Välkommen - Welcome

Känn dig varmt välkommen hit. Om du vill får du gärna lämna en kommentar. Jag hoppas att du kommer att trivas här.
Om du vill använda någon av mina bilder, var vänlig kontakta mig.

You are very welcome to my blog. Feel free to leave a comment. I hope you will enjoy your visit.
If you want to use any of my photos, please contact me.

söndag 5 oktober 2008

Rain in Normandy

Vi har kommit hem igen efter en resa till Normandie. Som ni förstår av bilderna så åkte vi inte dit i oktober för att njuta av sol och bad... Vädret de första dagarna var strålande och riktigt varmt men sedan kom regn och blåst. Men att gå på de ensliga strandpromenaderna en höstdag har sin charm det också.

Nedan ser ni strandpromenaden i Deauville. Det äger rum en liten filmfestival där varje år, men vi såg inte till några kändisar förutom namnen på stjärnorna vid badhyttorna längs med strandpromenaden.
We have just come back home after a trip to Normandy. As you understand watching the photos, we did not go there in October to sunbathe... The weather the first days was lovely, warm and sunny, but then the rain started. But walking along the empty seaside promenades in autumn can be charming too.

Here you see the seaside promenade in Deauville. There is a film festival every year in this little town, but we did not see any famous people apart from their names by the seaside promenade.
Här nedan är det strandpromenaden i Trouville. Deauville och Trouville är tvillingstäder och ligger på varsin sida av floden Touques. Endast en bro på tjugo meter skiljer dem åt. Medan Deauville är mer chic med dyra hotell och galoppbana, är Trouville mer folklig med restauranger efter floden och en fiskehamn.
This is the seaside promenade in Trouville. Deauville and Trouville are twin towns, situated on each side of the river Touques. Only a bridge with a length of twenty metres separates them. Deauville is the chic town with fancy hotels and a race-course while Trouville is more down to earth with restaurants along the river and a fishing harbour.
De här dagarna har varit fulla av intryck och vi har sett och upplevt otroligt mycket. Jag återkommer med fler rapporter när jag har hunnit att landa här hemma och fått ordning på alla mina foton. Och så måste jag blogga runt och se vad som har hänt hos er andra! Jag har aldrig varit borta så länge från bloggandet någon gång tidigare. Vi ses snart igen!

These days have been packed with impressions and we have seen so many things. I will be back with more reports after I have adjusted myself to being home and when I have sorted all my photos. And I must visit your blogs and see what has happened while I have been away. I have never had such a long break from blogging as I have had this time. See you soon again!

20 kommentarer:

Karin A sa...

Välkommen hem Poppins! Jag misstänkte att du var på en resa. Trevligt med Normandie - regnet till trots - ska bli kul att läsa mer om vad ni har haft för er och se dina fina bilder därifrån. Kan tänka mig att ni njöt både av den franska kulturen, maten och vinet!? :)

Ha en skön söndag!
Kram Karin

Lily of the valley sa...

Välkomna hem!
Åh, vilka härliga bilder! Jag känner atmosfären och lukten! Som jag längtar dit igen, till Trouville!
Ser fram emot lite fler rapporter om shopping, mat och vackra miljöer. Helst husen!
Kram Lily

Mamma C sa...

Även om inte vädret var det bästa så ser det underbart ut det du visar på bilderna.
Kram mamma c

Trolda sa...

Åååååh....Anade nästan att Europa lockade med sin charm...OCH så charmigt det verkar vara! Underbart att uppleva utanför den väsrta turismen i ett blåsigt oktober! inte hade du annars kunnat fota ett tomt gångstråk!?! jag hade naturligtvis slagit mig ned i Trouville...;-) Underbara bilder, trots brist på filstjärnor ;-) Välkommen hem =D

trolda - kram =D

Lily of the valley sa...

Det var förmodligen tur att ni körde ner själva annars hade du inte fått plats med allt du har shoppat! ;-) Jag har plats för lite till om du får för trångt därhemma ;-) Ska bli spännande att se vad du shoppat!:D)))))
Kram Lily

Slottsträdgårdsmästaren sa...

