Välkommen - Welcome

Känn dig varmt välkommen hit. Om du vill får du gärna lämna en kommentar. Jag hoppas att du kommer att trivas här.
Om du vill använda någon av mina bilder, var vänlig kontakta mig.

You are very welcome to my blog. Feel free to leave a comment. I hope you will enjoy your visit.
If you want to use any of my photos, please contact me.

fredag 12 december 2008

Rejoice of the week

The traditional Christmas tree

Veckans glädjeämne måste bli berättelsen om min julgran - som har gått från att vara till glädje till katastrof och sedan till glädje igen.

När det gäller julpynt och adventsljus ligger hela ansvaret på frun i huset. Men när vi kommer till julgranen blir plötsligt mannen engagerad. Det finns regler om när, var och hur denna gran ska ställas upp i hemmet. Det går inte att byta plats - den ska stå i hörnan under trappan - och det måste vara samma julgranspynt som vanligt.

The rejoice of the week has to be the story about my Christmas tree - which has gone from happiness to catastrophe and then back to happiness again.

When we talk about Christmas decorations the responsibility lays on the lady of the house. But when we come to the Christmas tree, the husband suddenly gets engaged. There are rules about when, where and how the tree should be placed in our home. It can not change place - it has to stand in the corner under the stairs - and it has to be the same decoration year after year.

Under året har jag samlat på mig en hel del vackra julgransdekorationer i silver för att kunna dekorera en sådan vacker gran som jag sett på ”shabby-chic”-bloggarna. Men det går ju inte att ändra utseende på vår gran, har jag ju förstått. I stället bestämde jag mig för att ha en liten gran i köket, en gran som skulle vara ”min” gran och som jag kan klä hur jag vill. Därför blev jag så glad när jag kom över en liten gran i kruka för 69 kronor. Den ska väl egentligen stå utomhus men jag hoppas den vill överleva hos mig några veckor.

När vi var i London i januari, köpte jag fyra vackra kulor i silver på rea på Liberty’s. Jag hade ett himla besvär med att få hem dem hela eftersom jag bara fick dem inslagna i silkespapper, ingen kartong. De klarade dock resan hem och har legat undangömda hela året i väntan på att få pryda min gran.

During this year I have amassed lovely silver Christmas tree decoration in hope to have a beautiful tree like those I have seen on the “Shabby Chic”-blogs. But I understand that we can not change the look. Instead I planned I could have a small tree in our kitchen, a tree that would be “mine” and which I could decorate how I want. I got very happy when I found a small tree in a pot. I believe it should be standing outside but I hope it will survive a few weeks in my kitchen.

When we were in London last January I bought 4 beautiful silver decorations on sale on Liberty´s. It was really difficult the transport them on the plane home since they were only wrapped in paper, no boxes. But I managed to get them home safe and they have been laying hidden, waiting to be used at Christmas.
I tisdags plockade jag fram alla mina silversaker för att dekorera granen. ”Jag börjar med Liberty-kulorna”, tänkte jag men det som händer är att den första kulan faller i golvet och går i tusen bitar. Det visade sig att det vackra lila sidenbandet som det står Liberty på inte var tillräckligt hårt knutna i rosetten. Jag får knyta om de tre återstående kulorna innan jag vågar hänga upp dem.

Nåja, granen blir klädd utan fler katastrofer - trodde jag. För när jag sedan tittar på resultatet blir jag förfärad. Jag har hängt på så mycket att den ser helt överbelastad ut - inte vacker alls, utan otroligt ful!

Last Tuesday I took out all my new decorations to start decorate the tiny tree. “I’ll start with the Liberty decorations”, I said but the first one fell down on the floor and cracked. The lovely purple satin ribbon with Liberty printed on was tied to loosely. I had to tie the rest a bit harderbefore I dared to hang them in the tree.

Well, the tree is decorated without more catastrophes - that was what I believed. When I took a look at the result I got terrified. I had filled the tree with so much stuff that it looked terrible - not beautiful at all, just ugly!

