Välkommen - Welcome

Känn dig varmt välkommen hit. Om du vill får du gärna lämna en kommentar. Jag hoppas att du kommer att trivas här.
Om du vill använda någon av mina bilder, var vänlig kontakta mig.

You are very welcome to my blog. Feel free to leave a comment. I hope you will enjoy your visit.
If you want to use any of my photos, please contact me.

söndag 26 oktober 2008

French ruins

Resterna av klostret Jumièges ligger högt ovanför Seine, norr om Rouen där floden fortfarande har flera mil kvar på sin slingrande väg ut mot Engelska kanalen. Klostret blev plundrat av vikingarna men byggdes upp igen. Munkar bodde här fram till franska revolutionen, sedan blev det övergivet. En affärsman köpte anläggningen på 1800-talet för att göra om det till ett stenbrott. Han sprängde helt enkelt de vackra byggnaderna!

Idag är det en ruin men skyddat som kulturskatt. Det är en mycket vacker plats som vi besökte under vår vistelse i Normandie. Området är mycket stort och det finns kvar många murar och andra byggnadsfragment. Flera torn står kvar trots alla motgångar och strävar fortfarande upp mot himlen. Man kan ströva omkring i lugn och ro och fundera på hur livet var för munkarna.
The ruins of the abbey Jumièges are situated on the hills of the Seine, north of Rouen where the river still has a few miles left on its way out to the English Channel. The abbey was plundered by the Vikings but was rebuilt. The monks lived here until the French Revolution before it was abandoned. A business man bought the abbey in the 19th century with the intention to use it for a quarry. He just blasted the lovely walls!

Today it is a ruin but protected as a national treasury. It is a very beautiful place that we visited on our stay in Normandy. The large area are full of walls and other bits of buildings. Several towers are still standing in spite of all misfortunes and are still striving to reach the sky. Here you walk around in peace, thinking of the life of the monks.

Vi fann fler ruiner på vår resa. Ute på landsbygden kunde man se byggnader som sakta men vackert förföll.
We found more ruins on our trip. Out in the country you could see buildings slowly but beautifully disrepair.
Vi hittade också dessa vackra gravstenar på en gammal kyrkogård.

We also found these beautiful gravestones in an old cemetery.
Till sist måste jag visa det till synes övergivna biblioteket i Deauville. Gillar man inte böcker här?

At last I have to show you what seems to be an abandoned library in Deauville. Do they not like books here?

26 kommentarer:

Signes vind sa...

Åhhh vad jag älskar dina bilder. Det är verkligen något visst med ruiner och övergivna byggnader.
Gillade biblioteksbilden lite extra ;-)) kanske kunde få köpa ett vykort av det fr dig.
Här regnar det och blåser och hundarna har vandrat runt i olja så dagen då vi skulle "vinna" en timme försvann i duschen med Yes o matolja - lagom kul!
Kram Lotta på Signes vind

Lusthuset sa...

Så mycket vackert och intressant ni måste ha sett och upplevt på er franska resa. Roligt att du delar med dig till oss. Vackra bilder som vanligt. Det är något andaktfullt över ruiner, man blir både tagen och nyfiken....men biblioteket!! Vad säger man?? Jag som är bibliotektmänniska ryser "i mitt adliga blod" som min mormor skulle uttryckt det. Lite sorgligt, men ett sött hus är det i alla fall. Tack för titten och ha en skön söndag (i regnet). Kramar!!

Marie sa...

Fina bilder! Ruiner är intressanta och tänk vad dessa väggar "sett och hört" genom åren.

Kattfot sa...

Vilka vackra miljöer! Biblioteket skulle ni tagit med er hem om det ändå inte var någon som använde det ;-) Jättesött, men så trist när gamla vackra byggnader bara överges sådär.

Kram Catrin

Lotta sa...

Vackert... jag har följt din reseberättelse som en skugga (ej kommenterat:) och njutit av bilderna. För en cirkus 15 år sedan bilade vi mycket i Normandi och en del ställe känner jag igen - visst är det helt sagolikt vackert!!
Men ett övergivet bibliotek bådar inte gott - var är de belästa fransmännen?! :) Vad jag längtar efter att resa..... dottern har precis bokat resa till Rom men inte kan jag hänga på henne och väninnnan ;) Jag får tåla mig ett tag. Tack för titten och ha en fortsatt bra söndag och vecka 8`)

Gigi sa...

Beautiful photos! We didn't see this when we were in Normandy. Seeing these gorgeous photos makes me 'homesick' for France -- sigh . . . don't know when/if we'll get to go back.
Georganna

S o F sa...

Vilka fantastiska bilder!

