Välkommen - Welcome

Känn dig varmt välkommen hit. Om du vill får du gärna lämna en kommentar. Jag hoppas att du kommer att trivas här.
Om du vill använda någon av mina bilder, var vänlig kontakta mig.

You are very welcome to my blog. Feel free to leave a comment. I hope you will enjoy your visit.
If you want to use any of my photos, please contact me.

fredag 5 september 2008

A scent of autumn

Höstterminen har börjat, jobbet är i full gång, dagarna har blivit kortare och nätterna kyligare. Äppelträden dignar fulla av frukt, löven börjar sakta gulna och svalorna är på väg söderut. Allt tyder på att det snart är höst. Jag känner doften av höst, en speciell mättad doft, fylld av sötma, jord och rök.

Hösten är en favorittid hos mig, faktiskt så gillar jag ALLA årstider. Även vintern har sin charm även om den mest är grå och regnig här i söder.

Jag gillar inte bara alla årstider utan jag gillar också att det ÄR årstider. Att alltid leva i varmt och soligt klimat passar inte mig. Jag tycker om variationen och jag tror inte att man längtar lika mycket efter våren om man inte måste genomleva vintern först.

Bilderna visar hur det ser ut just nu i mina små fönstergluggar ovanför diskbänken - tenn och grönt.
The autumn term has begun, work is hectic, the days are shorter and the nights are colder. The apple trees are full of fruit, the leaves are slowly turning yellow and the swallows are on their way to the south. It will soon be autumn. I feel the scent of autumn, a special scent full of sweetness, soil and smoke.

I love autumn, in fact I love EVERY season. Even winter has its charm though it is just grey and rainy here in the south of Sweden.

I just not only like every season, I love that there ARE seasons. I do not think that I would like to live in a place where it is always sunny and dry. I like the variations of weather and I think that I would not appreciate the spring as much as I do if I did not first have to live through the winter.

The pictures show my small kitchen windows over the sink - pewter and green.

Av Karin på Ute & Inne har jag fått ett uppdrag som kom tillsammans med utmärkelsen The Tree of Happiness - att skriva 6 saker som jag är lycklig över nu:

1. Hösten! Jag älskar färgerna, doften och den friska luften som kommer med hösten. Dessutom får man vara inomhus och mysa med ljus och lyktor.
2. Att jag har en hög med böcker att ta mig igenom... Ahhh!
3. Om några veckor ska jag åka till Normandie. Ser fram emot utsökt goda fiskrätter, cider och camembert och promenader längs med stranden för att samla snäckor.
4. Glädjen över remonterande rosor, bl a Louise Odier, Madame Boll och Madame Isaac Pereire.
5. Att åka till Köpenhamn i helgen för att få välja ut en födelsedagspresent.
6. En fredagskväll tillsammans med mannen, räksmörgås och ett glas vin!

Jag skickar uppdraget vidare tillsammans med utmärkelsen The Tree of Happiness till Annalunda, Wind Lost, Little Oaktree, Hwita Villan, Italian Girl in Georgia och Bliss.

Karin from the blog Ute & Inne has given me a task together with the award The Tree of Happiness - to write down six things that make me feel happy now:

1. Autumn! I love the colours, the scent and the fresh air that autumn brings. And that I can be inside, feeling cosy with candles and lanterns.
2. That I have a pile of books to read... Ahhh!
3. In a couple of weeks I will go to Normandy. Looking forward to delicious fish dishes, cider and camembert and to walk on the beach collecting shells.
4. The joy over roses that flowers once again this season: Louise Odier, Madame Boll and Madame Isaac Pereire.
5. Going to Copenhagen this week-end to choose a birthday present for myself.
6. A Friday night with the husband, shrimps and a glass of wine!

I send this task with the award The Tree of Happiness to Annalunda, Wind Lost, Little Oaktree, Hwita Villan, Italian Girl in Georgia and Bliss.

Annie på Annalunda har gett mig utmärkelsen I love your blog. I love your blog too, Annie!
Jag ger den vidare till alla bloggar som jag brukar besöka. Jag gillar dem allihop!