Nästa dag gör jag en ”make-over”, tar bort alla kulorna och låter bara hjärtan i vit filt och zink hänga kvar. Och helt plötsligt blir jag nöjd med min gran. Silverkulorna lägger jag undan, i stället njuter jag av min lilla söta ”shabby-chic”-gran. Nu håller jag tummarna för att granen överlever julen.

P.S. Jag måste klargöra att jag tycker mycket om vår vanliga gran. Det är inte bara mannen som är jultraditionalist, det är jag med. :)

Next day I started the “make-over”, got rid of all the silver decorations and just left the white and zink hearts. And suddenly I was happy about my Christmas tree again. The silver decorations are stored, instead I enjoy my sweet “Shabby Chic”-tree. Now I have to keep my fingers crossed for the tree to survive Christmas.

P.S. I have to explain that I do love our accustomed Christmas tree. It is not just the husband that is bound by Christmas tradition, I am too. :)

15 kommentarer:

Lusthuset sa...

Ja, hu ja vilka turer det oftast blir när man kommer till den årliga julgranen. Jag vill ha en ganska liten och sparsamt dekorerad oftast i bara en färg medan Maken vil ha en stor gran och färgglatt pyntad. Ja, vad gör man?? Nu är han en snäll man som finner sig i mina idéer även om han då och då knorrar om något gammalt pynt som jag för länge sedan "glömt bort var jag lagt det". Vi har i alla fall köpt en gran som var lagom stor både för honom och mig. Klär den gör ju jag på Lillejulafton och sedan får han ju njuta av resultatet. Jag håller på att förbereda årets insats nämligen Luciakaffet i morgon...men det får jag berätta om senare. Ha en skön kväll. Kram kära Poppins.

Terri sa...

Christmas trees are such complicated things. We want them to look a particular beautiful way, but we also want to put pretty ornaments that we collect over the years, and these things don't always "go together". It is hard to have both. I have two trees and neither is perfect. The big tree is meaningful (collected ornaments, etc) and the small tree is supposed to be beautiful but I ended up decorating with what I had on hand! I would like to get pretty new things for it, eventually.

Nice post - i'm sure your house looks beautiful! Wish I could visit! xo Terri
;)

NinaH sa...

Alltså... nu är jag ju åt det viktorianska hållet... liksom... Hm... Och då kan en gran aldrg bli för överdådig!;-) Jag är väl alltså inte den rätte alltså att uttala mig?!;-)
Men din gran blev så fin!
Synd att kulan som klarat så lång färd & tid till slut förlorades... och de tre andra fick gå tillbaka till vila... Kanske annan användning för dem?.... För de är också så vackra!

Karin A sa...

Tänk att det ofta inte alls blir som man har tänkt sig. Det var både upp och ner där men slutresultatet är ju fantastiskt och säkert får du användning av kulorna på något annat vis!? :) Vi har ju vår årliga jultradition att träffas med goda vänner och hugga julgran tillsammans. Imorgon är det dags! Dekorationerna är i stort sett de samma från år till år men varje år försvinner någon och någon kommer till...

Underbara bilder! Det är svårt att fota nu men du har verkligen lyckats bra. Trevlig Luciahelg till dig! Kramar Karin

Annalunda sa...

Goaste Poppins!
Tänk så det kan bli.... vad ska du göra med de ovärdeliga kulorna....som du transporterat så långt? Undarbar liten gran dock ... du får till det såååå mysigt!

Ha en skön 3:e advent - kram Annie

Karin sa...

Godkväll min vän!

Julgranen är nog det som kan orsaka mest gräl i stugorna tror jag *ler*. Min man hittade en klen liten ruska för två år sen. Den var både tunn och kort. Vi har väldigt lågt i tak hos oss och jag var nästan högre än denna gran! Han var så nöjd så över den, och jag höll god min! Förra året så fick han åka och köpa en regäl gran i god tid!

I år ska vi fara med goda vänner och hugga granar och grilla vid deras marker. Det ska bli kul att se hur det blir i år!

Fin är din lilla gran med sitt pynt i alla fall. Jag hoppas verkligen den står sig.

Ha en riktigt mysig Lucia och adventshelg!

Varmaste kramarna

Karin

Zizzi sa...