Jobbar du med fotograferandet professionellt? Det ser i vilket fall ut som det.
Och vilken intressant resa du ser ut att ha varit på.
Var den helt i egen regi eller anordnad?

Ha en fin vecka!

Karin A sa...

Underbart inlägg! Det är något speciellt med ruiner, vackert och sorgligt på samma gång (och som du vet är ju det något som alltid "tilltalar" mig). Mest sorgligt att läsa om det gamla biblioteket...tråkigt att man har låtit det förfalla.

Jag har fått lite frågor om vårt tema. Jag känner inte att man måste lägga upp "veckans glädjeämne" utan kommer att göra det när jag känner att jag har tid och lust men jag siktar på fredagar, alt. lördagar (som några verkar föredra). Vad tycker du om det?

Jag tycker absolut att du ska göra dig en egen julbok. Det är så mysigt att sitta och pilla med och inte särskilt svårt heller om man har lite material att arbeta med. Ha nu en skön söndagskväll och fin start på veckan! Kramar Karin

Merja sa...

Vackra ställen du besökt. Och så många vackra bilder att minnas till:)Ha det gott!

Vera sa...

Tänka sig bara att ruiner kan vaar så himla vackra!

Tingeltangel sa...

Åh, Poppins. Dina bilder är helt underbara. Jag längtar efter att få gå där bland de vackra ruinerna när jag ser dem.... Jag har läst alla dina inlägg och tittat på alla vackra bilder, även fast jag inte kommenterat dem. Tack för att du kom ihåg mig med en utmärkelse. Kram.

Elisa Day sa...

Underbara bilder! Sitter här och drömmer mig bort en stund. Gillar dom vackra gamla gravstenarna. Kram

Tulipa sa...

Så vackert det är här inne hos dig!
Kramar Tulipa

Ann-Catrin sa...

Godkväll!!

men nu sitter jag här och drömmer mig bort i dina vackra Normandiebilder.. helr fantastiska.. man skulle vilja hoppa in i varenda bild.

Själv åker jag till London om ett par veckor... och Liverty är ett måste!!

KRAAM
A-C

gardenofingela sa...

Instämmer med alla föregående skribenters positiva kommenterer och har själv en längtan efter resor i liknande miljöer. Det ska bli av, bland annat Vita Sackville Wests vita trädgård som du nämnde. Barnen får bli lite större bara.

Kramar
Ingela

Anonym sa...

Heeeeej =D Som vanligt har du bloggen full av glädje och inspiration =D Tack för det! Har ju liksom inte haft riktig tid o möjlighet att läsa om allt det senaste, men det blir ju desto mysigare att komma hem o läsa in allt nu då...Ha en fin vecka och många kramar och tack för grattiset =D

Trolda - hemma igen =D

Moas sa...

Underbara kort du tagit på sååå vackra ruiner.. visst är det speciellt vackert med så fina ruiner. Kommer ihåg när jag var på Gotland och gick inne i gamla delen av Visby... ja jag njöt hela tiden det fanns så fantastiskt mycket att se och känna på.. =).. Kram på dig/Monica

Hanneles paradis sa...

Härligt vackra klosterbilder, kul bild på biblioteket. Ha en bra kväll, kram.

NinaH sa...

Så härligt få fortsatt följa med på er resa! Underbara bilder!

Meddelålderskvinna sa...

Åhh så vackra bilder!
Jag vill med ut och resa nuuuu!
Kram Zinkbaljan

Gardenlife sa...

Vackert med ruiner...
Ja... inte lär det vi bygger idag förfalla med sådan grace som byggnaderna du fotat.... ; )
/Janne

vintage & shabby chic vackra ting i vardagen sa...

Maffiga bilder du visar oss! Tack för det! Märkligt ibland hur bilder kan kännas så starka...om du förstår vad jag menar.

Må gott!

Lily of the valley sa...

Så vackra bilder! Jag njuter i fulla drag! Kan vara något för en bok...;-)

Kram Lily

Tyra in Vaxholm sa...

Fantastisk vackra bilder och ett så trevligt inlägg, visst är det läckert med gamla ruiner. mvh Tyra

Ankan sa...

Men vilken spännande resa ni gjort och vilka vackra gamla ruiner! Jag älskar sådana miljöer! Gamla förfallna hus kan också vara så vemodigt vackra fast man börjar redan tänka på hur man skulle kunna rusta upp huset utan att förstöra den gamla själen...)
/kram

Anonym sa...

Så väldigt fina bilder! Jag sökte på efter bilder på Rouen och jg fann dina vackra bilder. Jag blir verkligen sugen på att åka dit.
Fin blogg har du också. Hälsningar Anna.