provence. Endast min egen fantasi sätter stopp för historien bakom.

Varje tavla är handgjord och stämplad. Det gör det lätt att skilja dem åt från plagiat. Det finns nämligen sådana också men de som jag har sett är inte alls lika smakfulla eller välgjorda.
This is my first plaque - the first in my collection to be of Sid Dickens Memory Blocks. It seems that if you have got your first one, you have to continue and get a whole pile of those lovely handmade blocks. And I can understand why - I already feel that I have to have one more.

The plaques are tiny fragments from different historical epochs, bits of houses or palaces, maybe from Venice or a medieval castle in Provence. It is only my own imagination that put a stop to what the story should be.

Every block is handmade and stamped. It makes it easy to tell the differende between them and copies. The copies I have seen are not as stylish or well made as the originals.

21 kommentarer:

Hanneles paradis sa...

Vackert, fint med saker med historia.

Signes vind sa...

Har sett dessa tavlor och kanske plagiaten också utan att veta vad det varit - bara tyckt att de är så vackra.
De kommer genast upp på önskelistan - lite dyra verkar de vara men köper man som du en i taget så växer ju samlingen och man kan njuta länge länge.
Ha en bra vecka / Kram Lotta

Mamma C sa...

Haraldrig sett dessa tavlor förut. Måste nog google på detta. Den var väldigt vacker.
Kram mamma c

Elisa Day sa...

Vilken underbar tavla! Har inte sått något liknande förut vilken läcker idé! Kram

Annalunda sa...

Så underbart vackert och spännande! Det måste jag titta efter! Vacker bild Poppins...!

Ha en skön söndag! Kram Annie

Alexandra sa...

Vilken fin liten tavla!! Och intressant :)

Trolda sa...

Verkligen UNDERBARA tavlor!!! Blev riktigt förtjust i dem! Och visst är det väl kul att samla på något...och invänta nästa exemplar i sin samling! Kollade upp och fann en affär i Göteborg som säljer dem - får nog bli en liten tur dit framigenom ;-)

trolda - kramar!

Lily of the valley sa...

Synd att de inte säljs i Skåne, än! Du får kanske se till att de kommer att göra det. Åh, andra sidan kan det vara trevligt med en tur till Göteborg. Fast de kanske finns i Köpenhamn också. I vilket fall som helst, så är de väldigt tjusiga och smakfulla. Visst är det stor skillnad på orginalen och kopiorna.
Hittade du något spännande på Trädgårdsgillet? Eller du rusade hem för vinprovningen?
kram Lily

Roses and stuff sa...

Läcker! Har aldrig hört talas om dessa tavlor - nu väcktes min nyfikenhet.
/Katarina

Moas sa...

Vilka jättevackra tavlor har aldrig sett sådana förut.. förstår att du blivit biten för så vackra var de..ska hålla utkik efter dem. =) Kram på dig.. Monica

Guldkant På Livet sa...

Mycket fin tavla ovc så snygga kryss du fotat i inlägget under, du är en magiker med kameran, bilden i överkanten ovan var bara så snygg med! Mari.

Lusthuset sa...

Härliga saker, precis i min smak....var hittar man sådant, om man får fråga?? Det är ju som att ha en bit av konsthistorien hemma. Vi hade grannfest i helgen och det var trevligt men HUUU så KALLT. Man nästa frös rumpan av sig och ändå var jag inne och inventerade vinterkläderna. Ha en skön vecka. Kramar!!

Hjärtat Mitt sa...

Jag har helt missat dessa tavlor.
De är verkligen fina och jag förstår att du vill ha fler.

Kram Mari i Marieholm

NinaH sa...

Oj! Så vacker tavla! Förstår du vill samla dem!

Hwita Villan sa...

Jag fick det här svaret när jag frågade ang tre-spaltig layout:

"Själva ”basmallen” heter sample minima och finns som ”färdig” mall i layouten på blogger/blogspot.

Att ordna tre kolumner hämtas från minima template from blogspot se adress här nedan. Det är ganska enkelt att ordna till.

ttp://www.zimbio.com/Free+Blogger+Beta+Template/articles/40/Create+three+column+Blogger+template "

Hoppas det kan hjälpa dig! Det var lite pilligt, men följde man bara instruktionerna så var det ganska enkelt.

Kram M!

Helena - nyckeln till mitt hjärta sa...

Hej!
Såna tavlor har jag aldrig sett förr. Jättavacker är den, förstår att man kan bli samlarbiten!
Ha en bra ny vecka, kram Helena

Malin sa...

Har sett dessa tingestar på bild och tyckt att de varit så vackra...men har inte fattat vad det "egentligen" har varit för något...Nu blev det "annat ljud i skällan" här...
Saker som bär historia och tidens susningar i sig gör mig helt förstummad...(får man blygsamt fråga vad en sådan skapelse kostar...)
Känner att detta är något jag skulle vilja äga jag också...maken har snöat in på gamla mynt och samlar och har sig...allt ska ligga perfekt i olika lådor med plast runt - men hur kul är detta...inte alls kan jag meddela...
Så vacker säger jag återigen...

Kram från Malin

Lena Kristina sa...

Plagiat är verkligen inte något att sträva efter. Jag önskar verkligen att man inte skulle kunna plagiera då skulle hantverk och konstnärers arbete verkligen få sitt rätta värde tror jag.

Tavlan är underbar! Det eggar verkligen fantasin att tänka på olika platser denkommerifrån

//Lena

Solkatter och Dammråttor sa...

Men vad häftigt!Jag har aldrig sett någon sådan förut.Men jag kan förstå att man blir "biten" och vill ha fler,när man köpt en.
Ha det gott!
Kram/Gunn

Tingeltangel sa...

Detta var något helt nytt för mig. Jag har aldrig sett en sådan tavla tidigare men den är verkligen vacker. Fascinerande med dess historia också.

Hur kändes det att börja arbeta igen då? Hoppas att du tyckte det var lite roligt att komma tillbaka.

Isabell Engvall sa...

Har blivit förälskad i dessa "tiles". Köpte 4 st. när vi var i England i somras & vill ha fler!
Vet dock inte vilken butik i Sverige som har dem? Någon som vet?