Välkommen - Welcome

Känn dig varmt välkommen hit. Om du vill får du gärna lämna en kommentar. Jag hoppas att du kommer att trivas här.
Om du vill använda någon av mina bilder, var vänlig kontakta mig.

You are very welcome to my blog. Feel free to leave a comment. I hope you will enjoy your visit.
If you want to use any of my photos, please contact me.

fredag 9 januari 2009

Rejoice of the week

From our trip to Normandy: The Jumiège Abbey

Jag har inte postat något inlägg om veckans glädjeämne på ett tag eftersom julen och nyårshelgen är liksom ett enda långt glädjeämne. Men nu är det vardag igen och dags att skriva om livet små stunder av glädje.

Det här kommer att bli en lång historia, men ge inte upp. Allt kommer att förklaras i slutet... :)

I have not posted any about rejoices lately since I think Christmas and New Year is one long rejoice. But now it is back to the rutines again and time to write about joy in life.

This will be a long story, but, please, do not give up. Everything will be revealed in the end... :)
I somras läste jag boken Kylie Fritzpatrick Gobelängen och blev fascinerad av historien om Bayeuxtapeten. Därefter läste jag faktaboken av Mogens Rud som handlar inte bara om broderiet utan även om hur norra Europa såg ut vid den tiden och om människorna som hade makten.

På vår resa till Normandie i höstas blev besöket i Bayeux en av höjdpunkterna. Både den söta staden och gobelängen var häftigt att uppleva.

Last summer I read the book Tapestry by Kylie Fritzpatrick and got fascinated by the story about the Queen Matilda's tapestry (also called the Bayeux tapestry). After that I read a book by Mogens Rud which is about the tapestry and how North Europe looked like at the time and the people who ruled it.

On our trip to Normandy this autumn, the visit to Bayeux was one of the highlights. Both the sweet town and the tapestry was cool experiences.
Vi har länge tänkt köpa en ny TV eftersom vår gamla är snart tretton år! Så vi gav oss ut på mellandagsrean och trängdes lite framför teknikens under. Men de modeller som vi kunde tänka oss köpa (och som är bra enligt test i Råd & Rön, icke-teknikerns bästa vän) fanns inte med på rea. Och att lägga mycket pengar på en TV, det är inget som vi vill göra. Istället åkte vi hem och bestämde oss för att resa till England i vår!

Så detta är veckans glädjeämne: Vi kommer att besöka flera platser i södra England och för att knyta samman mitt intresse för Bayeuxtapeten kommer vi åka till en stad som är med i boken, till Canterbury. Jag kommer också att få se den vackra katedralen i Salisbury och flera andra historiska platser. Dessutom kommer jag att få vandra i Vita Sackville-Wests trädgård i Sissinghurst Castle. - Måtte det bli vår snart, jag kan knappt bärga mig!
We have for a while been thinking of buying a new telly since the one we got is thirtheen years old! So we went out on the big sale to look at the wonders of the modern world. But the tellies we were interested in were not on sale and we did not want to spend a fortune on something that not really interests us. Instead we went home again and decided to make a trip to England this spring!

So this is the rejoice of the week: We will visit a lot of places in the south of England and to tie it together with my interests in the Bayeux tapestry, we will visit a town that was in the book, Canterbury. I am also going to experience the beautiful cathedral in Salisbury and several other historical places. And I will be able to walk in the lovely garden of Vita Sackville-West at Sissinghurst Castle. - I hope spring will be here soon, I can not wait!

17 kommentarer:

solåkra sa...

Men men men så kul att få se allt det där. Blir mega-avis. Boken verkar helt fantastisk och helt i min smak. längtar efter att få se bilderna

Viola sa...

Men så himla spännande, vet att den fascinerade mig när jag läste historia i inom mina so-ämnen som lärare, vilken resa, jag tror jag hänger med, är det OK.... ha en bra helg, kramis

Lily of the valley sa...

Hej min vän!
Resor och upplevelser är viktigare än en tv!!:D Bra val!
Ha en skön helg
Kram Lily

Merja sa...

Vilket bra val ni kom fram till! Skulle gärna göra en liknande resa:)

Karin A sa...

En resa låter som ett underbar alternativ till en resa! :) Jag skulle verkligen vilja se mer av England (har tyvärr bara varit i London!).Gobelängen har jag fortfarande inte läst men det får nog bli ändring på det. :) Ha en riktigt härlig helg! Kramar Karin

hwita villan sa...

