Välkommen - Welcome

Känn dig varmt välkommen hit. Om du vill får du gärna lämna en kommentar. Jag hoppas att du kommer att trivas här.
Om du vill använda någon av mina bilder, var vänlig kontakta mig.

You are very welcome to my blog. Feel free to leave a comment. I hope you will enjoy your visit.
If you want to use any of my photos, please contact me.

torsdag 4 december 2008

My Christmas book

För några veckor sedan blev jag inspirerad av flera bloggares egna julböcker och bestämde mig glatt för att göra en själv. Nu är den äntligen klar och jag kan säga att jag lärt mig en hel del under tiden. :)
1. Om du är nybörjare så kanske du ska försöka göra ett litet mindre projekt. Alltså, inte fullt så många sidor...
2. Se till att du har ordentligt med material. Det blev lite desperat letande både hemma och i butiker för att få ihop det...
3. Tro inte att du kan allt direkt och försöka hålla ner förväntningarna. Ens första alster kan inte jämföras med proffsens...
Some weeks ago I got inspired by several bloggers who had made their own Christmas Books. I decided to make my own and now it is finished. I must say I learned quite a lot during the process. :)
1. If you are a beginner maybe you should try to make a smaller project. That means, not so many pages...
2. Be sure to have a lot of materials from the beginning. It has been some desperate search for material both at home and in stores...

3. Do not think that you know how to do it and try to keep your expectations low. Your first product can not be compared with what the pros do...
Jag vet ju inte ens om det jag har gjort kan kallas för bookscrapping. Själv skulle jag nog säga att jag gjort ett kollage med mina egna foton. I min lilla bok har jag försökt samla det som gör julen speciell för vår familj. Nu visar jag bara ett urval men här finns skinka, gran, sill, sötsaker, mumma, kakor och ljus.
I do not even know if it is bookscrapping I have been doing. I think I would call it for a collage with my own photos. In my book I have tried to collect the special things that make our family Christmas. I only show some of all the pages but here is food, beverage, Christmas tree, sweets, cookies and candles.
I mitten av boken finns Nu tändas tusen juleljus och ett litet "paket" att öppna. Här inne finns julens innersta betydelse (så vi ska påminnas om att vi inte firar julen för matens eller julklapparnas skull) - julevangeliet. Min mamma läser upp det varje jul
In the middle of the book is a Christmas carol and a small "parcel" to open. Inside is the true meaning of Christmas (so we wont forget that we do not celebrate Christmas for the food or the presents) - the story of Christ's birth. My mother reads it for us every Christmas.

24 kommentarer:

Marina sa...

Jättefint! Det är verkligen inte lätt att få till det med alla detaljerna. Men visst är det kul!?

rosenskära sa...

Jösses vilket jobb du har lagt ner! Det hade jag aldrig klarat!

Men fint blev det så du måste vara helnöjd. Jag har stöpplat julevangeliet med schablon på en tavla. Kika in så får du se!

Lena

Lusthuset sa...

Såååå fin den blev.....vad du är proffsig. Så roligt att ha en sådan bok, och att göra den också förstår jag. Skulle gärna vilja, men jag har börjat bli otålig "på gamla" dar. Allt skall bli färdigt meddetsamma....och det är inte det att jag inte har tid egentligen för det har jag nog. Det skulle vara roligt...får tänka på det...men under tiden jag tänker så får jag njuta av din, kära Poppins. Ha en skön fredag. Jag hoppas att det inte regnar i morgon då vi hade tänkt gå på Fredriksdal...men vi får väl se! Kramar!!

S o F sa...

Hjälp vilket jobb och vilket hantverk! Helt fantastiskt!

Jag som har mina tummar lite lätt felplacerade mitt i händerna, är väldigt imponerad. Bra jobbat!

Ha det gott!

NinaH sa...

Men så fin julbok du gjort!! Och så mycket roligt & fint- och finstämt!- du fyllt den med!!! Vackraste "nybörjar-projekt" jag sett!;-)

Zizzi sa...

Vilken mysig bok det blev! Själv funderar jag på att göra en julinspirations-bok. Med bilder och inspiration för nästa jul.
Kram cissi

Anonym sa...

Detta är helt förtjusande gjort!
Tant Maud

Karin A sa...

Hej min vän! Så underbart fin din bok blev och visst måste det där vara scrap-booking. Jag håller med dig om att det var riktigt svårt att få till detaljerna men att plocka in från både här och där gör ju det hela så mycket mer personligt. Så vackert med dina egna bilder!

