Välkommen - Welcome

Känn dig varmt välkommen hit. Om du vill får du gärna lämna en kommentar. Jag hoppas att du kommer att trivas här.
Om du vill använda någon av mina bilder, var vänlig kontakta mig.

You are very welcome to my blog. Feel free to leave a comment. I hope you will enjoy your visit.
If you want to use any of my photos, please contact me.

lördag 17 januari 2009

Rejoice of the week

Veckans glädjeämne är faktiskt en bok. Det var längesedan jag läste en sådan engagerande skröna. Och den största glädjen är att jag faktiskt har några kapitel kvar att njuta av.

Boken Vi, de drunknade är skriven av den danske författaren Carsten Jensen och utspelar sig i den lilla staden Marstal vars befolkning består av fiskare och sjömän. Generation efter generation av män beger sig ut på havet och många kommer aldrig tillbaka. Naturligtvis färgar detta av sig på livet i land. Kvinnorna och barnen lämnas kvar och lever i ovisshet ända tills männen kommer hem igen. Och om de inte gör det, kommer i stället dåliga nyheter om havet som blivit en grav. Ibland försvann männen bara och efter en viss tid ansågs kvinnan vara änka.

Boken följer flera olika människoöden, bl a Laurids Madsen som deltar i sjökriget mot Tyskland i mitten av 1800-talet och sedan försvinner i Stilla Havet. Därefter får vi möta hans son Albert som följer faderns fotspår och upplever både kannibalism och människohandel. Genom olika personer får vi följa historien om Marstals befolkning nästan ända fram till modern tid.

Boken är en storsäljare och jag förstår varför. Den är välskriven och språket är lättläst. Historierna och skrönorna fascinerande och humoristiska, samtidigt som det hela tiden finns ett stort allvar bakom. Genom berättelserna får författaren läsaren att fundera över livet, slumpen och hur mycket som vi själva kan styra. Att låta berättaren vara "vi", en allmänhet, dras man in i boken och får en stark närvarokänsla.

Om du gillar bra berättelser, läs den här boken!
The Sea Cloud visiting Sweden, the summer of 2008.

The rejoice of the week is a book. It is a long time ago I read a story that engaged me so much. And the greatest joy is that I still have some chapters left to read.

The title of the book should be something like We, the ones that drowned in English (it is not yet translated) and is by the Danish author Carsten Jensen. The story is set in the small town Marstal with a population of fishing men and seamen. Generation after generation of men went to sea and many never came back. Of course that affected the life on land. The women and children were left and had to live in uncertainty until the men returned. Sometimes there was only bad news and the sea had turned into a cemetery. And if a man just disappeared, the wife was accepted as a widow after a time.

We get to know a lot of persons, like Laurids Madsen who joined the war at sea between Denmark and Germany in the 1850s and later disappeared in the South Pacific. Then we meet his son Albert who followed the trace of his father and got to witness cannibalism and human trade. Through different persons we get to know the story of Mastral's population up to modern times.

The book is a great success in Scandinavia and I can see why. It is well written and very easy to read. The stories are fascinating and full of humor and at the same time there is a lot of seriousness behind the text. The author makes the reader think about life, the chances and how much we can influence what happens. By using "we" as the story teller, you get pulled into the story and feel like you are present.

If you like a good story, read this book as soon it gets translated!

14 kommentarer:

Annalunda sa...

Kära Poppins!

Tack för tipset - då ska jag gå direkt till bokhyllan och hämta boken. Maken fick den av mig för ett tag sedan :) Ha en fortsatt härlig helg! Skickar mejl med fråga.

Kram Annie

Mamma C sa...

Tack snälla du för tipset på boken. Ska kolla om den finns som ljudbok. Har blivit lite frälst av att lyssna på böcker nu. Men jag läser oxå.
Kram Mamma C

Viola sa...

Den liggger faktiskt hemma på mitt nattduksbord och väntar på att VIOLAN ska börja, vad bra, då vet jag att något härligt väntar mig, ha en skön helg, kram

Trolda sa...

Det låter som en dramatisk och spännande bok! tack för tipset! Jag har precis avslutat en bok och är således "utan" Skall genast bege mig till den lokala bokhandeln för en förfrågan =D ha en fortsatt fin helg!

Trolda - kramar =D

EVA AGNES sa...

Jag håller fullständigt med dig om det där med böcker.
Verkligt kära vänner och jag, liksom du gläds åt att ha en på gång och några som väntar.
Helt unrbart att slå sig ner med en bok.
Tack för tipset boken du läser.
Nu har jag något mer att se fram emot.
Kramar och ha en skön helg.
Eva Agnes

Vera sa...

Bra med boktips - ska absolut skriva ner den på min läsalista!

rosenskära sa...

Den står här, i hyllan, tycker Jensen är en fantastisk berättare och har en annan bok av honom också, hans första tror jag.

Men Vi, de drunkande, var en enastående och oerhört engagerat berättad historia. Han gör personerna och miljöerna så levande och ger oss, som inte vuxit upp i en miljö där kvinnorna levt hela sitt liv i oro, en glimt av hårda villkor!

Ha en mysig lördagskväll i soffhörnet!

Kram/L

Moas sa...

Tack för boktipset och av dina svar du fått så förstår jag det är fler än du som upptäckt denna författare. Ska hålla utkik efter denna bok.. Ha en skön lördagkväll.. Kram Monica

Terri sa...

Poppins, it sounds like a wonderful read. It looks like you love books even more than me. I usually have one fiction, one non-fiction, several magazines, and some big decorating books on the go, so I am not getting my usual amount of novels read. How I miss these beautiful stories...

Annika Christensen sa...

Bra med lästips ifall man skulle bli sysslolös.
Jag skall kanske sitta under trädet och läsa den...??

Ha det gott
annika

NinaH sa...

Intressant tips! Tack för det! Kan aldrig få för många boktips...!;-)

Zizzi sa...

Tack för boktipset!
Jag har gett dig en sak inne hos mig.
Kram cissi

Ingela sa...

Har bara hört bra om denna bok, nu måste jag skaffa den, längtar efter en bok att försvinna in i.

/Ingela

Angel.Pearls sa...

Tack för boktips o vacker bild på skepp// Eva