Välkommen - Welcome

Känn dig varmt välkommen hit. Om du vill får du gärna lämna en kommentar. Jag hoppas att du kommer att trivas här.
Om du vill använda någon av mina bilder, var vänlig kontakta mig.

You are very welcome to my blog. Feel free to leave a comment. I hope you will enjoy your visit.
If you want to use any of my photos, please contact me.

torsdag 9 oktober 2008

A room with a view

I Deauville bodde vi på hotell L'Augeval, ett typiskt exempel på badortsarkitekturen i Normandie - korsvirke i vitt och grönt. Vårt rum var litet men bekvämt med soffa vid TV:n och en jacuzzi i badrummet. Till rummet hörde också en liten balkong och ifrån den var det utsikt bort mot Trouville.
In Deauville we stayed at the hotel L'Augeval, a house in the typical seaside resort architecture for Normandy - timber in white and green. Our room was small but had all sort of comfort needed like a sofa to watch telly in and a jacuzzi bath in the bathroom. We also had a little balcony with a view overlooking Trouville.
Men den bästa utsikten var den mot stallen på andra sidan muren. I "våra" kvarter fanns det massvis av stallar för galopphästar eftersom även den kända galoppbanan La Touques ligger här. Det var mysigt att vakna till ljudet av klapprande hovar och pigga gnäggningar.
But the best view was the one over the stables on the other side of the wall. In "our" neighbourhood there were a lot of stables with racing horses since the well known racing track La Toques is situated here. It was nice to wake up in the morning to the sound of clattering hooves and cheerful neighs.
Vi åt mycket fisk, t ex vitling och sjötunga, men även kalv med calvadossås. Min favoritefterrätt var crème caramel medan mannen helst åt äppelkaka. Bästa restaurangen var Le Nautica där vi åt fantastiska spett med jätteräkor (gambas) och pilgrimsmusslor. Första kvällen kunde vi sitta på uteserveringen men sedan blev det till att klämma in sig i de små båsen inomhus. Inredningen gick i den marina stilen och det kändes verkligen som att äta på en båt.

We had a lot of fish to eat, like whiting and sole, but also veal with calvados sauce. My favourite dessert was crème caramel while the husband preferred apple pie. The best restaurant was Le Nautica were we had delicous spit with giant shrimps (gambas) and scallops. At the first night we could sit outside but after that we had to squeeze ourselves into the small boxes inside the restaurant. The style was nautic and it really felt like you were eating on a ship.
Den här vita brickan i trä, lite skamfilad och med rostiga handtag, kunde jag inte motstå. En trevlig affär som vi hittade i Deauville hette Kaprika och där köpte jag ett syskrin (ska visa det vid ett annat tillfälle). Jag höll utkik efter Brocante som betyder vintage och shabby chic, men hittade inte så många ställen, tyvärr.
I could not resist the white tray, a bit shabby and with rusty handles. One nice shop we found was Kaprika where I bought a work-box (will show it another time). I was looking for Brocante which I had learnt meant vintage and shabby chic, but unfortunately I did not see many signs.
Hos damerna vid kusten (Les Dames de la Côte) köpte jag ett kors i slipat glas och en doftpåse med en bild av en söt flicka, det var vad jag hade råd med... Men vackra saker hade de verkligen.

At the Ladies at the Seaside (Les Dames de la Côte) I bought a cross in glass and a scent bag with a picture of a sweet girl, that was all I could afford... But they had lovely things.

13 kommentarer:

Inspiration i vitt sa...

Hej och tack för rara ord hos mig.
Vilken underbar resa ni gjort så otroligt vacker det verkar vara där.
Finfina saker du köpte med dig.
Kram/Ingela.

Lilla Eken sa...

Jag är imponerad över hur mycket du tagit in under så kort tid och din förmåga att återge vad ni upplevt både i ord och bild. Det är fantastiskt skönt o mysigt att få se bilderna och läsa. Och tänk att ni kunde sitta ute också. Wow.
Hälsningar/lilla eken

Zizzi sa...

Vilket mysigt hotell ni bodde på! Och vilka fina saker du fick med dig hem!
Kram cissi

Lily of the valley sa...

Wow! Så underbara bilder! Hotellet ni bodde i är ju så charmigt! Brickan med det rostiga handtaget är superfin, så fint du arrangerat på den.

Ha en härlig helg
Kram Lily

Hjärtat Mitt sa...

Husen är så underbara!
Kul att du kunde fynda lite oxå, men synd att det inte var "bättre" priser.
Ha en skön helg.

Kram Mari i Marieholm

Karin A sa...

Vilket fint hotell ni bodde på! :) Och härliga fynd du fick med dig hem. Jag har aldrig sett något liknande kors men tycker det var jättefint! Önskar dig en härlig helg. Jag som trodde på bra höstväder har börjat tvivla nu när regnet öser ner här!

Kramar Karin

Angel.Pearls sa...

Vackra saker i en fin samling! Trevlig helg //AngelPearls Eva

Emma sa...

Gokvöll Poppins!

Det är en fröjd att lösa dina reseskildringar och se bilderna från dem. Tönker även på dinLondonresa som jag läste om.

Fantasiskt mysigt verkar det varit och du förmedlar så de känns som om jag själv satt och åt de marina rätterna. Håller med din man och skulle nog ätit äppelkakasom dessert. Creme caramel är inte min favorit (till min svärmors stora besvikelse, hon gör nämligen sådan själv)

En trevlig helg önskar jag dig

Kram Lena

Sussen sa...

Her går det fint ann å drømme seg bort... Så vakre bilder du lar oss se! Tusen takk for hyggelig lesing! Ønsker deg en nydelig helg.
Klemmer, Sussen

Moas sa...

Vackert ni bodde.. blir återigen jättesugen på att åka dit.. =). Så fina saker du köpte.. det var lite dyrt då förstår jag.. men lite fint fick du med dej i alla fall.. behöver inte var stort föratt det ska vara fint och fina minnen.. Kram och ha en skön helg.. Monica

Trolda sa...

Så romantiskt! Att vakna upp till gnäggningar och klapprandet av hovar =D Och ett sånt underbart härligt gammalt hus, förstår om ni trivdes där! brickan är riktigt fin och med kastanjer o dryck på är den bara underbar =D Fina saker du köpt också, men blir ju så sugen på att handla...Och fisk på franskt vis måste vara något alldeles speciellt, MUMS =D (och jag är böjd att hålla med din käre make där i efterrättsvalet...DUBBELMUMS =D)

Trolda - kramar =D

Hanneles paradis sa...

Vilket hotell ovh vilka affärer du hittade.

Poppins sa...

Tack, Emma! Jag kan ju inte svara dig på annat sätt än genom en liten kommentar här. Kul att höra att du gillar mina resekildringar.
kram från Poppins