Annie from Annalunda has given me the award I love your blog. I love your blog too, Annie!
I will send this award to all blog that I use to visit. I love them all!
Jag har precis fått den en gång till - av Helena på Nyckeln till mitt hjärta. Tusen tack, kalaspinglan!
I have just get the award once more - from Helena on Nyckeln till mitt hjärta. Thank you, honey!

19 kommentarer:

Marina sa...

Håller fullständigt med! Jag älskar att vi har årstider, att det förändras liksom. Jag kan njuta av stormar och ösregn precis osm jag kan njuta av nysnö eller stårlande sol och fågelsång.
Skulle inte vilja bo där det är samma årstid alltid.

Suzanne sa...

Hi Poppins!

Thank you so much for the "I Love Your Blog" award! You are so kind...and an inspiration. Please take a look again at my blog ~ I have mentioned you in a short post today. I think you will like it.

Have a great tine in Normandy and Copenhagen. I look forward to seeing all your gorgeous photographs when you get back.

Your friend,

Suzanne

Elisa Day sa...

Jag gillar också alla årstider och hösten är mysig men hög klar luft och vackra färger. Och här uppe i norr har vi "riktiga" vintrar med mycket snö och is, det gillar jag också, även om man ibland kan känna att vintern blir för lång. Ha en trevlig helg! Kram

Annalunda sa...

Du är ju världens sötaste och goaste Poppins...ja i och för sig finns det bara en Poppins för mig nu! :) Vilka fina och roliga lyckoting du har...och vad fint du skrev om årstiderna! Jag tackar för utmärkelsen/utmaningen hjärtans mycket. Poppins...du med dina jättefina fönster och bilder deltar väl i Cielos (The house in the roses) utmaning?? Länk finns på min sida.

Ha det nu jättegott i Köpenhamn ...oj jag glömde ju det där med Normandie (förträngning?? ;) Åååååh sååååå underbart det blir... Du får berätta sen - ta MÅNGA bilder!!!

Varmaste kramen - Annie

Hanneles paradis sa...

Grattis och ha det bra i Köpenhamn, visst är det härligt med årstider, hösten tillhör mina favoriter.
Kram.

Lusthuset sa...

Visst är hösten en HÄRLIG tid, när man om man har tur kan skörda frukterna av sitt arbete eller bara njuta av den rena, lite kyliga luften. Hösten är min tid! Grattis till utmärkelserna, du är värd varenda en. Ha en skön helg och en trevlig tur till Köpenhamn...och du, välj ut något riktigt FINT!! Kramar!

Zoey sa...

Hösten är ju verkligen superb på sitt sätt - precis som alla andra årstiderna, det finns alltid något att uppskatta. Just den här tiden på året är den klara luften underbar och dofterna från skog och mark ljuvliga!

MY WHITE COTTAGE sa...

Grattis till dina utmärkelser!

Visst är det härligt med våra årstider - håller med dig! Men om jag fick önska så skulle jag vilja att vintern var den kortaste av dem... Jag har nu accepterat att hösten har kommit för att stanna och det känns verkligen mysigt att tända massor av ljus och lyktor (både ute o inne) och bara mysa. Är sugen på att göra lite höstplanteringar i mina krukor på trappen så det blir nog en tripp in till Ystad idag!

Ha en fin helg!
Kramar Jenny

Lilla Eken sa...

Jag håller med, vad skulle vi göra utan våra härliga och tydliga årstider. De delar in året så bra. Gör det längre nästan tror jag. Det enda som är lite trist är att vi inte har så mycket snö längre på vintrarna. Det blir allt lite lättare att genomleva januari och februari när marken ligger vit och ljus.

Kan du inte fota alla små gula snäckor på stränderna i Normandie åt mig? :-)

Sex saker som gör mig lycklig? Igår morse hade jag kunnat räkna upp 30 bara så där, men idag måste jag nog fundera litet. (Ja över en påtår bara, så att hjärnan får tid att sätta igång något som liknar en verksamhet. :-D)

Moas sa...

