Välkommen - Welcome

Känn dig varmt välkommen hit. Om du vill får du gärna lämna en kommentar. Jag hoppas att du kommer att trivas här.
Om du vill använda någon av mina bilder, var vänlig kontakta mig.

You are very welcome to my blog. Feel free to leave a comment. I hope you will enjoy your visit.
If you want to use any of my photos, please contact me.

fredag 17 oktober 2008

Visits to Honfleur and Rouen

Honfleur är en fiskehamn vid kusten i Normandie. Den vackra miljön blev uppmärksammad på 1800-talet av dåtidens kulturelit, bl a av Monet. I staden har man bevarat mycket av den gamla charmen med slingrande gator och gamla hus. Längs med hamnbassängen ligger höga smala hus, många av dem är idag restauranger och caféer.
Honfleur is a fishing port by the sea in Normandy. Its beautiful surroundings drew a lot of attention in the 19th century by artists and writers like Monet. The city is well conserved with winding streets and old houses. Among the docks there are high and narrow houses, many of them are restaurants and cafés today.
********************************************
Rouen besökte vi bara under några timmar. Det är en storstad som ligger vid Seine och som har över 500 000 invånare. Stadskärnan bestod dels av fantastiska vackra medeltida miljöer, dels av trevliga moderna affärsgator, så ett återbesök skulle vara trevligt.
We visited Rouen for some hours. It is a town with over 500 000 inhabitants, situated by the Seine. The city center consists of beautiful medieval surroundings and of nice modern shopping streets, so a new visit in the future would be fun.
Katedralen Notre Dame var stor och pampig. Den är känd för att Monet målade dess fasad gång på gång i ett försök att fånga dagens olika ljusskiftningar.Intill katedralen brändes Jeanne d'Arc på bål efter engelsmännens rättegång år 1431. Jeanne d'Arcs levnadsöde har alltid fångat mig men tyvärr hittade jag inte hennes minnesmärke under vårt korta besök.
Vi som just läst Madame Bovary i Amorosos klassikerutmaning minns kyrkan som platsen för den ganska komiska scen då huvudpersonen har avtalat ett romantisk möte med sin unge beundrare - mötet som ska leda till äktenskapsbrott. Kyrkovaktmästaren vill visa paret katedralen och alla dess sevärdheter medan beundraren bara vill bli av med honom för att kunna kurtisera sin älskade.
The cathedral Notre Dame was huge and impressive. It is known for Monet's paintings in attempt to catch the day light in different shades. Jeanne d'Arc was executed beside the cathedral in 1431 after her trial, hold by the Englishmen. I have always thought her life was very interesting so I was disappointed that I missed her memorial.
Since I just read Madame Bovary it was fun to see the place for the quite comic scene where the heroine has made up a romantic meeting with her young admirer - a meeting that will lead to adultery. The verger wants to show the couple around in the cathedral and its treasures while the admirer just wants to get rid of him so he can flirt with his beloved one.
I Rouen fikade vi på ett sött café, Dame Cakes, som låg intill katedralen. Eftersom det var fullt på första våningen fick vi klättra upp några branta trappsteg till La Fenêtre de Cathedral, ett rum med Toile de Jouy-tapeter och härlig stämning.
In Rouen we had a nice cup of coffee at the café Dame Cakes which was situated beside the cathedral. We climbed some steep stairs to La Fenêtre de Cathedral, a room with Toile de Jouy wall paper and a lovely atmosphere.

16 kommentarer:

Annalunda sa...

Hej vännen!

Så många varma tack för underbara bilder ...ja ett helt resereportage är det ju som gör att det känns som att man faktiskt har varit med dig! Underbara miljöer...jag blir jättesugen på att åka dit!

Jag firar lite på Annalunda och har utlottning - missa inte det Poppins!

Kram Annie

NinaH sa...

Dina rese-bilder och -berättelser är underbara! Så härligt få följa med på färden!

Annika Christensen sa...

