Välkommen - Welcome

Känn dig varmt välkommen hit. Om du vill får du gärna lämna en kommentar. Jag hoppas att du kommer att trivas här.
Om du vill använda någon av mina bilder, var vänlig kontakta mig.

You are very welcome to my blog. Feel free to leave a comment. I hope you will enjoy your visit.
If you want to use any of my photos, please contact me.

lördag 31 januari 2009

Rejoice of the week

Veckans höjdpunkt blev dagens besök i Köpenhamn. Först tog vi en runda på Ströget och tittade lite i affärer. Rean var inne på slutspurten och kunde locka med upp till 70% rabatt för den som var intresserad. Trots kylan (+1º) var det full kommers vid blomsterstånden. De hade t o m pioner till salu. Annars var våren långt borta även om jag såg att penséerna redan planterats i rabatterna kring rådhuset.

The highlight of the week was a visit today to Copenhagen. We started with a trip around the shopping streets. The sale was still on and if you were interested you could get 70% reduction off the price. In spite of the cold weather (+1º Celcius) there were lot of flowers sold in the street. I even saw peonies for sale. But spring seemed to be far away though pansies already were blooming in the borders around the Town Hall.

Efter några timmar fortsatte vi till vårt egentliga mål: Ordrupgaard konstmuseum. Denna pärla ligger i norra Köpenhamn, precis intill Dyrehavsbakken och galoppbanan Klampenborg. Från början bodde här Wilhelm och Henny Hansen som var samlare av dåtidens moderna konst. Deras hem blev sedan museum för dansk och fransk 1800-tals konst.

After a few hours we went on to Ordrupgaard Art Gallery. This gem is situated in the north of Copenhagen. In the beginning Wilhelm and Henny Hansen lived here, they were collectors of modern art in their days. Their home were later to be a gallery for 19th-century Danish and French art.
För några år sedan fick det gamla huset en modern tillbyggnad, ritad av den irakiska arkitekten Zaha Hadid. Byggnaden av glas och svart betong smälter bra in i parken och blir en naturlig del av det gamla huset.

A few years ago the old building got a modern addition, designed by the Iraqi architect Zaha Hadid. The new building in glass and black concrete melts very well with the green surroundings and seems to be a natural part of the old house.
På Ordrupgaard pågick en fantastisk utställning om Gustave Caillebotte, en av de mindre kända impressionisterna. Han levde mellan 1848 och 1894 och tillhörde en förmögen släkt i Paris. Han hyste en stor kärlek för hav och båtar vilket formade hela hans liv och influerade också hans konst. Vid sidan om sitt konstnärsskap var han en av Frankrikes bästa seglare och både designade och byggde segelbåtar.

Förutom vatten och båtar, är hans motiv Paris - gatorna, de raka boulevarderna och det moderna livet.

On Ordrupgaard we saw a fantastic exhibition with Gustave Caillebotte, one of the more unknown impressionist artists. He lived between 1848 and 1894 and was born into a wealthy family in Paris. He had a great love for the sea and ships which inflected his whole life and also influenced his art. Beside his art he was one of France leading yachtsmen and he both designed and constructed sailingboats.

Expect from water and ships, he painted Paris - the streets, the straight boulevards and the modern life.
På Ordrupgaard finns också en permanent samling av dansk och fransk 1800-talskonst. Bara den är värt ett besök! Här finns bl a tavlor av:

On Ordrupgaard is also a permanent exhibition of 19th-century Danish and French art. It is worth a visit just to see all the lovely paintings of:
Paul Gauguin

Edgar Degas

Vilhelm Hammershöi
... och många fler!
... and many more!

15 kommentarer:

Hjärtat Mitt sa...

Pioner redan! Ojdå!
Det låter som om ni har haft en mysig utflykt.
Det stället hade jag aldrig hört talas om innan.
Ha en fortsatt skön helg!

♥♥♥♥♥ Mari i Marieholm

Annika Christensen sa...

Vilken underbar dag du har haft!
Måste åka till Danmark och köpa tulpaner på lök.
Pioner oj oj...
Jag har faktiskt köpt mina första penseer.
Ha det gott
annika

Terri sa...

Oh, how exciting! I am so glad you had a nice trip. I want to visit Copenhagen one day (and also Stockholm and maybe you, wherever you are!).

I LOVE Vilhelm Hammershoi. He is rather unknown (here anyway). I love his paintings of women who are not looking at the camera/painter. One of his paintings is my favorite painting. I saw one of his works at the Musee d"Orsay but that is all.