Men vad roligt! Och mycket bättre än en ny tv ;). Ja jag kommer ju som sagt nyligen från England och tycker det blev en toppenresa, och det blir det nog för er också.

Ha en skön helg!

Stora kramar M

Lusthuset sa...

Grattis lilla goa Poppins!! Så underbar roligt för er...jag blir riktigt avis..!! Bayeuxtapeten har jag ju också sett och den gulliga staden också och jag håller med dig att det är otroligt. Jag har aldrig blivit så förvånad....att den var så smal..jag hade fått för mig att det verkligen var en tapet dvs stor. Man gick där gång ner och gång upp...sååå lång den var. Jättespännande!! Kyrkan var vacker också tyckte jag och dessutom hade vi förmånen att träffa på tre engelska gentlemen som hade varit med vid Invasionen av Normandie och som åkte tillbaka för att hälsa på sina kompisar på krigskyrkogården. De var så jättegulliga, men så ledsen man blev när man såg sig runt och såg att där låg rad efter rad men bara unga pojkar som väl knappt visste vad det gjorde där egentligen. Ja man ryser lite vid tanken...men "gubbarna" var söta och vänliga. Hoppas att det blir lika intressat att besöka andra sidan av kanalen och det blir det så klart....mycker bättre än en dyr TV i varje fall om den gamla fungerar....en vacker dag säljer de ut er favorit-TV till kanonpris och då får ni både den och Englandsresan...det blir väl bra. Ha det bra och tack för omtanken om "stackars" snörvliga mig...men det blir väl bättre så sakteliga. Kramar!!

Annika Christensen sa...

Vilket klokt beslut.
Det kan ju bli glädje för oss också misstänker jag.
För det kommer nog att bli många fina bilder.
Var inne på din andra blogg och jag önskar dig verkligen lycka till. Den var jättefin.
Ha det gott
Annika

Kattfot sa...

Vad mycket trevligt och spännande du har att se framemot. Tyckte ni gjorde ett bra val där!

Kramar Catrin

mormor Hannele sa...

Det är verkligen en upplevelse att ha läst nånting och sedan få förmånen att se det i verkliga livet, det förhöjer upplevelsen. Kram.

Terri sa...

Hi Poppins! Oh, your Bayeaux trip and photos are lovely. It sounds like a fascinating story. I will have to read that book you mention. Like you, I love to read, but I think you get a lot more reading done than me!

I think your trip to England sounds wonderful - can I come in your suitcase? That part of England sounds so historical and lovely and romantic. And who needs a big tv anyway? Mine is old and ugly also.

xoo Terri

Moas sa...

Så spännande Poppins.. helt underbart kul det är nog en drömresa för många och att få se och lära mer om tapetens historia.. Läste om denna tapet och förundrades över den när jag läste min textillärarutbildning.. så jag blir riktigt avis på dina besök att få se den i verkligheten och andra historiska platser.. Men det är klart.. det är ju bara att börja åka..eller hur?.. *fniss*.. Ha en skön söndag.. Kram Monica

Britt sa...

Otroligt roligt och bättre än en ny tv. skall bli kul att höra från resan senare. Ha det bra //Britt

Ingela sa...

Resor är väl häftiga, lyckliga du. Tv:n håller säkert några år till samtidigt som du får en massa roliga minnen och vi får ta del av det på din fina blogg.

Vita Sackville-Wests trädgård är ett drömresemål för mig, du måste berätta hur du upplevde den och vad du tyckte.

/Ingela

NinaH sa...

Underbart Poppin! Helt klart bättre än TV!;-)
Jag läste Gobelängen efter att du rekommenderade den. Blev lika fascinerad. Blev också inspirerad att besöka alla platser som där nämns både i Frankrike och England.
Kan bara önska er lycka till med både planering (halva nöjet... inte sant!;-)...) och resan!

Trolda sa...

Så UNDERBART att börja det nya året med att boka in en RESA!!! =D Och självklart kommer ni att få tusenfalt mer glädje av denna än en teve...Och "dumburken" går säkert i ett antal år till dessutom...;-) Och ett sånt spännande och inspirerande RESMÅL! Ååååh, så KUL för er, jag glädjer mig med er =D

Trolda - kramar =D

Gigi sa...

Wonderful pictures -- as always.
We went to Bayeaux to see the tapestry 2 years ago when we were in Normandy -- fascinating. I had first heard of it in a French class I took in college which was all about Normandy -- the entire semester -- loved it.
Your trip to England sounds delightful -- have a fabulous time!