Håller så med dig.. =).. hösten är skön tid för mys och eftertanke bjuds. Härlig luft och det doftar .. ja .. gott.. Idag är det regnigt.. det öser ner och är mörkt fast klockan är 11 på förmiddagen.. sambon tänder värmeljus både inne och i uterummet.. så mysigt.,. Ha en skön och fin helg.. Kram Monica

Moderncountry sa...

Men hei Gode Poppins!!

Å så herlig det var å lese din post! Høsten er også min favoritt, samtidig med våren som gir meg så utrolig mye energi og glede. Som du hadde nok heller ikke jeg orket å leve i et land hvor det var sol og varmt året rundt. Variasjon er bra og det gir en forventning av noe herlig som kommer. Akkurat nå har jeg jeg gleder om at det går mot mange innekvelder med mye kreativitet og mys foran stearinslys. Det er absolutt noe av det beste jeg vet! For første gang i mitt liv har jeg en peis. I sommer tente jeg opp bare for å se hvor vakkert det ville bli :))

Jeg er så glad i dine bilder og ord, takk for opplevelsen!

Ha en riktig fin helg med mye mys med mannen!!
Varm klem fra Aina

Trollmor sa...

Alla årstider har sin charm, men nog är det allt hösten som tilltalar mig mest.
Färgerna, dofterna, luften & myset.
Vilken härlig lyckolista du plitat ned!
Sen måste jag säga att jag ser fram emot bilder från din resa till Normandie när du varit där :-)
Hoppas att du har det riktigt roligt i Köpenhamn!
Varm kram

Hwita Villan sa...

Tack Poppins! JAg har svarat på den nu inne hos mig :).

Jag håller med dig - hösten har ngt speciellt. Som alla årstiderna. JAg är också en person som tycker om just att vi har årstider här i Sverige. Vad härligt det låter med Frankrikeresan! Nu blir jag allt lite avis ;). Ni kommer säkerligen få det riktigt skönt.

Ha det bra!

Många kramar M

Trolda sa...

Visst är det ljuvligt med årstider!!! Och Hösten är en INNE-KURAR-MYS-TID med mycket pyssel och bokläsning och avkoppling =D Och som du säger, hade vi inte haft den trista grå vintern så hade Våren inte varit så efterlängtad som den nu är...Jag gillar också att bo i ett variationsrikt och härligt årstidsanpassat land! Ha det underbart i den danska huvudstaden och hoppas du hittar en lämplig present =D

trolda - kramar =D

Lena Kristina sa...

Jag tycker verkligen du uttryckte det bra när du gillar att vi har årstider. Det gör jag med. Dock är höste min favorit.

Fint med tenn och grönt

Stockholm är grått och blött. Stövlar och oljerock på när man lufsar runt med voffsingen

Ha en skön helg

Kram Lena

Terri sa...

Hi Poppins, you are very sweet! I will try to reply to your Tree of Happiness idea soon! Love to you and hope you have a marvellous time in Normandy and Copenhagen. Did I miss your birthday?? xo Terri

Merja sa...

Visst är det tur att vi har våra olika årstider.Hur skulle vi annars kunna längta till nästa! Varje årstiderna har sin egen charm. Fast sommarn kunde vara lite längre:)
Kul med resa!Och grattis till alla utmärkelser!!
Ha det så bra

Helena - nyckeln till mitt hjärta sa...

Ja, jag tycker också om årstiderna och kan hitta något fint och trevligt med dem alla. Meeen....jag skulle nog tycka lite mer om vintern ifall den var lite kortare till fördel för en längre sommar :) Vilken trevlig utmaning och vad mycket härligt du har att se framemot och njuta av. Lyckost!
kram från Helena

Karin A sa...

Så trevligt att läsa din svar på utmaningen! Jag har också känt att det är höst i luften och sett bevis på det. :) Jag gillar det men gillar även alla andra årstider. Fast jag trivs bäst när det är lite svalare...

Rosorna som remonterar, visst är de underbara! Och en resa till Normandie. Lycka! Jag var där mer än 15 år sedan, skulle dock gärna återvända...Ha det gott! Kram kram