Välkommen - Welcome

Känn dig varmt välkommen hit. Om du vill får du gärna lämna en kommentar. Jag hoppas att du kommer att trivas här.
Om du vill använda någon av mina bilder, var vänlig kontakta mig.

You are very welcome to my blog. Feel free to leave a comment. I hope you will enjoy your visit.
If you want to use any of my photos, please contact me.

tisdag 7 oktober 2008

Bits of history in Normandy

Amiens är en stad med universitet och det märks att det bor många studenter här; boklådor, bibliotek, caféer, musikställen m m. Den gamla stadskärnan är full av pittoreska miljöer och över de små husen höjer sig den stora gotiska katedralen. Den är verkligen mäktig, Frankrikes största, 145 meter lång. Interiören är lika imponerande som utsidan. Ljuset faller in fantastiskt vackert och taket liksom flyter som en himmel högt där ovan.
Amiens is a town with a university and you can see that a lot of students live here; bookshops, libraries, cafées, music clubs etc. The old city is full of sweet surroundings and over the small houses presides the great Gothic cathedral. It is really impressive, the greatest in France, 145 metres long. The interior is just as impressive as the exterior. The light falls in beautifully and the ceiling seems to float like heaven high up.
På väg mot Amiens körde vi längs med en flera mil lång väg fylld av krigsminnesmärken från det stora slaget vid Sommes. Det som nu åter är jordbruksbygd var under första världskriget plats för en gigantiskt masslakt. Under ett par månader 1916 dog här 1,2 miljoner människor i det meningslösa skyttegravskriget. Åsynen av alla dessa minnesmärken och begravningsplatser berörde oss mycket. Så mycket att jag inte ens tänkte tanken att plocka upp kameran.
On our way to Amiens we passed a road several miles long filled with war memorials from the great battle of the Somme. The once agricultural (and now reconstructed) district was the place of a massive slaughter during the World War I. Under a period of a few months in 1916 1.2 million people lost their lives in the meaningless war. The sight of all these war memories and cemeteries really touched us. In fact so much that I did not think of photograph any of it.
Normandie är känt för att tillverka Camembert, cider och calvados. I Pays d'Auge kan man följa en speciell ciderväg som går förbi de lokala tillverkarna. Varje cidrerie bjuder förstås på provsmakning och eftersom mannen körde, föll det på min lott att provsmaka. I vanliga fall gillar jag inte starksprit men efter hand blev calvadosen godare och godare... Och när man fick smaka de riktigt fina sorterna som lagrats i åtta till femton år, blev jag riktigt frälst.

Pommeau är en blandning av calvados och äppeljuice. Smaken påminner om söt sherry och passar bra till efterrätter. Här ovan ser ni några av flaskorna som följde med hem till Sverige. Träbacken köpte jag i vårt besök i Beuvron-en-Auge.
Normandy is known for producing Camembert, cider and calvados. In Pays d'Auge you can follow the track of cider that passes the local producers. Every producer offers of course tasting. Since the husband was driving, it was me who had to do all the tasting. Normally I do not like liquor but after a while the calvados tasted nicer and nicer... And when I got to taste the really fine ones, matured for eight to fifteen years I was taken with it.

Pommeau is a mix of calvados and apple juice and it tastes a bit like sweet sherry and it is very nice with desserts. In the photo above you can see some of the bottles that followed us home to Sweden. I bought the wooden tray during our visit in Beuvron-en-Auge.
Ett besök i staden Bayeux för att se den kända tapeten var ett måste. Helst efter jag läst boken Gobelängen och blev jätteintresserad - läs inlägget här. Och det var fantastiskt att se den 70 meter långa bonaden i verkligheten. Tänk att den har överlevt i tusen år! Och vilket arbete som ligger bakom, både att designa berättelsen och att brodera den.

Mannen fick både en kudde och en mugg med sig hem som minne medan jag föll för den lilla asken med medeltida-inspirerat tyg.

Staden Bayeux undgick andra världskrigets bombningar och de allierades invasion (som ägde rum precis utanför staden) utan större skador. Staden var liten och fylld av vackra miljöer.
A visit to Bayeux to look at the well known tapestry was on our list. Especially since I read the book The Tapestry and got very interested - read my post about it here. And indeed it was fantastic to see it in real life. Imagine that it has survived for thousand years! And the work behind it, both to design the story and to embroid it.

The husband got a cushion and a mug while I fell for the little box with a Medieval inspired fabric.

The city Bayeux survived the bombing during World War II and the invasion that took place just outside with no serious damages. The town was small and filled with lovely houses.

16 kommentarer:

Terri sa...