Ljuvliga bilder från ditt adventspyntade hem. Så vacker adventljusstaken var både den enkla och din mer dekorerade. Inte konstigt att bilden kom med i Explore. Apropå det så undrar jag om du vet hur man ser att ens bild är en "Explore-bild"?

Nu ska jag läsa vidare innan det vankas middag och ett glas gott rött. I helgen kan jag förhoppningsvis köpa en ny dator så jag är nog snart tillbaka.

Kramar Karin

Annalunda sa...

Åh Poppins min vän!

För det första tack tack tack för din goa hälsning hos mig. Den gjorde mig så glad!!! För det andra - vilken alldeles ljuvligt fin bok... jag får rent av fjärilar i magen och det killar i min kreativa tarm... oj vad du kan Poppins... och med dina underbara foton också!

Ha en ljuvlig andra advent!

Stor kram Annie

ToVe sa...

Jag gjorde det lätt för mig och köpte en liten julbok :) *s*

Britt sa...

Vilken fin jul bok din är den första jag ser och tycker du har lyckats väldigt bra.//Britt

Hjärtat Mitt sa...

Den bliv ju hur fin som helst. Det ser verkligen lite halvpilligt ut. Jag har oxå sett andra som gjort liknande och tycker att din är i samma klass som deras, absolut.
Jag måste få säga att jag tycker att båda dina adventsljusarrangemang är snygga. Det beror väl lite på i vilket sammanhang man ska ha dem.
Ha en skön helg.

Kram Mari i Marieholm

Lilla Eken sa...

Oj vad du jobbat! Det ser jättefint ut! Synd att man inte kan få sitta och hålla den i handen och bläddra, sida för sida. Jag skulle känna mig väldigt nöjd med resultatet om det var jag som gjort den. Och om det är första gången du gör något liknande måste du vara en naturbegåvning.
Helgkram från I.

Terri sa...

Beautiful handiwork Poppins - I am impressed! It is so special to create your own beautiful thing. xo T.

Annika Christensen sa...

Den verkar vara helt underbar!!
Tänk att ha den kvar och låta den gå i arv till barn barnbarn osv
Det skulle vara det mest värdefulla man skulle kunna ärva.
Jag fick inte min pappas sillrecept när han dog och det är så tråkigt för han var en känd fiskhandlare här i trakten med farsfars gamla sill recept.

Det finns vissa saker som är mer värdefullt än pengar så var nu riktigt rädd om denna fantastiska bok du gjort.

Många kramar
Annika

Carina i Sjuntorp sa...

verkligen jättefint!

Lydia sa...

Så fin julbok och blogg du har.
Kram
Lydias Gröna Fingrar

Fröken Lavendel sa...

Vilken jättefin julbok du har gjort! Jag blir alldeles varm i kroppen av alla bilderna, de påminner mig barndomsjular med snöiga landskap, många paket och en vackert klädd gran! Du har verkligen matchat detaljerna och lyckats raktigenom hela boken! Roligt att se och tack för inspirationen!

Trolda sa...

Men så fint! Blir riktigt pysselsugen när jag ser ditt fantastiska alster! Tror nog det är lite för "pilligt" för min smak att greja med, antar att det krävs en rejäl dos TÅLAMOD för att få till det så bra...Kanske inte min starkaste sida...Hmmm ;-) Gillar att julevangeliet fått en central plats!

Trolda - kramar =D

solåkra sa...

Jag är impad: För att vara nybörjare på scrapbooking verkar du vara en talang.

Moas sa...

Jättefin Poppins.. blev så glad av din lilla bok och det är definitivt scrapping.. och så fint pyntat. Min bok står på första parkett i köket så alla ser den.. de där böckerna blir så personliga och ett julpynt i sig.. Vackert och lugnt juligt du gjort i ditt bibliotek. Här snurrar världen på lite för fort just nu så jag hinner inte riktigt det som brukas denna tiden.. men snart är jag ledig och kan ta det lite med ro.. det blir jul trots att man inte hinner allt intalar jag mig för jag vet ju att det är sant.. =). Massa adventskramar till dig/Monica

Hwita Villan sa...

Hej Poppins! Wow vad bra den blev! Och vilken jättekul idé! Har i flera år tänkt mig något liknande, eller iallafall att samla det på ett ställe. Nu blev jag inspirerad! Tack!

Kram M

Italian Girl in Georgia ~ Suzanne MacCrone sa...

What a beautiful book. It just takes your breath away. Lovely.

xoxo

Suzanne

gulle hexan sa...

oj..:)vilken söt o gullig julbok. .
jätte fin.. härlig blogg du har..
sköna bilder..
tack:)