Välkommen - Welcome

Känn dig varmt välkommen hit. Om du vill får du gärna lämna en kommentar. Jag hoppas att du kommer att trivas här.
Om du vill använda någon av mina bilder, var vänlig kontakta mig.

You are very welcome to my blog. Feel free to leave a comment. I hope you will enjoy your visit.
If you want to use any of my photos, please contact me.

söndag 7 december 2008

Jag har gjort det lite juligt i mina små köksfönster ovanför diskbänken. Tillsammans med de två små julhusen står här nu två små arrangemang med mossa. I den gröna krukan är det bara mossa, frukter och kanelstänger.

Now it is Christmas in my small kitchen windows by the sink. Together with two red houses I put two small flower arrangements with moss. In the green pot it is nothing but moss, fruits and cinnamon.
Det är ju glöggtider och här har jag samlat mina glöggfavoriter just nu: Dufvenkrooks whiskyglögg, Blossa konjaksglögg och Dufvenkrooks original. Jag gillar glögg som inte är så söta och alla dessa har precis lagom sötma i smaken.

It is time for glogg (mulled wine) and here are my favourites right now: one with whisky and two with brandy. I like glogg that is not to sweet and all these have the right sweetness for me.
Jag har varit ute och shoppat lite i Landskrona. Jag läste häromdagen att handeln i Landskrona ökar mer än i någon annan stad i Sverige just nu. Innan har de stora städerna och köpcentra runt omkring dragit mycket av köpkraften från staden men nu verkar det vända. Flera roliga affärer har dykt upp och jag tänkte ge er några bra tips om det skulle vara så att ni har vägarna förbi:
  • Allt i Gläntan - handelsträdgård, presentartiklar, café och B&B. Ligger vid norra infarten intill ett grönområde med lekplats och djurpark.
  • Påulander Design - ett himmelrike för shabby chic-inredaren. Järnvägsgatan.
  • Gröna Bönor - trädgårdsbutik fylld med vackra saker. Järnvägsgatan.
  • Inspira - blommor och inredning. I Axeltofta vid södra infarten.
  • Anna & Heawen - lantlig affär i en gammal nerlagd mack utanför staden, mitt i byn Asmundtorp.
  • Presenthörnan - mysiga inredningssaker och blommor. Föreningsgatan.
  • Lilla Lustgården - outlet för Sia, halva priset på det mesta i affären. Jag köpte de vita ljuslyktorna där. Norra Långgatan.I have been shopping in the small town Landskrona. I read in the paper that trade is increasing more in this small town than in any one else in the country. Earlier nearby cities have drowned the purchasing power from the city but now it is changing. A lot of new stores have opened.

18 kommentarer:

Mamma C sa...

Så fina dina arrangemang var. Behövs ju inte alltid vara en blomma med. Jag är en glögg älskare och har nog testat de flesta. Många trevliga affärer som du ger tips om. Synd att man bor så långt ifrån.
Kram mamma C

ingela sa...

Glöggtider, smakade en chokladglögg som var riktigt god. Dessutom en kompis som gjort egen glögg på ett rioja vin med Grand marnier och Cognac, gudomligt gott, måste be om recept.

Fina bilder och arrangemang.
Ingela

Lily of the valley sa...

Inspira och Heawen är mina favoriter! Vilken tur att jag tipsade dig om dem så du inte missade dessa juveler! Heawen har funnits i drygt ett år. Det var min syster som tipsade mig eftersom hon vet att jag älskar just sånt som hon har och säljer i sin butik, fina detaljer! Inspira har nog funnits i 1 1/2 - 2 år drygt. Gläntan är också mysigt...De har ju ett fint café och handelsträdgård också.
Sias outlet har jag inte besökt än. En arbetskamrat berättade för mig att de öppnat i ny regi.
Påulander berättade hon också om så nu har jag en hel del att göra framöver...I Landskrona finns en hel del fina blomsterbutiker också som är värda några besök.
Kram Lily

Lusthuset sa...

