Välkommen - Welcome

Känn dig varmt välkommen hit. Om du vill får du gärna lämna en kommentar. Jag hoppas att du kommer att trivas här.
Om du vill använda någon av mina bilder, var vänlig kontakta mig.

You are very welcome to my blog. Feel free to leave a comment. I hope you will enjoy your visit.
If you want to use any of my photos, please contact me.

torsdag 19 februari 2009

French inspiration and charm

Jag måste visa de här fantastiska bilderna från den franske möbeltillverkaren Félix Monge. Jag kapitulerar totalt för den franska charmen! Möblerna bygger på antika förelagor, möbler som har haft olika funktioner i vardagen och arbetslivet. Här finns olika rese- och cafémöbler men även kartografens byrå, tant Emilies bord och apotekarens skåp.

Det går inte alls i den vita stilen men i stället kan man njuta av vackra träslag, underbara detaljer och egensinnig design. Jag häpnar över mångfalden och fascineras av att tänka på historien kring varje möbel. Kika in och få inspiration!
I have to show you these marvellous pictures from the French furniture manufacturer Félix Monge. I totally surrender for the French charm! The furniture are founded on antique prototypes, furniture that have had different functions in daily life and working life. Here you find furniture for travelling and for cafés but also the cartographer's bureau, aunt Emilie's table and the pharmacist's cupboard.

Nothing goes in the white style but instead you can enjoy beautiful and different kinds of wood, lovely details and a wilful design. I feel amazed at the variety and am fascinated with the history behind the furniture. Visit and get inspired!
All photos from Félix Monge

19 kommentarer:

Ninnie sa...

Å, vilka underbara möbler! Jag gillar dem verkligen....tänk om jag hade massor av pengar!...för jag antar att de där möblerna kostar en hel del...
Jag gillar inte allt det där vita som man ser överallt. Visst är det fräscht o fint, men inte BARA vitt, det blir för trist o sterilt. Så roligt att få se lite färg och mustighet!

rosenskära sa...

Wow säger jag, det ena behöver ju inte nödvändigtvis utesluta det andra. Jag tror stenhårt på att hitta en mix, det får inte se för stjlat ut, det blir ju så himla tråkigt och förutsägbart. Om man tittar på den vita, lantliga stilen, så har den ju förändrats en del, man tar ju in ganska mycket plåt och gammalt trä...

Vackra bilder!

Lena

Karin A sa...

Det behöver inte alls vara vitt för att det ska vara snyggt! Tvärtom blir jag mer och mer övertygad om att det behövs kontraster. Läckra bilder på lika läckra möbler...

Ha en fin kväll! Kram Karin

Randi sa...

Vilka skatter!!! Törs inte titta för länge...*fniss*
Tusen tack för inspirationen!°
Kram Randi

Lusthuset sa...

Vilka underbara bilder *suckar*...tänk så mycket vackert det finns. Underbart ljus och stämmning det var i dem. ha en skön kväll. Kram!

Guldkant På Livet sa...

Håller med, så ljuvligt! och vilken läcker röra av gammeldags möbler med färg!

Trevlig helg Poppins!!

kullervilla sa...

Härliga bilder, har klickat runt och njutigt. Bilderna ger en inspiration och idéer :=)
Ha en go helg
Kramiz//kullervilla

Lily of the valley sa...

Underbara miljöer och mycket vackra möbler! Jag tror som KarinA att kontraster är viktigt :D
Härligt inlägg :D))

Mycket möjligt att det blir ett och annat "Latinoinlägg" ;-)

Ha en skön helg
Kram Lily

Viola sa...

Vilka helt undrbara bildr och vilka möbler!!!!Tack för den titten, ville titta in och önska skön helg, är nu hemkommen igen, pigg och utvilad, kram

Tulipa sa...

Åh vad jag skulle vilja kliva in där.
Stryka med händerna över möblerna och förundras över allt det vackra!

Magi!

Kram mariette

Terri sa...

I will visit. Looks like some stunning pieces! Thanks for the email also - I will reply soon. I have finished a class this week, so finally I have some time to myself again. Hope you are well. xo Terri

Bella sa...

Annie Annalunda har rekommenderat mig att kika in hos dig...så här är jag! Vilken härlig blogg du har...mycket ögongodis!
Tackar för inspiration...jag är snart tillbaka!
Önskar dig en skön helg!
Bella

Lilla Eken sa...

åååhh vilka härliga bilder... en tröst för trötta vinterögon... som en dröm nästan...
(Personligen tycker jag ju att det här med vitt har gått till en överdrift. Det finns herregud ingen personlighet i det!) (Skriver jag med ett stort flin, lär väl bli lynchad.. ;-))

Ha en fin helg Poppins. Jag ska ta en huvudvärkstablett o se om jag kan komma igång med något nyttigt sen. Ska bara titta in på möbellänken först.. :-)

Lilla Eken sa...

Hej, det är jag igen... Alltså, vilken länk! Det är ju så man börjar gråta nästan... Lite tidsmaskin över det hela...

Trolda sa...

Mustigt, maffigt och mäktigt! Och tiden stannar upp...Man riktigt dras med tillbaka till de franska gatorna, kikar in bakom tjocka husväggar in i lugnets vrå...Härligt! Jag gillar också att blanda lite i hemmiljön...Och på mitt JOBB har vi ju även lite av denna stilen också...;-) Ha en fin helg!

Trolda - kramar =D

Annika Christensen sa...

Helt helt underbart!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Där skulle jag kunna sitta med dig och bara titta hur länge som helst!!Verkligen något helt fantastiskt.
Kul att se.
Kram
annika

Annika Christensen sa...

Glömde säga fina bilder!
Annika

Karin sa...

Hej!

Vilka underbara möbler, och framför allt bilderna! Så fräckt fotade de är. Jag måste kika in till dem och se mer.

Ha en fortsatt bra helg!

Varmaste kramarna
Karin

NinaH sa...

Åh så vackra möbler!