Så vackert och tomt på folk det verkar. Kan nog tänka mig en resa dit...

Trolda sa...

En sån bukett kan man faktiskt KÖPA till ett förmånligt pris om man känner till någon trevlig blomsterleverantör...;-) (hutlöst billigt =D)

Trolda - kramar Viva lá France =D

Britt sa...

Välkommen hem igen. Vad trevligt att varit på en semester tripp. Det är alltid kul att vara ute och resa och få nya intryck. Ha det bra //Britt

Karin sa...

Hej!

Åh, vad härligt med Normandie. Jag minns att jag tyckte det var underbart där. Maten var så god, och alla var väldigt trevliga till skillnad från Paris!

Tack för en liten minitripp i min fantasi, och jag ser fram emot lite mer bilder!

Många kramar
Karin

Annalunda sa...

Välkommen hem Mary! Jag misstänkte också att det var något på gång...har saknat dig!
Ang Normandie....ja vad ska man säga???? *Suck*????


Jättekram Annie

Lilla Eken sa...

Vad jag får lust att resa när jag ser dina bilder, och visst är det väl en bra årstid för en sån här resa??
Måste leta rätt på mina gamla Normandie och Bretagne dior och sukta vidare... (Det idiotiska är att jag aldrig märkte dem så exakt var bilderna är tagna har jag inte längre nån aning om.)

Vad åt ni för gott? Berätta, berätta! :-)

Konstigt, det blir nästan som om man får en liten semestertripp själv här..! Ska bli härligt att få se fler bilder!
/I.

tintins fru sa...

Välkomna hem!
Jag förstår att ni har haft det
underbart med tanke på alla fina
bilder. Vi hörs.

Willewira sa...

Välkommen hem!

Vilka bilder!!

Jag ska vara helt ärlig och säga att dessa bilder lockar mig mer än om det varit massor av folk på. Sen kan det vara lite mer sol, naturligtvis. Men jag gillar det lite ödsliga...

Jag ser verkligen fram mot de övriga "rapporterna".

Ha en riktigt skön dag!
Kram Willewira

Angel.Pearls sa...

Poppins! Tack för fin kommentar på min blog!!Vilka underbart fina bilder- dem blir man harmonisk av! Jag älskar moln, och vind, vågor och lite busväder. Titta gärna in igen så hörs vi//Eva med Pärlbloggen AngelPearls

Eddan sa...

Trist med regn men härligt att ut och resa. Vi var i Picardiet i juni och det var tyvärr inget badväder då heller, kallt och blåsigt så vi fick bada inomhus.
Mycket fint att se dock så vi var nöjda ändå.
/Anette

Gårdsromantik sa...

Så mysig resa - inte så tokigt med lite mulet - då blir det mer vandrande och upptäckande.

Så vackra bilder!

Kram Maud

Moas sa...

Välkommen hem igen.. =).. Vilka fantastiskt vackra bilder.. och så vackert det var där du var. LJuset var verkligen annorlunda.. tänk vilken skillnad mot klara soliga dagar.. Gillade verkligen ljuste och diset och det gråbeigiga tonerna i bilderna. Ser fram emot mer bilder och berättelser.. Kram /Monica

Lusthuset sa...

Vilka härliga bilder. En speciell känsla över dem. Mycket effektfullare än soliga vykort. Det är något visst med badorter på "fel" årstid. Inte dumt alls, men man får väl ha en liten eremit i sig någonstans. Välkommen tillbaka. Ser framemot fler rapporter. Kramis!!
PS. Bilden med parasollerna tycker jag var speciellt fin. Vilka färger. Tack för den.

Tingeltangel sa...

Vad roligt att se att du är tillbaka igen.... Vilken underbar resa ni verkar ha gjort. Jag bara älskar badorter "off-season". De har en så härlig känsla då och det känns så sentimentalt och romantiskt att vandra längs en öde strand. Vill också åka. Genast.

Hanneles paradis sa...

Härliga strandbilder, något vemodigt på hösten.