Välkommen - Welcome

Känn dig varmt välkommen hit. Om du vill får du gärna lämna en kommentar. Jag hoppas att du kommer att trivas här.
Om du vill använda någon av mina bilder, var vänlig kontakta mig.

You are very welcome to my blog. Feel free to leave a comment. I hope you will enjoy your visit.
If you want to use any of my photos, please contact me.

lördag 11 oktober 2008

It's raining in Monet's Garden

Dagen när vi besökte Monets trädgård i Giverny var en regning dag. Ett trädgårdsbesök en grå oktoberdag låter inte som de bästa förutsättningarna men besöket blev en av höjdpunkterna på vår resa. Till vår förvåning blommade det fortfarande mycket och det grå vädret gjorde att alla färger framträdde perfekt. Promenaden i näckrosträdgården blev en fantastisk upplevelse, som att gå rakt in i Monets tavlor. Regnet gjorde att allt blev vackrare, så vackert att det gjorde ont i hjärtat...
The day we visited Monet's Garden in Giverny was a rainy day. A visit to a garden on a grey day in October, does not sound like the best time but the visit turned out to be one of the highlights on our journey. Suprisingly it was a lot in flower and the rainy weather made all the colours glow. The water-lily garden was fantastic and it felt like we were walking into one of Monet's paintings. The rain made it even more beautiful, so beautiful that the heart ached...
Claude Monet köpte huset i Giverny 1883 och flyttade in tillsammans med sin nya hustru Alice som medförde 6 barn från ett tidigare äktenskap. Monets första hustru Camille hade gått bort några år tidigare och tillsammans hade de två söner. Huset i Giverny är långt men smalt och trots senare utbyggningar, har jag svårt att förstå hur alla fick plats i huset. Men de äldsta barnen bodde förstås bara hemma på skolloven eftersom de gick på internatskolor.

Intresset för trädgården fanns från början hos Monet och trädgården utökades med tiden då han köpte ett område på andra sidan vägen. Det var där näckrosträdgården anlades. Naturligtvis kunde inte familjen sköta hela anläggningen själva utan de hade så många som sex trädgårdsmästare anställda under någon period.
Claude Monet bought the house in Giverny 1883 and moved in there together with his new wife Alice and her six children from a previous marriage. Monet's first wife Camille had died a couple of years before and they hade two sons together. The house in Giverny is long but narrow and even though the house got extensioned over the years, I find it difficult to understand how they all could live in the house. But the oldest children only lived there on holidays since they all went on boarding schools.

Monet was interested in gardening from the beginning and the garden got extensioned when he bought land across the road. That is where the water-lily garden is founded. Of course the family could not take care of the garden on their own and they had up to six gardeners employed.

När jag stod där vid huset, slog det mig hur GRÖNT det gröna var. Jag har ju sett bilder på huset tusentals gånger men det är först när man ser det i verkligheten som man inser hur intensiva färger Monet valde. Likaså är den gula matsalen väldigt GUL. Och även i de andra rummen ser man hur han lekte med färger, t ex finns det ett rum där han blandat ljuslila och ljust blått med dragning åt turkos.

Jag har inga foton från insidan av huset eftersom det var fotograferingsförbud. Istället visar jag matsalen och köket från boken Monets hus av Heide Michels.
When I stood by the house, I realised how GREEN the green colour was. I have seen thousands of pictures of the house but it is first when you see it in real life you understand which intensive colours Monet used. The yellow dining-room is very YELLOW. The other rooms show how Monet played with colour when decorating, like the room painted in lilac and pale blue drawn towards turquoise.

I do not have any photos from the interior since was forbidden to photograph. Instead I show you the dining-room and the kitchen from my book Monet's House by Heide Michels.

Do not forget that you can enlarge the photos by clicking on them.

28 kommentarer:

Slottsträdgårdsmästaren sa...

Härlig bilder från en trädgård som står på min önskelista att besöka. Tack för den guidningen...

Linda Lunda sa...

Men ÅHHHhh så vackert! Helt fantastiskt ! Och dina regninga bilder är undersköna!!! Jag blir riktigt avis på dig som har varit där!
Detta var nog det finaste blogginlägget denna månaden som jag sett!!!!
GUDOMLIGT!
TACK!
Linda

Roses and stuff sa...

Tack för titten och de superfina bilderna! Skulle gärna besöka denna trädgård...
/Katarina

Gigi sa...

Oh how beautiful, We were there almost exactly two years ago, and I forgot my camera! I was so miffed. It was raining the day we were there also. Didn't you find the interior of his house interesting -- all those oriental prints on the walls? I guess I expected to see impressionist art everywhere. Have you been to L'Orangerie in Paris to see his water lilies paintings? I had no idea there were so huge until I saw them in 'real life'.
Thanks for posting these wonderful pictures -- especially since I didn't get to take any the day we visited.
Georganna

Britt sa...

Ser himla trevligt ut. Och trots att det regnade är ju bilderna jätte bra.//Britt

Ledighetsparadiset Solåkra sa...

Måste säga att dina regniga bilder är jättefina. Har också en bok med bilder från Monets trädgård - har haft den i 20-talet år. Färgkombinationerna känns fortfarande lika aktuella... Blir lite avundsjuk på din resa- vad mycket fint du sett

Vigdis et al. sa...

Hej!
Trillade in på din blogg från Flickr. Otroligt vackra bilder!

Älfgärdet sa...

Åh hjälp....måste ju varit näst intill en andlig upplevelse att få komma & se detta underverk. Planerar en trädgårdsresa utomlands någonstans inom några år...

Malin sa...

Vilka bilder och jag förstår att du tyckte att det vackert så det gjorde ont...
En sådan härlig resa det måtte varit...

Kram från Malin

Trolda sa...

