Välkommen - Welcome

Känn dig varmt välkommen hit. Om du vill får du gärna lämna en kommentar. Jag hoppas att du kommer att trivas här.
Om du vill använda någon av mina bilder, var vänlig kontakta mig.

You are very welcome to my blog. Feel free to leave a comment. I hope you will enjoy your visit.
If you want to use any of my photos, please contact me.

onsdag 10 september 2008

Roses, bitterness and spice

Madame Boll blommar faktiskt bättre nu i september än vad hon gjorde i somras. Rosorna är större och vackrare. Titta vilken härlig färg!

Madame Boll is flowering better now i September than in the summer. The roses are bigger and more beautiful. Look at the marvellous colour!
Jag är ingen öl-älskare men ibland kan jag tycka det är gott med ett glas öl. Jag lärde mig tycka om öl när jag var i Prag och smakade deras goda pilsner. Ölen passade så bra ihop med maten. Men jag tycker också om riktigt mörkt öl. Det är något i den bittra smaken som tilltalar mig och som jag även hittar i svart kaffe (Skånerost förstås), mörk choklad och sträva röda viner.

I söndas testade vi två mörka öl. Blessed Thistle är ett skotsk öl, brygg på tistlar. Intressant, men inte speciellt smakrikt. Desto mer smakade det engelska Hobgoblin. Jättegod!
I am not a beer lover but sometimes I like to take a pint of beer. I learned to like beer while visiting Prague and tasting their delicious lager. The beer went perfect to the food. But I also like real dark beer. There is something about that bitter taste that appeals to me and I find it also in dark coffee, dark chocolate and some red wine.

We tasted two dark beers last Sunday. Blessed Thistle is a Scottish beer, brewed on thistles. Interesting but not very much taste. The English Hobgoblin tasted moore. Very nice!

I juni köpte jag en liten chili-planta, Apache heter sorten. Nu ger den rikligt med skörd och varje liten frukt är jättestark! Använde två i söndagens gryta och maten blev HET.

I bought a small chili plant in June, Apache is the name of this sort. Now I got a big harvest and every small fruit is very hot. I used two in the Sunday stew and the food got really HOT.

17 kommentarer:

Zoey sa...

Hobgoblin skulle jag kunna köpa bara för flaskans skull :D

Karin A sa...

Hihi, två själar en tanke! Har du kollat mitt inlägg idag? :D Vilken härlig chiliskörd. Jag lärde mig faktiskt också dricka öl i Tjeckien...fast jag är ingen stordrickare direkt. Ha en härlig kväll! Kram Karin

Ann-Charlotte sa...

Haha Hobgoblin är min gubbes favorit..hans ord "there is finally a real beer to get here" och med here menar han Sverige. Han är från Kalifornien och äälskar öl som kommer från små "Micro brewery".
Jag måste också kommentera på dom underbara rosorna du har. Jag är riktigt avis...bor i Mockfjärd som är typ zon 7 Grrrrrr.
Nu ska jag läsa vidare på din blogg.
Kramisar!
Ann-Charlotte

Guldkant På Livet sa...

Vilken lycka med sån stor chiliskörd! Och den rosen, wow, så vacker! Kul med lite öltips också!! Mari.

Merja sa...

Öl är jag ingen älskare av men däremot rosor;)
Ha det gott!

Roses and stuff sa...

Jag hör bara lovord om Mme Boll. Verkar vara en toppenros som tyvärr inte finns här...

Katarina

Italian Girl in Georgia ~ Suzanne MacCrone sa...

Poppins! What a fun time you must have had. Lucky girl!

Suzanne

Hanneles paradis sa...

Tistelöl, hur lyckades jag missa det :)
Ha en fin höstdag, kram

Tingeltangel sa...

Vilka otroligt gröna fingrar du måste ha! För det kan väl inte bara vara en klimatfråga. Vilken vacker ros. Och fantastiskt att den blommar så fint än... Och wow! Så häftigt med egen chiliskörd.... Kram.

Trolda sa...

Lustigt...Hobgoblin är för mig en Favorit ;-) Är heller ingen öldrickare av stora mått, men när det väl BLIR så blir det den! lite dyrare än "vanlig" öl, men eftersom kvaliteten är viktigare än kvantiteten så GÖR det ju ingenting alls =D och vad härligt att skörda egen chili och laga mat med =D Då känner man sig liksom så PROFFSIG i köket =D Rosen är ljuvligt söt, hade gjort sig HÄR i vardagsrummet också ;-)

Trolda - kramar =D

Camilla på Trädgårdsliv & Design sa...

Intressant med öl´en!!! Jag är ingen drickare av öl direkt men flaskorna såg ju spännande ut och kanske skulle jag våga mig på att testa Hobgoblin :-) .
Trevlig blog du har... måste kolla vidare på den! Ha det gott!

Moas sa...

Tycker också mycket om mörkt öl.. mumma tycker jag.. Vackra rosor du bjuder på, visst är det härligt att de fortfarande blommar.. graderna börjar gå neråt här men jag har fortfarande också rosor som blommar.. Min mary rose blommade tills frosten tog den förra vinterna.. men sen kom den igen.. fantastisk men så hade vi här en väldigt konstig vinter.. kram Monica

Marina sa...

Chili är fina att titta på också tycker jag. Även snygga att trä upp på en ring, som en krans eller på ett snöre. Om man har för många alltså.

Viola sa...

Hejsa, här för första gångege, hittade dig hos Anna och måste bara lämna en hälsning och säga att du har en jättehärlig blogg som jag så gärna gästar igen, ha en skön helg, kram VIOLA

Lusthuset sa...

Vilken vacker ros som jag just skrev till Karin. Verkligen tjusig. Tänk att man aldrig tröttnar på att titta på vackra rosor.
Om man sedan går över till ölen så låter det intressant, man dricker ju slentrianmässigt vanlig öl, när det uppenbarligen finns många intressanta sorter. Vi får nog prova på dem någon gång. Jag sitter och surfar här i köket medan bullarna står i ugnen. Låter inte det husligt så säg. Glorian den skiner må du tro. Ha en skön helg kära Poppins. Kramar!!

Britt sa...

jag är inte heller någon öl älskare men jag kan gilla en guinnes någon gång.//Britt

Yolanda Elizabet sa...

I still haven't learned to drink beer and don't like it at all. Now those gorgeous red peppers, those I have learned to love in my food, just a few of them. ;-)

Kram, Yolanda