Glad your visit was nice. Wow, that is like Canadian weather in Denmark!

:)

Merja sa...

Att de är så tidiga redan! Så härlgt med vårblommor.
Gillade Vilhelm Hammershöis tavla!!!

Trolda sa...

En sån mysig helg ni haft! =D Och att strosa runt på Ströget är en sån underbar upplevelse! Då spelar det liksom ingen roll att det faktiskt är minusgrader, men KÄNNER inte det...men man känner Vår och glädje istället! Och alla dessa Blommor...=D Muséet verkar inhysa fantastisk konst! Härligt att få strosa även DÄR och förse alla Sinnen med intryck! Underbart! =D

Trolda - kramar =D

rosenskära sa...

Tack för tipset, våra Köpenhamnstripper görs numera för atmosfärens skull. Vår dåliga krona tillåter ju ingen shopping så det är välkommet med andra anledningar att besöka Byen. Stiger man av vid Klampenborg?

Kram/Lena

Viola sa...

Vilket vackert inlägg från min favoritstad, har faktiskt aldrig varit på detta museum, men efter vad du visar måste jag nog ta mig dit nästa gång, ljuvliga målningar, visst är denna stad helt underbar, ha en skön söndag, kram

Ledighetsparadiset Solåkra sa...

Jag blir grön av avund på dig som fått vara i min kära hemstad Köpenhamn. Ordrupgaard är en pärla och Hammershöi en favorit. Log med hela ansiktet när jag läste - tänk pioner redan...
Kram

Lena Kristina sa...

Vilken trevlig resa du varit på. Att se och begrunda konst är en lisa för själen, viktigt!!!

Härligt att du bjuder oss på fina bilder.

Åh, pioner redan, jag får ju riktig sommarlängtan bara jag tänker på det. Penseér i en kruka med lite mossa runt..... Jag kan aldrig vara lyckligare än när jag får påta och fixa med små frön och plantor.

Jag såg ett mysigt trädgårdsprogram idag från engelska trädgårdar, det visas alldeles för lite sådant på tv tycker jag.

Kika in hos mig där pågår en liten tävling

En fin vecka önskar jag dig

Kram Lena

Randi sa...

Vilken spännande dag du haft!
Jag flyr också titt som tätt till Dronningens by för att tanka själen. Mina penséer har klarat kylan i krukan utanför, men det kanske de gör här nere. Men vintern har ju faktiskt inte riktigt börjat ännu.
Önskar dig en riktigt bra vecka!
Kram Randi

Sköna o Gröna Ting sa...

Oj oj, vilken ljuvlig dag du haft!!!

Har inte varit i Köpenhamn på några år nu och du kan tro jag saknar mina besök där men det är en bit att åka ända från Dalsland..., synd!

Nu tänker jag hoppa i soffan och softa sista timmarna där är kvar av denna dagen.

Ta väl hand om dig
Kram Marianne

Hjärtat Mitt sa...

Ja, nog är den stor alltid.
Tänkte ta lite bilder så ni kan få följa med på en rundvandring.
Men många av mina plantor använder jag senare till både försäljning på växtmarknader och till byte vid växtträffar. Men det är klart. Jag har nog oftast lika många nya med mig hem, som jag har blivit av med, hihihihi
Och sen är det ju inte alltid allt som gror, tyvärr.

♥♥♥♥♥ Mari i Marieholm

Mamma C sa...

Vilken underbar resa du varit på. Så härligt med vårblommor.
Kram Mamma C

Lusthuset sa...

Så härligt det låter, verkligen frestande. Tänka att man skall vara så trög och inte komma ur fläcken när "godiset" ligger bara om knuten....NEJ det får bli en ändring. Det har kommit till både det ena och det andra att se i Köpenhamn med omnejd...bara det blir lite varmare för idag var det bland det värsta jag varit med om. Brrr! Vackra bilder med silver och vitt också en favorit hos mig. Jag blev så inspirerad av din bild med skridskorna så jag fyndade ett par på Framtid för 20:- som nu hänger som ett vinterpynt i vår hall. Maken tittar på mig och tror nog inte att jag är riktigt klok. Ha en skön kväll. Kram!
PS. Jag köpte min nya kamera idag....mer om det senare, men tack för ditt goda råd!

Karin A sa...

Härligt att åka över sundet en dag! Avundas er i Skåne som har Danmark så nära. Låter härligt med blommor - pioner och penséer - och utställning. Undrar om jag också kan ta mig en tur dit innan utställningen är över. Verkar trevligt! Kram Karin