Ååååh så LJUVLIGT vackert! Och precis som du säger, att gå rätt in i hans tavlor! Man blir nästan förtrollad av skönheten och tror absolut regnet förhöjde stämningen och färgerna! TACK för en härlig trädgårdstur och vad KUL för er att få uppleva detta! =D

Trolda - kramar =D

Lusthuset sa...

NU...blir jag VERKLIGEN grön av avund. Ett ställe som jag ALLTID velat besöka är Monets trädgård, men ännu har det inte blivit av. Jag vet inte hur många böcker jag har om den, men det är ju inte detsamma. Vilka underbart vackra bilder. Det är inte bara jag som blir grön utan så vackert och grönt det är. Jag har en kakelplatta som står på min diskbänk med ett motiv som är identiskt med din första bild. Jag bara älskar den. Så härligt att få se dem......vänta jag måste titta en gång till!!....Jo, helt underbara. Ha det bra. Kram!!

Ann-Catrin sa...

Fantastiskt... helt sagolika bilder... jag bara njuter i fulla drag!!

TACK
Kram
A-C

Tingeltangel sa...

Vilka underbara bilder från en trädgård som verkar helt fantastisk. Åh, vilken härlig resa ni verkar ha haft. Det är svårt att inte vara lite avis. Kram.

Ingela sa...

Ååååååå...

Vilka fina bilder från en trädgårdsdröm, vill verkligen någon gång besöka den själv.

Jättefin blogg
Ingela

Karin A sa...

Vilken bra dag att besöka trädgården! Magiskt vackert med färgstarka träd, lite regn och inte alls mycket folk. Jag var där i juni för sisådär 15 år sedan och visst var det underbart men också helt fullt med folk. Dessutom fick vi köa för att komma in. :) Dina härliga bilder tar mig verkligen tillbaka till den underbara trädgården! Jag har alltid fascinerats och gillat Monet...

Ha en fin vecka! Kram Karin

Hjärtat Mitt sa...

Så underbara bilder! Regnet gör dem bara ännu vackrare. Och visst är det gröna verkligen jättegrönt. Men så snyggt ändå.
Tusen tack för en stunds drömmande.

Kram Mari i Marieholm

Viola sa...

Nu är jag precis salig vilken underbar blogg jag hittade hos liljekonvalj, vi stod med på samma lista som hon gett utmärkelser och då blev jag ju förstås nyfiken, är bildlärare halvtid och driver en butik resten av tiden och älskar att skriva, fota och skapa på olika sätt. Här kommer jag absolut tillbaka, kram VIOLA, titta in om du får lust och ha en bra vecka!

Zizzi sa...

Precis som du skriver så ser hans trädgård ut som hans tavlor! Underbart!
Kram cissi

Cottage Magpie sa...

Just beautiful! I don't think I've seen pictures of Monet's garden on a rainy day before, and they're lovely. Thanks so much for sharing!
~Angela :-)

Moas sa...

Underbara bilder och verkligen färgstarka.. =). Underbart ljus på dina bilder nästan som Monets målningar.. måste vara regndiset och ljuset som gör det, förstår att du njöt så du fick hjärtevärk.. =). Tack för visningen den var underbar..Kramiz

Lily of the valley sa...

Underbara bilder! En av mina drömmar är att besöka hans trädgård. Säger som Karin; Jag har alltid fascinerats och gillat Monet!
Det var nog bra att ni besökte den som ni gjorde, inte under högsäsongen! Då kan man nog inte njuta av den utan bara "knuffas" med turister!
Kram Lily

KarenHarveyCox sa...

How beautiful, your photographs are stunning. I couldn't help but notice Giverny from my flickr contacts. I had to come and see your post. I adore Monet.
Karen

NinaH sa...

Härligt få göra återbesök i Monets trädgård & hus tack vare ditt underbara inlägg!
Alla inläggen om din/er resa är underbara!! (Hade först i dag tillfälle läsa dem alla)

Karin sa...

Hej Poppins!
Jag har tittat flera gånger på dina vackra bilder från er resa, och varje gång jag ska skriva några rader så blir jag avbruten! Tänk att få gå runt runt där i trädgården. Det är sååå vackert, och dina bilder är verkligen njutbara! Nu känns det som att jag varit där en liten stund i alla fall!

Här är det ett underbart väder idag, och jag hoppas ni har lika fint!

Många kramar
Karin

Karin sa...

Ps Jag har fått ett mejl från rara Suzanne! Jag förstod nog inte riktigt att hon gjort utmärkelsen till dig! Tänk viken underbar vän du har där! Och som jag förstod så har du fått henne att börja läsa Italienska igen?! Det är så roligt att få chans att möta så många underbara människor. Jag har inte skrivit så mycket heller på så länge så det är nästan som när jag var barn och hade brevvänner. Jag blev så glad när jag fick brev och nu blir jag lika glad när jag får en kommentar eller mejl!
Tack igen Poppins att du delar med dig av allt det vackra du ser och att jag fick din award!
Jag var nyss hos en av mina absoluta favoritbloggar i Engenland (sea-angels.blogspot.com) och hon hade fått den från Finland! Jag var tvungen att berätta det för Suzanne!

Många kramar igen!
Karin

Ulrica sa...

Underbart vackert. Den trädgården skulle jag vilja besöka.

Hanneles paradis sa...

Underbart! Kul att se, vi besökte Monet september och det var väldigt bra tid, inte4 så mycket turister heller. Kram.

Yolanda Elizabet sa...

Thank you very much for that dear Poppins. It was such a treat to see Monet's garden once again and this time in the rain. I've been there several times but it never rained so this was very special. The house is great too, don't you think? I love colour so Monet is like chocolate to me. ;-)

Have a great weekend!

Kram, Yolanda