Välkommen - Welcome

Känn dig varmt välkommen hit. Om du vill får du gärna lämna en kommentar. Jag hoppas att du kommer att trivas här.
Om du vill använda någon av mina bilder, var vänlig kontakta mig.

You are very welcome to my blog. Feel free to leave a comment. I hope you will enjoy your visit.
If you want to use any of my photos, please contact me.

fredag 21 november 2008

Rejoice of the week

Kaffeprovning har jag aldrig varit på tidigare - men nu har jag! Jag hade funderat på hur det skulle gå till och hur mår magen efter så många koppar kaffe? Men det var inga problem. Vi drack ur smååååå tunna koppar så trots att vi testade åtta sorter protesterade inte magen. Och innan provningen började hade vi bottnat ordentligt med kassler och potatisgratäng...

Kaffeplantan tros komma ursprungligen från Etiopien och det var faktiskt ett etiopiskt kaffe som blev kvällens favorit. Tyvärr kommer jag inte ihåg namnet men det var från Kahl och hade en liten biton av blåbär (!). Bourbon Jungle, på bilden, var mörkrost som nästan hade en rökt smak.

Ett annat glädjeämne, trots besvär i trafiken, är att det snöar. Hur ofta snöar det i november i Skåne? Temperaturen faller så kanske vi kan njuta av det vita snötäcket i helgen. Höstmörkret känns direkt mindre mörkt.
(Fotot är från förra vintern då det snöade rejält en gång - precis innan påsk)

Ha en bra helg!
I have never been to a coffee tasting - well, now I have! I wondered how it would be and if my poor stomach could stand all the coffee? But it was no problems. We drank from tiiiiiiny thin cups so even though we tasted eight kinds, the stomach kept quiet. And before we started we had bribed it with a nice meal...

The coffee plant is believed to has its origin from Ethiopia and the winner of the evening was indeed a coffee from Ethiopia. Sadly I do not remember the name but it had a bit of blueberry (!) in the taste. Bourbon Jungle, on the photo, was a very dark coffee with a hint of smoke.

Today I am enjoying the snow, even though it creates difficulties for the traffic. But do you know how seldom it snows in November in this part of Sweden - in the south? The temperature is falling so maybe we can enjoy the white snow through out the week-end. The autumn darkness feels less dark.
(The photo is from last winter when it snowed once - a few days before Easter)

Have a nice week-end!

9 kommentarer:

ingela sa...

Kaffe på kvällen? Hoppas sömnen blir god. Härligt att träffa andra och göra något trevligt ihop.

Ha det!
Ingela

Bruno och Mig sa...

Hejsan Poppins!

Jag älskar dina inlägg. Jag lär mig alltid något nytt.
Roligt med kaffeprovning. Drack ni vatten mellan varje kopp för att återställa smaklökarna?

Här i Dalarna snöar det också. I natt när jag var upp och släppte ut en katt, var det -10 grader. Det är så vackert när det gnistrar i snön och knarrar lite under skorna. Dessutom tycker jag om alla dämpade "vinterljud". Hoppas att det får vara kallt ett tag nu, så att vi får ha det vita vackra kvar.

Kram
L

Lusthuset sa...

Spännande med kaffeprovning...det var en nyhet. Man kan nog ha provsmakninga av det mesta och det är ju spännande at just få provsmaka för att lära sig mer om olika smaker. Ja, så kom ju snön...rena julkortet blev det på en timme. Vi tog oss trots det till Sofiero och där var det verkligen julstämmning må jag säga. Ha en skön helg Poppins...Kramar!!

Lily of the valley sa...

Mmmm! Kaffeprovning! Det låter underbart!!!!
Vilken underbar känsla att vakna upp och titta ut på denna förtrollande värld av SNÖ......:D))))
Ha de skönt
Kram Lily

Hjärtat Mitt sa...

Jag har något till dig.

Kram Mari i Marieholm

Vera sa...

Det blir så härligt vitt när första snön kommer efter en mörk höst - frågan är bara hur länge man får njuta av den... ;)

Trolda sa...

Låter gott med kaffeprovning! Jag är själv en person som "MÅSTE" ha en kopp på morgonen för att "komma igång" På kvällen föredrar jag thé men kan även dricka en kopp kaffe, gärna då med MJÖLK i! Och så vackert med nysnö - härligt att det ljusnar i novembermörkret. Ha en skön söndag!

Trolda - kramar =D

Annalunda sa...

Låter spännande med kaffeprovning! Vilken alldeles fantastisk vinterbild - vacker och softad.

Kram Annie

Annika Christensen sa...

Spännande med kaffeprovning.
Det är väldigt spännande att titta in till dig för det händer alltid något kul. Jag gillar ett speciellt julkaffe jag brukar köpa med kanel och kardemumma smak.
Ha det gott och hoppas att magen klarade sig dagen efter också.
annika