Hej igen!
Jag visade min man ditt inlägg och då så han -Vi sticker dit
Det hade jag mer än gärna gjort.
Kul och se så fina bilder därifrån.
Ha det gott
Annika

Karin A sa...

Vilket härligt reportage! Jag är där igen. Undrar om det inte var Honfleur vi bodde i. Vi kom sent på kvällen och gav oss ut i mörkret för att hitta en restaurang. Eftersom vi hade rest hela dagen var vi hungriga som vargar. Med bristfällig franska beställde vi in något som vi trodde var en rejäl köttbit - gissa om besvikelsen var stor när kokt torsk landade på tallriken. Hihi, ska inte fördjupa mig i det men dina härliga bilder väcker helt klart minnen. :)

Dessa små städer är verkligen helt ljuvliga. Byggnaderna och gatorna är så söta. Det lilla kaféet - ja där hade jag gärna slagit mig ner och tagit en fika. Ha en riktigt härlig helg! Kramar Karin

Mamma C sa...

Den resan måste ha varit underbar. Så mycket vackert och sevärt
Kram mamma C

Ninnie sa...

Honfleur, där var ju så fint! Alla dessa gamla hus, och de speciella färgerna runt hamnen. Så mysigt! Återigen tänker jag att jag måste åka tillbaka hit någon gång. Snart!

Inspiration i vitt sa...

Men vilken härlig resa du gjort och vilka fina höga hus.
Fiket du var på såg så enormt fint ut, vilketn utsmyckning på fönstret jag säger bara wow.
Kram på dig/Ingela.

Terri sa...

Oh, what lovely photos Poppins! You took me back in time, as I have visited Rouen many years ago. Glad your trip was nice! You are such a prolific reader you really inspire me! I have not read Madame Bovary yet, but will add it to my list.

xo from Terri

Angel.Pearls sa...

Fina reseberättelser och skönt att drömma "sig bort" en stund..Cafe'et är verkligen underbart -vilket porslin! Fin helg // Eva

Lusthuset sa...

Tackar!! Så mysigt! Honfleur verkade så mysigt. Rouen trasslade vi oss bara förbi på motorvägen. Såg spiran på katedralen på lååååångt håll så det var inte mycket att hurra för....därför kul att se dina fina bilder. Man har ju sett Monet målningar av fasaden också.
Härligt fikabord. Där hade man gärna slagit sig ner och njutit. Ha en skön helg. Kram!!

MY WHITE COTTAGE sa...

Haha, du är för rolig du! Jodå, så klart kommer det smyga sig in en och annan röd tomte - i barnens rum! ;)

Ännu fler underbara bilder från er resa - härligt! Jättekul att se, själv har jag inte varit i Frankrike över huvudtaget, jo, förresten på flygplatsen... Men jag skulle gärna vilja åka dit!

Ha en fortsatt skön helg!
Kram Jenny

Viola sa...

JAG BARA NJUTER UTAV ATT VARA UT PÅ EN RESA OCH BLI GUIDAD MED VACKRA BILDER OCH DESSUTOM MED MASSOR AV INTRESSANT HISTORIA, GILLAR JU JAG SOM ÄR SO-LÄRARE, MERA TACK....KRAMIS

Lallis - liv och leverne sa...

Såå vackert!:)
Ha en fin helg.
Kram Lallis

Trollmor sa...

Helt underbara bilder och berättelser om er resa!
Det känns lite som om man haft turen att bli nedpackad i en stor resväska och fått slå följe på färden :-)
Vilka miljöer, och minnen för er!
Stor kram Trollmor

Tyra in Vaxholm sa...

Honfleur visst är det läckert en riktig liten pärla och så är det så fascinerande med ebb och flod där, jag tror det var 7 meters höjdskillnad om jag inte minns fel. Kul att återse Honfleur med dina fina bilder Poppin. / Tyra

Anonym sa...

hej jag gör ett skolprojekt och undrar om det är ok att jag lånar en av dina bilder? JAg säger självklart att jat tagit den härifrån! det är den med de långa smala husen i honfleur /Skolflickan