Välkommen - Welcome

Känn dig varmt välkommen hit. Om du vill får du gärna lämna en kommentar. Jag hoppas att du kommer att trivas här.
Om du vill använda någon av mina bilder, var vänlig kontakta mig.

You are very welcome to my blog. Feel free to leave a comment. I hope you will enjoy your visit.
If you want to use any of my photos, please contact me.

tisdag 4 november 2008

Seven things about me

Jag har blivit utmanad av tre trevliga bloggerskor om att skriva sju saker om mig själv. Det är Zizzi, Solåkra och Min Eden som har utmanat mig.

I have been challenged by three nice blogs to tell seven things about myself. It is Zizzi, Solåkra and Min Eden who has challenged me.

1
Jag är morgonmänniska och tycker om börja jobba tidigt på morgonen.
I am an early bird and I like to start working early in the morning.

2
Jag är en latmask som hellre läser en god bok än städar eller hackar ogräs. Och jag tror inte att människan ska springa utan hon bör promenera i lugn takt...
I am lazy and I prefer a good book before cleaning or gardening. And I believe that man is not mean to be running, no I think man should walk calmly...

3
Jag borde ha blivit arkitekt. Jag älskar hus och redan som liten satt jag och ritade planlösningar på mina framtida hem. När jag är ute på stan ser jag på husen och detaljerna, och missar ibland att jag passerar en bekant eller en granne...
I think I should have been an architect. I love buildings and when I was a little girl I used to design my future homes. When I am walking along in town, I am looking at the buildings and their details, sometimes I do not notice that I am passing a friend or a neighbour...

4
I tonåren var jag vegetarian under flera år p g a övertygelsen att man inte borde äta djur. Även om jag äter kött idag, kan jag till och från tacka nej till kött och hellre äta potatis och grönsaker.
As a teenager I was a vegetarian for several years as a result of my belief that man should not eat meat. Even if I eat meat today, I still can say No, thank you to meat and just eat potatoes and vegetables.

5
Jag får erkänna att jag är en plate spotter, d v s jag kollar in bilnummer för att se alla från 001 till 999 - i rätt ordning. Efter 2,5 år har jag nått till 270 så det är ett tioårsprojekt har jag förstått.
I have to admit that I am a plate spotter, that means that I look for car numbers. In Sweden they go from 001 to 999 and I have to see them in the right sequence. After 2,5 years I have reached #270 so I have realized that this is a ten year project.

6
I tonåren kunde jag alla länders huvudstäder. Idag är det nog svårare att lära sig alla utantill då det tillkommit så många nya länder.
In my teens I knew the names of all the capitals of the world. Today that would be more difficult since there have been so many new countries added.

7
Som barn hade jag massvis av brevvänner över hela världen. En gång satte jag in en annons i en tidning på Barbados. Brevbäraren kom med säckar fyllda av svar, en del var seriösa, andra tiggarbrev och några friarbrev.
As a child I always had a lot of pen pals all around the world. Once I put an ad in a newspaper on Barbados. The postman delivered sacks of answers to my home, some serious, some letters of begging and some offers of marriage.

Nu utmanar jag sju andra bloggar till att berätta lite mer om sig själva:
Now I challenge seven blogs to tell us a bit about them selves:

17 kommentarer:

Lena Kristina sa...

Åh vad jag blir full i skratt av dina svar .

Jag hade nästan glömt bort hur jag satt tillsammans med mompisar eller själv och verkligen detaljritade på planlösningar. Till en början på hur jag ville ha det i mitt rum och då utelämnades inte en enda detalj vill jag lova. Senare har det varit på hus att bygga.

Jag kan oxå förlora mig i byggnader eller vad folk har i fönstren och missa folk på gatan som jag känner.

Två av mina barn gör som du när det gäller nummerplåtar på bilar. De är uppe i 029 o 008.....

-lillasyster har 029 och är mäkta stolt över det :D

Kram på dig

//L

Hjärtat Mitt sa...

Ja, det var roligt att få veta lite mer om dig :)
Jag antar utmaningen och återkommer med mina svar.

Kram Mari i Marieholm

Tulipa sa...

Hej!
Kul det där med brevvännerna!
Tänk så mycket tid man lade ner på dessa (brevvännerna), nu sitter man och bloggar istället!
Kram Tulipa

Zizzi sa...

Vad kul att läsa lite mer om dig! Jag hade en brevvän i tanzania när jag var liten, men han ville bara att vi skulle skicka en massa klistermärken till varandra!
Kram cissi

Marina sa...