Så fina advent och jul arrangemang du gjort...blir så inspirerad, vet knappt var jag skall börja. Har i alla fall gjort två degar till julkakor som ligger till sig i kylen över natten bl.a mandelmusslor. Hoppas att det blir bra nu till Luciafikat. Tack för listan på fina butiket i Landskrona. Gröna Bönor har jag besökt...jättehärlig butik, men jag skriver ut listan tills vi åker åt det hållet nästa gång. Ha en skön fortsatt advent. Kramar!!

NinaH sa...

Oj! Var ett tag sen jag var i Landskrona. Får se till besöka staden med det snaraste ser jag nu!;-)
Fina fönsterarrangemnag!

Vera sa...

vilket gulligt julhus (jag har ett likadant *blinkar*) och vilket fint litet arrangemang - du påminde mig just om vad jag ska göra idag - torkade apelsinskivor!

Viola sa...

Så mysigt du gjort i ditt fönster, och glöggsorter som väcker nyfikenhet, tack för alla butiksitips, dom är uppskrivna nu i lilla bóken, har en sådan som jag skriver upp spännande butiker uti, hoppas din helg varit skön och ha en bra vecka, denna morgon vaknar jag utan regn, är detta möjligt????Kram

Annika Christensen sa...

Landskrona det börjar närma sig Ängelholm. Kanske Hedentorp nästa eller??
Fina bilder som vanligt.
Kul och se det lilla röda huset jag köpte 3 sådana förra året när det sålde ut allt för halva priset.
Jag gillar inte gögg så mycket men polly med glöggsmak var ok.
Äpple glögg från Kullmust gillar jag också.
Ha det gott
Annika

Merja sa...

Du har lyckats igen. Fint!
Behöver få lite julmysigt här hemma ocså. Det får bli en sväng ut i skogen och plocka lite mossa och kottar idag när det är barmark.
Och glögg måste handlas hem och..och...och..
Ha det bra!

Guldkant På Livet sa...

Sånt vackert sken de fina ljuslyktorna gav och tack för fina shoppingtips i Landskrona! Inte för att jag har planer på att komma dit just nu men det är ju så bra med bloggar, det finns kvar, den dagen man ska dit ska jag minnas att Poppins både har Landskronatips och Londontips! Du gör alltid såna vackra små arrangemnag med blommor, frukt och annat! Mari.

Trolda sa...

Blossas konjaksglögg är även här en Favorit =D Och så fint du gjort i dina fönster =D Jag gynnar också hellre "småaffärerna" inom stadskärnan och trivs allra bäst att handla där. Jag tror och hoppas att de gigantiska köpcentren är på väg ut ur folks sätt att handla och leva... noterade vid besöket i Landskrona att de har många fina små affärer och ett trivsamt centrum.

Trolda - önskar en fin vecka!

Gigi sa...

Your Christmas decorations are so lovely and I love your advent candles -- what a great idea!

Georganna

solåkra sa...

Så fint med mossa och pomerans/apelsin ihop. Du är duktig du.

Det dröjer nog ett tag tills jag kommer förbi landskrona, annat var det när färjan gick till Tuborg havn (min mormor bodde i danmark i närheten).

Ska spara dina tips...

gulle hexan sa...

hej.. jag är ny ibloggvärld en,,
hamnade har på din sida..
vadfint i fönstret
jösses vad mysigt och fina bilder.. julboken är jätte gullig.
tack för besök
/ mia

Ms. Wis./Each Little World sa...

You have such a beautiful blog. I am refreshed and inspired every time I stop by. Your two containers with the moss and dried fruit slices are a wonderful idea. And I think your Christmas book is great success. I am guessing it took you quite a lot of effort and you are not showing us any of the pages where you were learning how to do it! Cold and snowing here so visiting you got me all warm and cosy.

Fröken Lavendel sa...

Tack för din kommentar i min blogg! Hoppas både bloggen och kakan smakar bra! :)

Karin A sa...

Så många härliga blomsterarrangemang du har gjort! Härligt! Läckert med fruktarrangemanget och glögg är ju alltid lika gott. :)

Får återkomma till det här inlägget när jag ska åt Landskrona-hållet. Ha en fin fortsättning på veckan!

Kramar Karin

Hanneles jul sa...

Älskar den här årstiden.