Jag vill gärna ta fram granen till den första advent, men maken tycker att den ska fram dagen före julafton. Nu har vi kompromissat till den fjärde advent. Men jag har också en minijulgran i hallen, som jag tog fram med övrigt julpynt och hängde julprydnader i. Silverkulor är fint att hänga i olika längder i ett fönster, eller framför en spegel. För jag tycker det är synd om du inte ska använda de fina julkulorna.
Kram cissi

Lotta sa...

Julgransbestyr - ett trevligt ämne och så roligt att läsa om tankar, funderingar och om hur det sedan blev =) Din gran är så fin med de små hjärtanen (stavning?).
Vi har en lagom stor/liten gran i vardagsrummet och den klär döttrarna varje år - och det är samma klädsel år efter år =) Jag har två små minigranar på balkongen, tog ju med oss de hem från svampskogen i höstas och en av dem tänkte jag ha inomhus - men nu undrar jag om den kommer att trivas i värmen, för att sedan flytta ut igen. Kanske skall jag pynta den och låta den stå på balkongen? Angenämt problem. Ha en trevlig Luciadag och helg. 8`)

Merja sa...

Här får jag göra som jag själv vill, sambon bryr sig inte och inte barnen heller .Dom vill inte ens klä den längre...men det kan ju ändra sig. Annars var det lite mysigt när barnen var med och hjälpte till.
Hjärtanen ser jätte söta ut. Ett tips...skaffa dig en liten gran till;)

hwita villan sa...

Den ser jättefin ut Poppins! Hihi, men det är lite roligt hur man skapar sig en bild i huvudet som sedan inte alls stämmer överens med resultatet... känner igen det där :).

Kram M

Tyra in Vaxholm sa...

Så fint du har gjort! Fantastiska julgrandekor från Tiffanys, det är alltid roligt med lite nytt i granen.
Trevlig och vackert inlägg, snyggt jobbat!

mvh Tyra

Trolda sa...

Hahaha...=D Känner IGEN "problemet" ;-) "I år skall jag ha VITA kulor och SILVER i granen..." -"Men det skall väl vara RÖTT till jul...!!!????" (med en sprucken röst...) !??? Man tror liksom inte sina öron...! Helt plötsligt lägger sig mannen i...och just precis då känner man ju sig både GLAD över intresset OCH ytterst frustrerad (lägg dig INTE i...;-)) OCH faller till föga för att när nu han NÅGON gång lägger sig i det pyntiga så FÅR han väl som han vill då...;-) det kallas väl kanske också för Kärlek =D Din idé om en chabby-gran i köket är inte dum! =D Pynta på ni kära där nere i syd =D

Trolda - Lucia-kram =D

EVA AGNES sa...

Den granen med bara hjärtan blev ju underbar. Synd på silverkulorna tycker jag. De var också snygga.
Kan du inte lägga fram dem på ett fat med lite grankvistar runt???
Kramar Eva Eva Agnes

Solåkra sa...

Det känns otroligt skönt att höra att det inte bara är jag som är julgalen. Jag har också gjort "make over" på granen vid några tillfällen.

Din gran ser fin ut nu på bilderna i allafall

Moas sa...

Så underbart vackra dina fina libertykulor är.. dem kan man använda som dekoration lite varstans och jag antar att de är lika vackra överallt.. Din lilla gran blev jättefin.. och jag förstår att det blev lite överdådigt med de kulorna. har också en liten en som jag köpte i går.. tillsammanse med den stora. Vår lilla ska stå i uterummet med levande ljus och bara vitt.. lite sparsamt som i din. Min variant på shabby chic som jag började med förra året. Var runt på små antikaffärer innan förra julen och hittade såna där fina små hållare för ljus vackert dekorerade bara de, inte alls som nytillverkade som jag faktiskt sett i år i en affär. Ha en skön helg.. för det är det snart igen och 4:e advent.. Här är det mer fullt upp än vanligt och bloggen ligger lite nere.. några dagar till *ler*.. Jul blir det ändå, bara jag får till lite mat och in med mina granar så blir allt så bra så.. =).