Nu efteråt kommer jag på en massa bra saker jag kunde skrivit. NU känns mina svar hur tråkiga som helst.
Kul det där med plate spotter!

Lusthuset sa...

Kul att läsa lie om dig, kära Poppins. Jag ser att vi har flera gemensamma drag...det där med att titta på hus bl.a är helt min grej. Jag har också blivit utmanad, men inte blivit färdig att sätta ihop något...jag skall skärpa mig. Ha en bra dag...jag skall se om jag får ner de sista tulpanlökarna. Kram!

Anonym sa...

Gud vad alla ni bloggare är duktiga!

Moas sa...

Hehe.. tänk om du antagit frieriet då hade du bott på Barbados och odlat rosor där.. =).. Plate spotter har jag aldrig hört förut.. jag skulle glömma av var jag är.. såg jag 29 förra gången eller kanske 49.. ne jo det var nog 59.. osv.. ingen ordning alls. Då får jag börja tänka till eftersom du skickar utmaningen vidare till bl a mig.. hmm.. tål att fundera på.. Ha det gott..Kramiz/Monica

Moderncountry sa...

Hei Poppins!

Men så interessant det er alltid å lese om sine bloggevenner. Får en følese av å kjenne dem litt mer da. Og jeg har i grunnen alltid hatt rett med min antagelse om deg og din personlighet. Kultivert, smart, bereist og kunstnerisk.
Det er bare sånn jeg ser deg :)

Har vært inne og kikket på dine bilder fra turen i Frankrike flere ganger og tenkt, der burde jeg ha vært! Hvilken tur. Og hvilken fin korg du kom hjem med! De Franske kurvene har den rette sjarmen, og spesiellt de gamle som oser av nostalgi. Der er det jo vanlig sånn ute på landet. Jeg følger en serie på Food channel. Har du den? Den ser jeg mye på. Der får du følge den Britiske Chef`en John Burton Race og hans familie et år i Frankrike. Om hvordan livet kan utarte seg et år på landet, med sine vakre omgivelser, rike arkitektur og matkultur. Det får meg til å ville kjøpe et feriehus!
Ååå, som jeg elsker det Borgondiske.

Håper du har en fin høst/vinterstid. Jeg pysselr som alltid og venter på Julen :)

Ha det så godt Poppins!
Klemmer
Aina

Karin A sa...

Det är alltid lika roligt att läsa lite mer om dig - jag börjar naturligtvis fundera över hur jag själv är. Jag hade också massor av brevvänner, från olika håll och kanter. Kanske är det inte så konstigt att jag/vi gillar att hålla kontakt med människor från alla världens hörn via våra bloggar och flickr-sidor. Ha en skön onsdagskväll! Själv är jag trött ikväll...valvakade nästan hela natten. Kramar Karin

Lily of the valley sa...

Hej min vän! Vad kul att läsa om dig och fräscha upp minnet...Tänk så lika vi är, och ändå så olika :D
Tack för utmaningen, antar den om någon dag! Snart är det väl dax för vår ....tur ;-) Längtar...
Kram Lily

Bruno och Mig sa...

Hejsan!
Så roligt att få veta lite mer om dig! Brevvänner från Barbados! Så spännande. Tänk om du tackat ja till ett frieri. Då kanske din blogg hade handlat om paraplydrinkar, musik i baktakt och inredning i en basthydda! Haha!

Ha en bra kväll
Kramar
L

Ankan sa...

Det var kul läsning! En hel säck brev, hihi! Har kikat runt på din sida och tittat på dina vackra stilleben. Ser också att du har mycket fina bilder från eran resa, med vackra hus och mysiga Cafeer!
Kramar

Ankan sa...

Ps. glömde säga, STORT tack för utmärkelsen "you inspire me.." i ett av dina tidigare inlägg! Det värmde:)

Hanneles paradis sa...

JHag ritade också planlösningar på mina framtida hem, och små små dockor, som bodde där, undrar, om jag har nåt kvar. Ha en bra kväll, kram.

NinaH sa...

Kul läsa & få veta lite mer om dig!
Hus är fascinerande!

Solåkra sa...

Tack för svaren. Det var kul att lära känna dig lite bättre ;-)
Det där bilnummerletandet verkar skoj och tidskrävande och din beskrivning av arkitektdrömmarna kan jag känna igen mig i. önskar dig en bra kväll. kram