Välkommen - Welcome

Känn dig varmt välkommen hit. Om du vill får du gärna lämna en kommentar. Jag hoppas att du kommer att trivas här.
Om du vill använda någon av mina bilder, var vänlig kontakta mig.

You are very welcome to my blog. Feel free to leave a comment. I hope you will enjoy your visit.
If you want to use any of my photos, please contact me.

fredag 6 februari 2009

Rejoice of the week

TULPANFROSSA
Det är bara att njuta! Den ena buketten efter den andra avlöser varandra på köksbordet. Jag verkar inte få nog av dessa enkla men så vackra blommor. Och jag är ju inte ensam över denna passion. Vi förbrukar miljoner av tulpaner de här månaderna i vår längtan efter ljus och värme. Men det är ju ingenting jämfört med den tulpanfeber som grasserade under 1600-talet i Holland. Då betalade man en förmögenhet för en tulpanlök och man spekulerade vilt på börsen i tulpaner. Men bubblan sprack och de som investerat sina pengar blev ruinerade. Hm, jag tycker jag känner igen historien? Faktiskt har tulip mania blivit ett begrepp när man pratar om tillfälliga ekonomiska "bubblor"...

TULIP MANIA
Just enjoy it! One after one the tulip boquets are replaced on the kitchen table. I can not get enough of these simple but yet so lovely flowers. And I am not alone to have this passion. We consume millions of tulips these months when we long for light and heath. But this is nothing compared to the tulip fever that raged during the 17th century in Holland. Then people paid a fortune for a bulb and they were speculated about them on the Exchange. But the bubble collapsed and they who had invested their money got bankrupt. Hm, I think I recognise the story? As a matter of fact tulip mania has become a name for any large economic bubble...

15 kommentarer:

Ninnie sa...

Tulpaner, underbara! Köper nya varje vecka, det är vår i mitt kök o mitt vardagsrum tack vare tulpanerna. Och sen, när de inte kan köpas i affären mer, blommar de ute i trädgården. Längtar!

Annika Christensen sa...

Intressant! Har du varit hos Apotekaren och sett tulpaner från 1600-talet?
Fin fin vårbild.
Snön är borta men imorgon kommer det nog mera verkar det som.
ha det gott
annika

Moas sa...

Tulpanerna är denna tids glädje.. så många och vackra i massa olika variationer.. =).. Ute snöar det och är vitt på marken,, nästan den första snön som lägger sig här hos oss ja lite har vi haft nästan bara puder.. men nu är det vitt. Men nu vill vi ju har vår.. och sol, vårlökarna ska titta upp och vi ska njuta. Tur då att man kan köpa sig lite vår =). Önskar dig en trevlig helg.. Kram Monica

Mamma C sa...

Var hos vår trädgårdhandlare idag och köpte tre buketter. En lila/svart papegojsort, en mörklila sort och en blandbukett. Ska bvli roligt att se när dom börjar slå ut.
Ha en härlig helg.
Kram mamma C

Lilla Eken sa...

Nu blir jag lite imponerad; tänk att du minns att den bilden var med i den boken!
Roligt att höra att du tyckte om den. :-)
Hälsningar/I.

Lena Kristina sa...

J_ag bara äääälskar tulpaner. Köpte vita med massor av grönt i igår på växthuset.

Lovely!

På Ulriksdal är man bortskämd där, i orangeriet, kan man knipsa sina egna tulpaner direkt från löken och kombinera sin egen bukett.

Det kostar en slant men det är det värt, de står sig länge

Trevlig helg

Kram Lena

Marina sa...

Jag unnade mig två buketter nu inför helgen faktiskt. Det där med tulpanmanian är intressant o märkligt. Kram!

Tulipa sa...

Vita tulpaner är favoriten.
Visst är det härligt att vi svenskar är så bra på att unna oss tulpaner!

Kram Mariette

Ha en skön helg!!!

Viola sa...

Visst är det härligt att få frossa, det är det som håller en uppe nu fram till vår, här har vi en hemsk dimma idag med smådugg, novemberväder ign, jag trot aldrig jag upplevt en sådan vinter med bara grått och rusk, tur man kan besöka bloggen och piggga upp sig, ha det gott i helgen, kram

Trolda sa...

Underbara Tulpaner! Man blir så GLAD! Och Vårlängtan tilltar - och BEKRÄFTAS! Och kan du TÄNKA dig...Det har faktiskt smugit sig in liiiite av den varan på mitt jobb...;-) ("Alla redan" !?! =D)Ha en fortsatt fin helg!

Trolda - kramar =D

Karin A sa...

Intressant och vackert inlägg Poppins! Det är lätt att förstå varför tulpanerna har blivit så omtyckta. Härlig bukett du fotat, gillar när de börjar bli sådär lång och kastar sig utöver bordet.

Ha en skön kväll! Kram Karin

Tingeltangel sa...

Ja visst är det vackert med tulpaner. Allra bäst är de i riktigt stora knippen tycker jag. Det är så fascinerade att de växer i vasen, fort går det ju också.

Vera sa...

Tack för en mycket välskriven och bra formulerad kommentar hos mig (apelsiner och clementiner), jag har gjort ett tilläggs inlägg ang den och detta med att innehållsdeklarera sina bloggar. Läs den gärna. Vill du att jag tar bort det eller redigerar det säg till för då gör jag naturligtvis genast det.

//Vera

Terri sa...

What beautiful tulips. I agree - they are beautiful simple flowers. They are expensive here, so I usually only buy 3 or 4 bouquets in the springtime.

Lovely photo!

Sorry to hear you are allergic to cats. That is sad! David hates cats. If he didn't, I would have two or three. : )

xo

Britt sa...

Tulpaner - så vackert.//Britt