Great pics Poppins. Glad you had fun. I have so many things to write about Paris and will come back to catch up on your trip soon. xo Terri

Zizzi sa...

Vad mysiga bilder! Speciellt den med vattenhjulet! Vad trevligt det låter som att ni hade!
Kram cissi

Hjärtat Mitt sa...

Ännu fler mysiga bilder!
Vilken katedral, verkligen imponerande.
Kul med dina berättelser om alla saker och ställen oxå.
Er resa påminner lite om när vi var nere i Provence. När vi skulle hem körde vi bara småvägar och stannade ofta vid små gårdar för att prova vin, eller små byar för att titta.

Kram Mari i Marieholm

MY WHITE COTTAGE sa...

Åh, vad kul att få se så många fina bilder från er resa till Normandie! Så mycket ni har sett... Så annorlunda och häftigt!

Tack gulliga du för fina rader hos mig - de värmer!

Stor kram till dig!

PS. Så fint och höstigt du gjort här på din sida!

Trolda sa...

Åh du skulle vara historieberättare med kameran i handen "på riktigt"...=D Jag dras med i ditt berättande och njuter av dina fantastiska bilder! (Och banne mig om jag inte fick lite Calvados-smak med tillhörande berusning i munnen...;-))Tack kära poppins för en fantastisk resa!

Trolda - kramar =D

Lily of the valley sa...

Härligt inlägg! Katedralen påminner lite om den i Prag. Jag har glömt att visa alla bilderna!
Katedralen är ett underverk, alla underbara detaljer...Blir lite sugen på camenbert o pommeau.
Kram Lily

Ellen - Charmerende gjenbruk sa...

Fantastiske bilder fra Normandie, du er heldig som har sett bayeuxteppet, jeg hørte om det da jeg studerte billedvev på høgskolen i Oslo for flere år side, har alltid tenkt jeg skulle dra til Frankriket for å se det.
Koselig blogg du har også fine bilder.
Klem...Ellen

Annika Christensen sa...

Vad fint du visar. Jag har nog varit här för länge sedan och du har en jättefin blogg tycker jag.
Du fårmig att längta bort.
annika

Lusthuset sa...

Ååh, vad roligt att läsa och se dina fina bilder. Visst är det en underbar plats och ett härligt landskap. Bayeuxtapen var ju imponerande. Det har jag nog berättat för dig att vi var där för ett antal år sedan så det blev återseendets glädje. Vi kände precis lika när det gällde alla begravningsplatserna. Man riktigt ryser. Jag hade inte klart för mig förrän då hur många det i verkligeheten gällde. Ja, man blev riktigt beklämd...och som du säger så ligger de i detta vackra gröna landskap. Förstår att ni hade en underbar resa. Fina sovenirer fick ni med hem både i flaska och annat.
Jag bara njuter. Ha det bra. Kramar!!

Hanneles paradis sa...

Så kul och intressant att få följa din resa, en sån bonad, tusen år. Jag lärde mej också tycka om calvados i Normandie, ha det gott.

Karin A sa...

Så mycket underbart ni verkar ha varit med om! Städerna med sina fina hus och den imponerande katedralen. Det är så kul att besöka katedraler och kyrkor utomlands tycker jag - så pampiga och stora! Gobelängen har jag velat läsa ett tag och nu blev jag ännu mer nyfiken. Härliga reseminnen ni fick med er hem! Calvados är inte riktigt min grej men blandar man calvados med cider har man en riktigt god drink...

Ha en fin torsdag! Kram Karin

Guldkant På Livet sa...

Hallå där Poppins, men så många vackra inlägg du har gjort! Vilka foton! Och va kul att du smkade calvados el det som var blnadat med et och äppeljuice, jag gillar heller inte sprit men detta lät lockade! Mycket fina inlägg du bjöd på här! Många hösthälsn till dig!

Yolanda Elizabet sa...

I've been on holiday in Normandy several times so it is nice to see all those lovely pictures here on your blog. Love that tapestry, I went there to see it too. It's wonderful and I love your souvenirs.

Gothic architecture is one of my favourites so to see your pics is simply wonderful.

Kram, Yolanda

Kattfot sa...

Ååååh det är alltid lika mysigt att läsa dina reseberättelser. Ser så vackert ut!

Ha en riktigt fin helg :)

Kram Catrin

Eikkala sa...

Många av bilderna var som ett vykort eller tavla. Praktiskt att kör lotten föll på mannen.... Kram sari

Anonym sa...

Hej! Underbart att läsa det du skriver! Det är som att läsa ur en bok. Bilderna är riktigt fina de fängslar en ordentligt. Ni verkar haft en skön och trevlig semester.
Ha det bra, vi ses hemmavid.
kram en av grannarna